Alfa Romeo včera v Baloccu představila mezinárodnímu tisku model Alfa Romeo Giulia GTA a jeho extrémní verzi GTAm. Přináší tak opět na scénu jednu ze svých legend a milník v historii: Giulii GTA z roku 1965. Jedná se o skutečný návrat ke kořenům Alfy Romeo založené před 111 lety, který je zasazený hluboko do světa výkonu a „velké turistiky“. Ožívá tak model, který je ztělesněním jedinečných schopností Alfy Romeo kombinovat styl a sportovní jízdní vlastnosti.

Ideálním místem pro prezentaci takového modelu jsou bývalé dílny závodního oddělení Alfy Romeo nazvaného Autodelta, které se nacházejí v areálu Balocca (provincie Vercelli), kde v 60. letech vznikala i Giulia Sprint GTA, jedno z nejúspěšnějších vozidel v historii Alfy Romeo. Toto místo postavené před 60 lety na ploše 6 km² a zahrnující 27 různých okruhů o celkové délce 80 km je domovem vývoje a testování všech modelů Alfy Romeo. A právě tady si mohli novináři vyzkoušet nové supersportovní modely Alfy Romeo, aby později mohli ocenit jejich jízdní vlastnosti na panoramatické trase mimo okruh z Vercelli přes Ivreu až k jezeru Lago di Viverone na úpatí Alp.

Přečtěte si také:  Z Dacie odešel šéfdesignér. Přechází k Alfě Romeo, kde má pomoci znovuzrození značky

Model ve zkratce

Giulia GTA je okamžitě rozpoznatelná díky exkluzivním estetickým a funkčním prvkům, které potvrzují, že nejde jen o stylistické cvičení, nýbrž o vysoce výkonný vůz odvozený od sériového modelu, výjimečné Giulie Quadrifoglio. Díky rozsáhlému použití ultralehkých materiálů klesla hmotnost Giulie GTA ve srovnání s Giulii Quadrifoglio o 100 kg. K pohonu využívá upgradovanou verzi zážehového přeplňovaného motoru Alfa Romeo 2.9 V6 Bi-Turbo o výkonu 540 koní, jež se vyznačuje nejlepším jmenovitým výkonem ve třídě, a to 187 k na litr zdvihového objemu. Motor dodává vozu mimořádné výkonové parametry také z hlediska časů na kolo a působivého zrychlení. Se systémem Launch Mode zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhé 3,6 sekundy.

Velký návrat Alfy Romeo je tu. Značka představila ostrou Giulii GTA a odlehčenou GTAm

Inženýři Alfy Romeo pracovali usilovně především na zlepšení aerodynamiky a ovladatelnosti, a také na snížení hmotnosti, přičemž se řídili stejnými zásadami, jako jejich předchůdci u Giulie GTA v roce 1965. Aby bylo možné dosáhnout těchto cílů, museli tvůrci do velké míry využít ultralehké materiály, uhlíkový kompozit a hliník. Aerodynamika byla navržena speciálně pro zvýšení přítlaku. Použitá řešení vycházejí z techniky z formule 1, což bylo možné díky synergii se společností Sauber Engineering. Vznikla tak řada aerodynamických doplňků, jako například zadní spoiler – nastavitelný ve 4 polohách u verze GTAm, nebo aktivní přední splitter, který lze u modelu GTAm vysunout pro použití na okruhu až o 40 mm.

Mezi další prvky patří centrální výfukový systém z titanu, který je zabudovaný v zadním difuzoru z uhlíkových vláken a 20palcová kola s jednoduchou centrální maticí, což je řešení, které se u sportovního sedanu objevuje vůbec poprvé. Kola obouvají speciální pneumatiky Pilot Sport Cup 2 Michelin.

Přečtěte si také:  Máte doma jeden z těchto youngtimerů? Rozhodně jej neprodávejte, jeho cena poroste

Vývoj aerodynamiky v aerodynamickém tunelu se neomezil pouze na doplňky, ale také na plně kapotovaný podvozek. Modely GTA a GTAm těží rovněž ze specifického difuzoru, který je schopen zvýšit přítlak vozidla ve vysokých rychlostech. U modelu GTA dosahuje nejintenzivnější aerodynamické nastavení trojnásobného přítlaku ve srovnání s Giulií Quadrifoglio, přičemž tento model byl sám o sobě měřítkem své třídy.

Ovladatelnost byla vylepšena rozšířením rozchodu předních kol verze Quadrifoglio o 25 mm a zadních kol o 50 mm. K tomu se váže rovněž specifické nastavení zavěšení (vpředu se dvěma příčnými rameny, vzadu víceprvkové). Specifické odladění zavěšení a řízení zajišťuje větší rychlost v zatáčkách a větší stabilitu bez kompromisu k pohodlí na všech površích. Pokud jde o výkon, celohliníkový motor Alfa Romeo 2.9 V6 Bi-Turbo z modelu Quadrifoglio o výkonu 510 koní posílil ve verzi GTA na 540 koní, a to zásluhou přepracování chlazení pístů a designu ojnic. Zlepšila se rovněž cirkulace v chladicích okruzích motoru a převodovky.

Pro exkluzivní model vytvořila značka širokou škálu možností personalizace zaměřenou na jedinečný zážitek z nákupu vozidla včetně zážitkového balíčku s helmou Bell ve speciálních barvách GTA, kterou lze doplnit číslem, specifickou krycí plachtou Goodwool a exkluzivními službami. Giulia GTAm nabídne navíc kompletní závodní oblečení Alpinestars. 

Jedinečný, funkční a nadčasový design

Mezi zvláštnosti, které od nepaměti charakterizují výtvory Alfy Romeo patří jedinečný design, který je dokonalou kombinací formy a funkce. Styl vozidla musí plnit zásady krásy, aby překonal tok času, avšak při současném zachování funkčnosti ve prospěch aerodynamiky a mechanické účinnosti. Tyto zásady jsou ztělesněné v Giulii GTA, kde byly provedené specifické změny na karoserii i v interiéru s cílem zvýšit výrazného ducha verze Quadrifoglio, ze které vychází.

Přečtěte si také:  Šéf Alfy Romeo věří, že auta této značky jsou stejně kvalitní jako ta německá

Karoserie se vyznačuje výraznou přední částí, která vyjadřuje veškerou sílu motoru prostřednictvím větších otvorů pro přívod vzduchu a prvků z uhlíkových vláken, které dodávají estetice specifickou a konkrétní roli. Dokonce i ikonický prvek Trilobo je extrémní, aniž by ztratil cokoliv ze své DNA. Počátky ve formuli 1 připomínají sloty, které lemuji logo a současně optimalizují chlazení. Dolní část dotváří přepracovaný aktivní spoiler (splitter). Tento prvek, který byl nabízen pouze u verze Giulia Quadrifoglio je u modelu GTAm větší a lze je nastavit v podélném směru až o 40 mm a zajistit tak dokonalou rovnováhu se zadní části. Té dominuje spoiler, zvláště u verze GTAm. Díky aerodynamickému profilu a střední části nastavitelné ve 4 polohách (nízký a vysoký odpor) je vůz dokonale aerodynamicky vyvážený. Bočí prahy z uhlíkového kompozitu, rozšířené přední blatníky a přiznané uhlíkové vlákno na podbězích zadních kol zdůrazňují dojem velikosti vozidla s důrazem na sílu a dynamiku.

Nová 20palcová kola s centrální maticí byla speciálně navržena tak, aby co nejlépe kombinovala styl a nízkou hmotnost a zajistila tak nejlepší možnou ovladatelnost vozidla. Toto řešení je typické pro monoposty F1 a u silničního sedanu je naprosto ojedinělé.

Přesuňme se do interiéru, který je jasně inspirovaný světem závodění. Pozornost zaslouží především kompletní čalounění Alcantarou, a to na palubní desce, obložení dveří, schránce před spolujezdcem, bočních sloupcích a středové části sedadel. Tento ceněný materiál poskytuje řidiči správnou přilnavost a snižuje odrazy světla od palubní desky a dalších plastových komponent.

Ještě ve větší míře našla Alcantara uplatnění u modelu GTAm. Zadní sedadla zde byla totiž odstraněna a vzniklý prostor byl kompletně očalouněn a vybaven prolisy pro uložení přileb a hasicího přístroje. Nové matné karbonové doplňky dodávají interiéru osobitý technický a estetický vzhled. Interiér v novém modelu GTAm je jedinečný také integrovaným ochranným rámem, absencí obložení dveří a zadních sedadel a otevíráním dveří páskem místo kliky, což jednoznačně odkazuje na svět motoristického sportu. Tyto pásky jsou navíc vyvedené ve stejných barvách jako šestibodové bezpečnostní pásy Sabelt.

Přečtěte si také:  Alfa Romeo Giulia GTA hlásí vyprodáno. Pár kusů se dostane i do ČR

Vynikající výkonová hmotnost

Pro zajištění mimořádných výkonových parametrů samotná síla nestačí. Práce na snižování hmotnosti byla proto velmi pečlivá a v modelu GTA přinesla mimořádné výsledky. Celková hmotnost se zde snížila o přibližně 100 kg, zejména díky použití ultralehkých materiálů, jakými jsou uhlíková vlákna pro přední nárazník, přední blatníky, zadní vložky blatníků a skořepinu sportovních sedadel. Hliník našel uplatnění u motoru, na dveřích a zavěšení kol.

Řada dalších součástí je vyrobena z kompozitních materiálů: u modelu GTAm jsou zadní boční okna a zadní okno nahrazena polykarbonátem, což dále přispívá ke snížení hmotnosti.

Kombinace nižší hmotnosti a výkonu 540 koní vedla k mimořádným jízdním výkonům. S využitím systému Launch Mode zabere zrychlení z 0 na 100 km/h pouhé 3,6 sekundy. Na rozdíl od GTA, model GTAm se vyznačuje dvoumístným uspořádáním a zadním ochranným rámem, přesto je však schválený pro silniční provoz. Ve verzi GTA, která disponuje stejným výkonem nabízí Giulia pět sedadel, díky čemuž je skutečným supersportovním vozem vhodným pro celou rodinu.

Přečtěte si také:  Alfa Romeo představuje speciální edice Giulia a Stelvio '6C Villa d’Este'

Úpravy aerodynamiky ve spolupráci se společností Sauber Engineering 

Inženýři Alfy Romeo mohli při ladění aerodynamiky těžit z bohatých zkušeností a vybavení společnosti Sauber Engineering. Během 50 let v motoristickém sportu – z toho 27 ve formuli 1 – získala švýcarská společnost špičkové znalosti v oblasti aerodynamiky, částečně i díky aerodynamickému tunelu, který je jedním z nejvyspělejších v Evropě. Tým Sauber sehrál zásadní roli při tvorbě designu, stavbě prototypových dílů i výrobě samotných aerodynamických komponent nové Giulie GTA. Díky ručně nastavitelnému přednímu splitteru a zadnímu spoileru se Giulia GTAm dokáže z hlediska aerodynamiky přizpůsobit jakémukoliv typu tratě, přesně podle požadavků svého řidiče.

Modely GTA a GTAm těží také z nového zadního difuzoru, který je schopen zvýšit přítlak vozidla a zajistit tak špičkovou trakci při vysokých rychlostech. Konkrétně, Giulia GTAm dokáže ve srovnání s Giulii Quadrifoglio generovat třikrát větší přítlak, což dokonale vypovídá o skvělé práci techniků Alfy Romeo i společnosti Sauber.

Na práci se podíleli také oba jezdci týmu formule 1, Antonio Giovinazzi a Kimi Räikkönen, kteří se aktivně podíleli na testování a přispěli k doladění aerodynamických prvků a ovladatelnosti vozidla.

Supersportovní vozidla šitá na míru

Potěšení z vlastnictví vozidla, jakým je Giulia GTA spočívá nejen v jeho výjimečném výkonu, ale také exkluzivitě. Alfa Romeo proto zavedla exkluzivní a specializovaný proces prodeje, který zahrnuje přímý kontakt se zákazníky prostřednictvím značkových vyslanců.

Exkluzivitu dále zvýrazňuje zážitkový balíček, který zahrnuje helmu Bell ve speciálních barvách GTA a specifickým číslem, ochranný kryt vozu Goodwool v barvě karoserie a personalizovatelný na přání, a exkluzivní poprodejní služby.

Model GTAm navíc nabídne kompletní závodní oblečení Alpinestars.

K dispozici jsou i propracované možnosti personalizace zaměřené na jedinečný zážitek z nákupu. Jedná se například o barvy karoserie, které byly navržené přímo stylistickým centrem Alfy Romeo a připomínají historii značky i její vítězství: přední část se vyznačuje historickou bílou nebo pastelově hnědou maskou, střechu a víko zavazadlového prostoru zdobí podélné pruhy, kapotu potom symbol Biscione, který okamžitě navozuje touhu po závodění. Zákazníci mohou zvolit jedno z nabízených barevných schémat včetně verze s italskou vlajkou nebo v hnědém odstínu Lipari a také si vybrat číslo, které bude vyvedeno na bočních dveřích. Kromě speciálních barvených provedení budou modely Giulia GTA a GTAm k dispozici také v červené barvě Etna, bílém odstínu Trophy a zelené barvě Montreal, tedy v barvách vzdávajících hold italské národní vlajce. Další možnosti personalizace spočívají v barvách brzdových třmenů – včetně nové zlaté barvy – ochranného rámu, bezpečnostních pásů a prošívání.

Alfa Romeo Giulia GTAm stojí v Itálii bezmála 5 milionů korun. Vyladit si ji můžete v konfigurátoru

GTA a Autodelta, spojení plné historie a sportovních úspěchů

Zkratka GTA znamená Gran Turismo Alleggerita (alleggerita je italský výraz pro „odlehčený“) a vznikla v roce 1965 pro model Giulia Sprint GTA, specifickou verzi odvozenou z modelu Sprint GT a navrženou jako sportovní vůz.

Alfa Romeo Giulia Sprint GTA se představila na autosalonu v Amsterdamu ve stejném roce. Karoserie modelu Giulia Sprint GT byla nahrazena identickým provedením vyrobeným z hliníku, díky čemuž dosáhla celkové hmotnosti 745 kg ve srovnání s 950 kilogramy silniční verze. Druhá variace se týkala dvouvačkového motoru o objemu 1570 cm³, který v silniční konfiguraci a s dvojitým zapalováním dosahoval působivého výkonu 115 koní. Inženýři Autodelty, oficiálního závodního oddělení Alfy Romeo, jej přepracovali a odladili na nejvyšší výkon 170 koní.

Úspěch tohoto modelu v soutěžích byl okamžitý: tři po sobě jdoucí vítezství v evropském šampionátu cestovních vozů, v desítkách národních šampionátů a stovkách individuálních závodů ve všech koutech světa. Způsob, jakým Alfa Romeo vylepšila image celé řady byl rovněž působivý: Giulia Sprint GTA ztělesňovala slogan „Denní vítězství s vozem pro každodenní použití“.

Přečtěte si také:  Alfa Romeo Giulia GT Junior a Stelvio GT Junior: Modely vzdávají hold historické ikoně Alfě Romeo Giulia GT 1300 Junior

Zkratka GTA se stala součástí kolektivního povědomí a symbolem sportovní povahy Alfy Romeo. Podobně ikonický je také název Autodelta. Jedná se o stejnojmenné dílny někdejšího závodního týmu Alfy Romeo, které se nacházejí v testovacím centru v Baloccu.

Přínos skvělých partnerů

Alfa Romeo využila dovednosti vynikajících partnerů, jakými jsou Michelin, Bosch nebo Alcantara. Stručný popis jejich neocenitelných příspěvků je uveden níže.

Michelin, správná přilnavost pro extrémní výkony

Nové pneumatiky Pilot Sport Cup 2 CONNECT umožňují modelu Giulia GTA posunout hranice přilnavosti a podpořit tak jeho extrémní výkony. Mezi inovace této pneumatiky patří dvousložkový běhoun – tužší materiál uvnitř a pružnější z vnější strany – a technologie Wavy Summit, která zvyšuje tuhost běhounu a nabízí větší přesnost řízení, což výrazně přispívá k radosti z jízdy a dokonalé ovladatelnosti ve všech rychlostech.

Bosch, kontrola bezpečnosti a výkonu pro novou Giulii GTAm

Bosch se na Giulii GTAm podílel dvěma řídicími jednotkami motoru, které lze ovládat jednotlivě a jednu v případě potřeby deaktivovat podle požadovaného točivého momentu, což výrazně snižuje spotřebu paliva a emise. Řídicí jednotky ovládají také vysokotlaký a nízkotlaký systém přímého vstřikování paliva.

V rámci projektu GTA pracovali inženýři značky Bosch a Alfy Romeo i na kontrole zrychlení a novém nastavení přeplňování.

Elektrický posilovač řízení Bosch s řemenovým převodem pak zajišťuje vynikající přesnost, vyšší bezpečnost v případě poruchy a snížení emisí a spotřeby ve srovnání s konvenčním hydraulickým posilovačem.

Alcantara, styl a funkčnost Made in Italy

Interiér Alfy Romeo GTA je vybaven čalouněním Alcantara v antracitově šedé a černé barvě. Tento jedinečný materiál dokonale kombinuje estetiku i funkčnost.

Alcantara je příjemná na dotek, je výrazná i elegantní, odolná proti opotřebení a prodyšná, přesto přilne k tělu řidiče a nabízí mu správnou přilnavost. Použití Alcantary na palubní desce pak díky antireflexním schopnostem zabraňuje oslnění řidiče odlesky od plastových dílů.

Přečtěte si také:  Alfa Romeo Giulia GTA hlásí vyprodáno. Pár kusů se dostane i do ČR

Lehkost materiálu ve spojení s uhlíkovými vlákny vede ve srovnání s jinými materiály k celkovému snížení hmotnosti vozu. Ještě ve větší míře našla Alcantara uplatnění u modelu GTAm. Zadní sedadla zde byla totiž odstraněna a vzniklý prostor byl kompletně očalouněn a vybaven prolisy pro uložení přileb a hasicího přístroje. Závodního ducha vozu zdůrazňuje kontrastní prošívání v barvě karoserie a vyšívané logo GTA v červené barvě Alfa Romeo.

Tak jako Alfa Romeo, i Alcantara je značkou Made in Italy, což znamená, že vytváří produkty s využitím pokročilých technologií při zachování špičkového řemeslného zpracování.

Přidat komentář