Audi_Q7-obrneny_vuz-SVOS_Prelouc

Audi Q7, které odolá střelbě z pistole. České zastoupení nabídne v ČR speciální modely

Autor: Pavel Srp - Zdroj: Audi, SVOS - Foto: Audi - 9. 12. 2023


Česká republika je sice velmi bezpečnou zemí, ale i u nás se těžké i hrdelní zločiny stávají. I proto nyní české zastoupení německého výrobce přichází s novinkou, kterou prezentovalo na Audi Q7. Jde o tzv. komponentní pancéřování, které posádku auta uchrání před střelami z pistole.

Nenápadně

Komponentní pancéřování je základní úpravou auta, v rámci níž není třeba nic zásadního měnit. Auto totiž na první pohled zůstane v prakticky původním stavu, všímavé oko rozpozná maximálně širší černý lem kolem bočních oken. Chráněn je prostor pro posádku tak, aby odolal střelám z 9mm pistole. „Technologie ‚Komponentního pancéřování‘, svým pojetím podobná balistické vestě u člověka, se zaměřuje na ochranu klíčových ploch vozidla, které mohou být hlavním cílem útoku střelnými zbraněmi,“ vysvětluje výrobce, kterým je přeloučská společnost SVOS.

I tento typ pancéřování ovšem vyžaduje některé úpravy na vozidle – upravují se dveře, okna i část kabiny. Poměrně zásadní změnou je výměna všech skel v autě. Ta původní 6mm by střelám z pistole jen těžko odolala, takže jsou tu výrazně tlustější 14mm skla. Na první pohled vypadají jako běžná dvouvrstvá okna, která se do luxusních aut montují kvůli hlukové izolaci. Tady je to však z úplně jiného důvodu. Taková okna se skládají z několika vrstev skel, přičemž je na nich na straně do interiéru ještě polykarbonátová vrstva, která má za cíl finálně zastavit kulku a zabránit roztříštění střepin ze skla do kabiny. Pokud se do okna vystřelí, vznikne na něm díky tomu taková „bradavice“, jak útvar popisuje přímo SVOS. I kvůli tomu by se okna neměla v kabině umývat agresivní (ale v ideálním případě dokonce žádnou) chemií, aby tato vrstva nebyla poškozena.

Audi_Q7-obrneny_vuz-SVOS_Prelouc-2

Kvůli tloušťce skel je tu problém, že například u Audi Q7, na které bylo pancéřování prezentováno, nejdou nyní zadní skla stahovat. Důvodem je fakt, že pokud by se měla stahovat, muselo by se zasahovat do vnitřní konstrukce dveří a to není žádoucí. V případě předních oken takový problém není a stahovat se dají.

A dalším problémem je head-up displej, který se u Q7 promítá na sklo. Sklo ovšem musí mít z výroby reflexní vrstvu, na níž údaje head-up displej promítá, ta ovšem v tlustějších sklech není. Tady je zatím obdélník s tmavou fólií, na kterém je možné údaje zobrazit. Vypadá to divně, je to na první pohled a z kabiny by to mohlo působit rušivě (s autem jsme ale nejeli, jen jsme v něm seděli). SVOS ovšem pracuje na lepším řešení s výrazně světlejší fólií. Navíc i samotné toto vyřešení zobrazování zabralo nějaký čas vývoje, protože s prvním vyrobeným čelním sklem se údaje z head-up displeje nezobrazovaly vůbec. Pak následovalo ještě několik pokusů, kdy se tmavá vrstva zkoušela dát mezi různé vrstvy skla tak, aby byly údaje z head-up displeje čitelné.

Tlustější skla samozřejmě nejsou to jediné, co proti střelám chrání. Posádka je chráněna i proti průstřelu bočních, ale i zadních dveří. Do všech čtyř bočních dveří byly totiž vloženy kompozitní desky, které střely zastaví. V případě dveří do kufru je vyměněno původní sklo za neprůstřelné, ale samotný plech dveří chráněn není. Ochrana je provedena až v kabině na zadní straně zadních sedadel (pořád jdou naprosto bez problémů sklopit), kde je stejný kompozitní materiál jako ve dveřích. Je čalouněn černým kobercem, takže na něm není znát nic výjimečného.

Audi_Q7-obrneny_vuz-SVOS_Prelouc-3

Na autě skutečně není poznat, že je v něm něco jinak. Má totiž standardní kola, rozměry, ale také samotné tvary. Velkou výhodou je, že pancéřování nemění vozidlo, ale lze jej opět zpětně vymontovat, jak informuje i SVOS: „Pancéřování lze koncipovat jako snímatelné v servisním zázemí pro možnost uvedení vozidla do původního stavu v případě dalšího prodeje či užití v jiné roli.“

Po nainstalování všech dílů je kabina vozidla téměř kompletně chráněna proti střelbě z 9mm zbraně, ale pokud by to nestačilo, nabízí se ještě vyšší ochrana. Ta už bude odolná i proti dalekopalným zbraním (například i Kalashnikov AK-47), ale i proti výbuchům. A to jak těm pod autem, tak i na střeše vozidla. Taková ochrana je ovšem výrazně dražší a hmotnost auta zpravidla zvyšuje nad 3,5 tuny, takže už budete potřebovat řidičský průkaz skupiny C. I tu lze na Audi Q7 provést.

Bez dalších úprav

Díky tomu, že jde o relativně malé zásahy do vozidla, není úprava úplně náročná. U kompletního pancéřování se ale musí měnit i brzdy, podvozek i některé další části. U komponentního pancéřování ovšem auto ztěžkne jen asi o 70 kilogramů. To se na jízdních vlastnostech projeví jen minimálně a u takových aut jako je právě Audi Q7 nakonec prakticky vůbec.

Audi_Q7-obrneny_vuz-SVOS_Prelouc-1

Úprava zabere asi dva, maximálně tři týdny času a provést ji lze nejen u zcela nových vozidel, ale i u starších vozidel. Její cena je asi 750 tisíc korun bez daně. V případě této úpravy není nutné automobil dodatečně homologovat a vše se dá vrátit do původní podoby. Problémem není ani dopravní nehoda, protože vložená ochrana do dveří je pružná a dá se přemontovat do jiných dveří. Kompozitní materiál je vystřižen z plátů přímo na konkrétní rozměr a ke vnitřku dveří je přichycený oboustrannou lepicí fólií.

Pro ty, kdo o takové úpravě přemýšlí, budiž dobrou zprávou také fakt, že nepřijdou o tovární záruku. Po přestavbě na pancéřovaný vůz totiž SVOS přebírá záruku za upravené komponenty a věci s nimi spojené. U tovární záruky Audi pak totiž bude platit, že ze záruky budou vyloučeny všechny vady vozidla, které prokazatelně vznikly v souvislosti s přestavbou vozidla a to včetně škod následných.

U dealera nebo na vlastní pěst

Pokud byste si takové auto chtěli pořídit, nemusí to být pouze Q7. „Systém kompozitního pancéřování lze v zásadě implementovat na jakýkoliv vůz s pevnými rámy oken dveří, tedy například i na A6 nebo A8, Q5 atd, naopak nelze na A7, Q8 kde jsou bezrámová okna,“ říká Jiří Rozkošný, PR Specialista divize Audi.

Audi_Q7-obrneny_vuz-SVOS_Prelouc-4

A jak si auto můžete objednat? Podle Jiřího Rozkošného má zákazník dvě možnosti. Tou první je ta, kdy se zákazník obrátí na autorizovaného dealera Audi v České republice, který tuto možnost nabízí. U něj si automobil objedná, zaplatí a převezme a tento vůz si pak na základě individuální dohody s poskytovatelem balistické úpravy, tedy přeloučskou společností SVOS, nechá upravit dle svých požadavků. Druhou možností je ta, že se zákazník obrátí rovnou na společnost SVOS s poptávkou po balisticky upraveném voze a ta pro něj vůz zakoupí u autorizovaného dealera Audi a upraví jej dle jeho požadavků. Zákazník pak kupuje vůz od společnosti SVOS i s balistickou úpravou.

Kompletní pancéřování přímo od Audi

Pokud byste chtěli ještě bezpečnější auto, které odolá i střelbě z mnohem silnějších zbraní nebo výbuchu, ve SVOS vám jej také přestaví. Obrátit se ale můžete i na Audi. To má totiž v nabídce model Audi A8 L Security. Na první pohled tohle auto vypadá jako docela běžná Audi A8, ačkoliv drobné detaily ji odlišují. To zásadní je, že váží 3875 kg, ale je to kvůli tomu, že panely karoserie splňují požadavky třídy ochrany VR9 a skla dokonce VR10. Toto auto tedy odolá palným zbraním včetně odstřelovacích pušek a lehkých kulometů.

Vůz je také vybaven například  vlastním hasicím systémem s tryskami na podvozku, u palivové nádrže, pod kapotou a v podbězích. Odolá také chemickému útoku, protože dokáže uzavřít ventilaci a klimatizaci před vnějším okolím a do interiéru pustí čerstvý vzduch z vlastních zásob. Cena je ovšem kolem 20 milionů korun.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *