Audi se rozhodlo předělat nejpoužívanější motory současnosti

Autor: Jan Karlík - 18. 8. 2014


Inženýři z Ingolstadtu se rozhodli vylepšit konstrukci aktuálně nejpoužívanější konfigurace spalovacího motoru, tedy čtyřválce. Jak všichni víte, kultivovanost a hladký chod u těchto jednotek nedosahuje tak dobrých hodnot jako například u motorů V6 a nebo V8 a vzhledem k tomu, že nás bohužel čeká doba, ve které budou právě tyto sametové agregáty nahrazeny čtyřválcem, zamyšlení je to jistě chválihodné.

Audi si již upravený, inovovaný čtyřválec nechalo patentovat, a spolu s novým motorem 1.4 TDI s neuvěřitelnou spotřebou 3,4l/100 km a oznámením, že se jim za čtvrtstoletí podařilo zvýšit výkon vznětových agregátů o 100% se snaží dohnat vlak, který jim zejména v těch čtyřválcových vodách pomaličku začal ujíždět. Hlavním cílem tohoto projektu není nic jiného než snaha o další snižování emisí CO2, potažmo spotřeby u největších modelů. Například Audi A8 se o to v současné době už se čtyřválcem pokusilo, ale nevyhnulo se při tom použití elektromotoru. Jízda však určitě není tak sametová jako v případě verzí V6 a V8 a to je pro nás hlavní dobrá zpráva ohledně vývoje nového čtyřválce.

Pojďme se podívat na přiložený nákres, můžeme z něho vyzkoumat neobvyklé spojení klikového hřídele s hřídelem vyvažovacím, a sice prostřednictvím zvláštního kolébkového modulu s dalšími čtyřmi ojnicemi. Stejně tak zaujme i neobvykle umístěné ojnice pístů, které se nepohybují na stejné ose, jako klikový hřídel, jsou k němu totiž připevněny s přesahem.

Tato konstrukce tedy velmi vzdáleně může připomínat principem vidlicové jednotky, přestože se jedná o řadový motor. Vše je prý navrženo k dosažení vítaného efektu protizávaží, to aby se zabránilo vytváření vnitřních sil, které u čtyřválců způsobují méně hladký chod – třebaže jsou osazeny klidně několika vyvažovacími hřídelemi. V případě, že by sekundární hřídel mohl být natočen, nové uspořádání by také mohlo disponovat variabilní kompresí ve válcích. Ostatně i dna pístu mají dost zajímavé tvary.

Teorie je hezká, nicméně nechme se převapit až realitou. V automobilovém průmyslu v minulost bylo již pár hezkých nápadů, jejichž reálné využití však nemělo velký efekt. Doufejme, že nepůjde o jeden z projektů, na kterém Audi nechá velké peníze na vývoji a pak bude tvořit hezkou část výstavy v muzeu.

Audi_superctyrvalec_plany_2014_01_800_600


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru