Každý pátý respondent se přiznal k tomu, že alespoň někdy hrubě porušuje pravidla silničního provozu. 15 procent řidičů dokonce sedlo za volant pod vlivem alkoholu, čtyři respondenti z deseti alespoň někdy ignorují bezpečnostní pásy. Riskují tím, že v případě úrazu přijdou o odškodnění. Nejčastějším důsledkem porušování pravidel je pokuta – alespoň někdy ji zaplatilo 75 procent z těch, kteří byli u přestupků chyceni. Výjimkou ale nejsou ani výtečníci, kteří přišli o řidičský průkaz. Ukázal to průzkum agentury STEM/MARK pro společnost Vindicia.
Respekt k pravidlům Čechy obecně příliš nezdobí. „80 procent respondentů nám v průzkumu přiznalo, že pravidla alespoň někdy porušují – ať už na silnici, v práci či někde jinde,“ říká Tomáš Beck, expert na odškodnění společnosti Vindicia. Lidem se zároveň své přestupky nedaří skrýt. Polovinu z nich totiž u prohřešku chytí – část dokonce opakovaně.
Silnice, místo přestupkům zaslíbené
Místem, které k hříchům láká, jsou i tuzemské silnice. Projetí křižovatky na červenou, nebezpečné předjíždění či jízda přes přejezd, který signalizuje blížící se vlak? Dopravní pravidla hrubě porušila celá pětina Čechů. „Je alarmující, že se každý šestý respondent přiznal k řízení po konzumaci alkoholu. Jen za loňský rok zavinili opilí řidiči přes 4 500 nehod, které si vyžádaly 53 obětí na životech. Viníky pak čeká další kruté vystřízlivění. Pojišťovny totiž vyplatí odškodnění zraněným či pozůstalým – a následně pak částku vymáhají po řidiči, protože alkohol je považován za velmi přitěžující okolnost,“ zdůrazňuje Beck. Výrazně častěji takto hřeší muži – po konzumaci alkoholu jich sedla za volant pětina.
Češi moc nedbají ani na vlastní ochranu. 43 procent tu a tam vyjede bez zapnutého bezpečnostního pásu. Zajímavé je, že mladší řidiči do 29 let jsou v tomto ohledu disciplinovanější než ti ve středním věku.
Každý druhý postih z povinného ručení je z důvodu jízdy pod vlivem alkoholu
Důsledky porušování pravidel: pokuty i ztráta odškodnění
Lidé důsledky porušování pravidel pocítí nejčastěji na své peněžence. Tři respondenti ze čtyř připouští, že museli platit pokutu či jiný peněžitý trest. Poměrně vysoký je počet hříšníků, kteří přišli o svůj řidičský průkaz – potkalo to každého šestého respondenta.
Češi ale často nedomýšlí, že konečné důsledky porušování pravidel mohou být ještě daleko vážnější. „Jestliže jako spolujezdec nepoužiji bezpečnostní pás a následně se zraním při nehodě, ztrácím tím právo přinejmenším na část odškodnění. Stejná situace nastane, pokud si vědomě sednu k opilému řidiči. Pojišťovny totiž usoudí, že je člověk zraněný právě v důsledku ignorování pravidel a za svůj úraz si tak do určité míry může sám,“ varuje Beck.
Dodává, že někteří lidé jsou nepoučitelní. „Náš klient z jižních Čech měl během posledních dvou let dvě vážnější nehody, při kterých nebyl připoután. Kvůli tomu mu bylo v prvním případě odškodnění sníženo o 30 procent. A protože pásy nepoužil ani u druhé nehody, přišlo ještě výraznější krácení částky. Celkem se tak připravil o 720 tisíc korun,“ shrnuje Beck.
Průzkum proběhl v listopadu 2019, a to na reprezentativním vzorku 1000 respondentů (18-59 let).