Itálie a Alfa Romeo byli v uplynulých dnech ve při. Automobilka představila nový model s názvem Milano, který plánovala vyrábět v Polsku, ale to prý podle italských zákonů není možné. Alfa Romeo ale nemůže jen tak přehodit naplánovanou výrobu z továrny do továrny, takže si spočítala, že levnější bude změna jména. A to také udělala.
Alfa Romeo Milano už tak nebude Alfa Romeo Milano, ale bude to Alfa Romeo Junior. Adolfo Urso, italský ministr pro obchod totiž říká, že podle italského zákona z roku 2003 by v případě tohoto auta mohlo jít o klamání spotřebitele, kdyby mu byl nabízen produkt, jehož jméno zní italsky, ale ve skutečnosti italský není. „Auto pojmenované Milano se musí vyrábět v Itálii. Jinak je to zavádějící a nezákonné,“ řekl Urso.
Přestože o jméně nového modelu musela italská vláda vědět už dopředu, stejně tak i o tom, že auto bude vyráběno v Polsku, začala to řešit až teď. A italská automobilka, která v současnosti patří do koncernu Stellantis, na to reagovala tak, že přestože „název modelu splňuje všechny zákonné požadavky, a že existují záležitosti mnohem důležitější než samotný název nového vozu, rozhodla se Alfa Romeo změnit jméno z ‚Milano‘ na ‚Junior‘“. Alfa Romeo také vtipně poděkovala vládě za „bezplatnou publicitu, kterou novému modelu tato akce přinesla“. Podle šéfa značky vzrostl zájem o on-line konfigurátor modelu tak moc, že lidé způsobili několikahodinový výpadek webové stránky kvůli jejímu přetížení.
„Volba jména Alfa Romeo Junior je zcela přirozená, protože je silně spjata s historií značky a od počátku patří mezi naše oblíbené modely i mezi oblíbené modely u veřejnosti,“ řekl generální ředitel Alfy Romeo Jean-Philippe Imparato a dodal: „Rozhodli jsme se změnit jméno modelu, i když víme, že to od nás není požadováno, protože chceme zachovat pozitivní emoce, které naše produkty vždy vyvolávaly. Chceme se vyhnout jakémukoli typu kontroverze.“
Původ jména „Alfa Romeo Junior“
Po úspěchu modelu Giulia a jeho verze Giulia Sprint GT coupé, kterou pro Bertone navrhl Giugiaro, bylo cílem Alfy Romeo přilákat mladší zákazníky, kteří toužili po skvělém a exkluzivním voze bez nadměrných pořizovacích a provozních nákladů.
Dne 26. září 1966 byl v Baloccu představen model GT 1300 Junior, který navzdory absenci názvu „Giulia“ stál v čele nové generace modelů Alfa Romeo. Ostatně i podobné verze řady Spider měly příbuznost modelem Junior.
Srdcem vozu byl dvouvačkový čtyřválec o objemu 1290 cm³, který díky upravenému časování ventilů dosahoval výkonu 89 koní a maximální rychlosti 170 km/h, což bylo jen o něco méně než u modelu 1600. Pro nový vůz bylo typické poskytování mimořádných jízdních výkonů a potěšení z jízdy. Modernizovaná byla také karoserie, která dostala exkluzivní a mladistvěji působící čalounění.
S prodejem více než 92 000 kusů se GT 1300 Junior brzy stal nejprodávanějším typem celé modelové řady a skutečným symbolem své doby.