skoda-testovani-zatekani- (1)

Auta se musejí testovat i proti zatékání. Automobilka simuluje monzunové lijáky

Autor: Tisková zpráva - Zdroj a foto: Škoda - 6. 10. 2020


Při vývoji nových modelů, ale i pro kontrolu během sériové výroby prochází vozy ve ŠKODA AUTO zkouškami vodotěsnosti. Jejich úkolem je zjistit, zda do interiéru automobilu například při dešti nebo v myčce nezatéká. Zkušebna vodotěsnosti funguje v automobilce již od roku 1982 a v nedávné době prošla zásadní modernizací.

„Díky modernizaci rozšířila zkušebna vodotěsnosti své možnosti v oblasti testování zatékání do vozů. Zároveň zdvojnásobila svoji kapacitu,“ říká Jaroslav Kasl, vedoucí oddělení Řízení kvality značky ŠKODA.

skoda-testovani-zatekani- (1)

Mezi základní testy patří simulace působení deště. „Běžně zkouška probíhá řádově desítky minut, provádíme však i dlouhodobé, které trvají několik hodin,“ dodává člen týmu Jakub Vochvest k provozu zkušebny. Základní „déšť“ má průtok vody 25 litrů na metr čtvereční za minutu. Zkušebna ale umí vyvinout i dvojnásobný výkon, kterým simuluje monzunový liják.

skoda-testovani-zatekani-2

Modernizací získala zkušebna schopnost testovat vozy v náklonu. „Tato zkouška patří mezi nejnovější koncernové předpisy. Bez nové technologie jsme ji nebyli schopni provést,“ navazuje Petr Kořínek, koordinátor skupiny. Náklon vozu simuluje situaci, kdy zákazník vůz zaparkuje například v kopci.

skoda-testovani-zatekani-3

Součástí vodního testu je zkouška tlakového mytí. Zajišťuje ji tlakový rám na pojezdu, který připomíná výbavu z automatických mycích linek. Nejde o náhodu, právě kvůli automyčkám nebo ručnímu tlakovému mytí vůz tímto testem prochází. Tlak v tryskách se podle typu testu pohybuje v rozmezí od 60 do 90 barů.

skoda-testovani-zatekani-4

Ve zdejší zkušebně vyvíjejí i novou RFID technologii (radio frequency identification, identifikace na rádiové frekvenci), kterou by následně mohl využívat celý koncern VW. Jde o způsob bezkontaktní detekce přítomnosti vody v interiéru vozu pomocí digitálního systému. Malé RFID senzory reagující na přítomnost vlhkosti lze integrovat do interiéru vozu. Během zkoušky pak projede nad autem čtecí rám, který data ze senzorů načte a zjistí, zda byly vystaveny vodě.

skoda-testovani-zatekani-5

V případě zjištění vniknutí vody do vozu následuje detailní analýza, jejímž cílem je zjistit, kam všude se voda dostala (například pod koberce v interiéru), ale také odhalit, proč se tak stalo. „U předsériových vozů spolupracujeme s Technickým vývojem na konstrukčním řešení problému, závady ze sériové výroby řešíme zejména s kolegy z výroby,“ pokračuje Kořínek.

skoda-testovani-zatekani-6

Veškerá voda, která se k testům vodotěsnosti využívá, je recyklována. V uzavřeném okruhu zkušebny koluje deset metrů krychlových vody z jímky. „Za minutu zrecyklujeme až 375 litrů, při intenzivním provozu až 1 000 m³ měsíčně,“ upřesňuje Pavel Novotný ze zkušebny značky ŠKODA. Při čištění prochází voda hrubými i jemnými filtry a každou noc je dezinfikována UV zářením. Voda v okruhu se jednou měsíčně vymění, do kanalizace pak odtéká vyčištěná.

skoda-testovani-zatekani-7


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru