Dnešní automobily jsou vybaveny desítkami nástrojů a funkcí pro záchranu života nebo prevenci nehody. Bezpečnostní prvky v nich dělíme na pasivní a aktivní. Ty aktivní mají za úkol monitorovat chování auta, řidiče nebo okolí a aktivně tak předcházet kolizím. Na druhé straně pasivní prvky takříkajíc “čekají” a řidičům pomohou až v momentě srážky nebo nárazu.
Jejich účelem tedy není nehodě zabránit, ale pokud taková situace nastane, ochránit osoby v autě. Mezi aktivní prvky řadíme různé senzory, čidla a snímače. Aktivní prvky nezabrání nehodě vždy, jen se jí pokusí předejít.
„Součástí brzd je ABS neboli protiblokovací systém brzd. Ten zabrání tomu, aby se po dupnutí na brzdu všechna kola najednou zablokovala a znemožnila tak další práci s vozidlem. Systém ABS postupně vypíná a zapíná brzdy v rychlém sledu, čímž umožní řidiči i v prudkém brždění zachovat trakci a vozidlo se nestane neovladatelným,“ říká ředitel online platformy pro vyhledávání autoservisů GetFix Stanislav Toman.
Mezi další systémy patří ESP, který zvyšuje kontrolu nad vozidlem v krajních jízdních situacích, ASR, které zabraňuje protáčení hnaných kol nebo parkovací systém na hlídání odstupu od vozidel PDC.
Deformační zóny vozidla a výztuže karoserie
Do této kategorie řadíme bezpečnostní pásy, airbagy, opěrky nebo sedadla obecně. Další, velice důležitou částí bezpečnosti v autě, jsou deformační zóny vozidla a výztuže karoserie. Právě ty se nacházejí kolem celého obvodu vozu a jejich úkolem je zmírnění nárazu a přenášených sil z kolize.
Velmi užitečný je systém eCall, který po nárazu zavolá na místo potřebné záchranné složky. Neochrání posádku vozu tedy přímo v momentu nehody, ale bezprostředně po okamžiku, kdy se stane.