Systém eCall pozná, kolik lidí je zraněných, ale i to, kde se nehoda stala. O víkendu opět zachraňoval životy

Autor: Anina Russová - Zdroj a foto: HZS Zlínského kraje - 17. 4. 2023


Na začátku dubna to bylo pět let, kdy byl v celé Evropské unii povinně zaveden systém eCall. A od té doby už několikrát dokázal, že je užitečný a umí zachraňovat životy. Naposledy se tak stalo v sobotu 15. dubna u obce Prostřední Bečva na Vsetínsku.

Došlo tam k nehodě, kdy řidič Maserati vyletěl s autem ze silnice a zastavil se o strom. Jakmile došlo k nehodě, byl to právě eCall, který jako první okamžitě povolal všechny složky IZS. V autě zůstal zaklíněný řidič i spolujezdkyně a hasiči tak měli hodně práce. „Řidič byl vyproštěn zhruba po deseti minutách a předán do péče zdravotnických záchranářů. U spolujezdkyně bylo vyprošťování náročnější a bylo nutné maximálního nasazení všech zasahujících jednotek, včetně použití druhé sady hydrauliky. Po celou dobu byla spolujezdkyně pod dohledem lékaře, který vzhledem k závažnosti poranění povolal na místo vrtulník letecké záchranné služby z Ostravy. Po vyproštění ji do něj hasiči transportovali a ten s ní odletěl do traumacentra v Olomouci,“ popsala Lucie Javoříková, tisková mluvčí HZS Zlínského kraje.

Jak to vlastně funguje?

Systém eCall je používaný u vozidel v EU, kdy v případě vážné dopravní nehody automaticky zavolá na bezplatné číslo tísňového volání 112. Funguje v celé EU, přičemž linky 112 jsou propojené. Buď se tedy spojíte s někým, kdo mluví anglicky, ale stává se, že je hovor přepojen k česky mluvícímu operátorovi. Není se tedy třeba bát jazykové bariéry.

Jakmile se systém eCall aktivuje, spojí vás prostřednictvím telefonního a datového spojení s pracovníky nejbližšího střediska pro tísňové volání, se kterými mohou cestující ve vozidle případně komunikovat a středisku jsou automaticky přeposlány základní údaje: přesné místo a čas nehody, identifikační číslo vozidla a směr jízdy. To umožní pracovníkům tísňové služby vaši situaci posoudit. Systém také v návaznosti na to, kolik airbagů vybouchlo rozpozná, kolik v autě cestovalo lidí, a tedy kolik jich může být zraněno.

Není třeba se bát toho, že by byl eCall nějak zpoplatněn. Veškeré případné náklady na jeho provoz jdou přímo za automobilkou.

Tlačítko můžete stisknout omylem

Jakkoliv je v případě nehody systém zcela automatický, je možné si pomoc zavolat i stisknutím příslušného tlačítka, které je nejčastěji umístěno na stropě auta. Vzhledem k tomu, že poblíž bývá také ovládání interiérového osvětlení, může se snadno stát, že SOS tlačítko stisknete omylem.

Není třeba se ničeho bát. V prvé řadě můžete aktivaci eCall systému zrušit opětovným stisknutím tlačítka. Máte na to ale jen pár sekund. Pokud byste to nezvládli, pak počkejte na spojení s operátorem. Vysvětlete mu situaci a ideálně se omluvte. Žádný postih za to nehrozí, jde prostě jen o chybu, která se může stát a operátoři linky 112 jsou na to připraveni.

Štítky: , , , , ,

1 názor na “Systém eCall pozná, kolik lidí je zraněných, ale i to, kde se nehoda stala. O víkendu opět zachraňoval životy”

  1. …“ Není třeba se bát toho, že by byl eCall nějak zpoplatněn. Veškeré případné náklady na jeho provoz jdou přímo za automobilkou.“…
    A ta automobilka veškěré tyto náklady (i když nenastanou žádní nehody) si neopoměla i s patřičnou marží započítat do ceny vozu.
    Zadarmo totiž není vůbec nic.
    I denní svícení platí každý řidič…
    Ta lektřina co svítí vzníká výhradně (u spalovacích automobilů) z paliva.
    No a au lektromobilu vám „žere“ baterky, a ty se taky nenabíjí zadarmo.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru