Evropský automobilový průmysl je v těžké situaci. Představitelé EU chtějí masivní přesun na elektromobilitu, ale zákazníci s nimi tak úplně nesouhlasí a do elektrických aut se nijak nehrnou. Navíc se zdá, že je to i v epicentru obchodní války. Kromě nepředvídatelné politiky amerického prezidenta Donalda Trumpa a jeho hry se zaváděním cel, se evropští výrobci automobilů musí vypořádávat i s levnější konkurencí z Číny.
A to je potřeba řešit. EU si musí zpátky vybudovat odolný automobilový průmysl, takže musí zavést taková opatření, aby posílila poptávku po elektromobilech vyráběných v Evropě. A nejde jen o to, že na ty dovážené z Číny uvalí clo. Největší potenciál pro zvýšení poptávky v EU po elektrických autech je z řad firem. V České republice a na Slovensku jsou firmy v jejich nákupech těmi hlavními tahouny, ale ve zbytku Evropy a hlavně na dvou největších evropských trzích – v Německu a ve Francii – to tak úplně není.
Evropská komise i proto oznámila, že předloží legislativní návrh na urychlení elektrifikace firemních flotil, což má nakonec výrobcům zajistit stabilní odběr jejich elektrických aut. Cíl EU v oblasti elektrifikace velkých firemních vozových parků má totiž zajistit evropským výrobcům automobilů tržní poptávku po více než 2,1 milionu elektrických vozidel až do roku 2030. To by znamenalo odbyt přibližně poloviny všech elektromobilů, které automobilky potřebují prodat, aby splnily stanovené emisní normy CO₂ do roku 2030 a vyhnuly se tak velmi vysokým pokutám.
Firmy s velkým vozovým parkem by mohly nakupovat už jen elektromobily
Vypracováním nařízení EU o elektrifikaci firemních vozových parků byl pověřen evropský komisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas. Ačkoliv podrobnosti chystaného nařízení nejsou zatím známy, organizace Transport & Environment (T&E) požaduje, aby společnosti, které mají ve flotile více než 100 aut, už mohly od roku 2030 kupovat pouze elektromobily. Takové cíle v oblasti elektrifikace by byly přínosem zejména pro evropské automobilky, ale samozřejmě nejen pro ně. V případě evropských výrobců jde do firem 62 % jejich prodejů, u mimoevropských výrobců je to „jen“ 49 %.
Akční plán pro automobilový průmysl bude oficiálně představen 5. března 2025. Podle organizace T&E by tento nový evropský zákon měl stanovit závazné cíle pro elektrifikaci velkých vozových parků, ale také by měl podpořit investice výrobců automobilů do elektromobility. I díky němu by se později na sekundární trh mohlo dostávat mnohem více ojetých elektromobilů, což by je více zpřístupnilo běžným občanům. Ti elektromobily nekupují i kvůli jejich vyšší ceně. V Evropě si totiž podle statistik pořizuje ojetý automobil namísto nového 8 z 10 zákazníků.
Stef Cornelis, ředitel programu elektrických flotil v T&E, řekl: „Evropa dnes více než kdy jindy potřebuje klimatickou politiku, která zároveň posílí naši konkurenceschopnost. Cíle pro elektrifikaci velkých vozových parků přesně toto splňují: žádáme velké firmy, aby přešly rychleji na elektřinu, čímž zvýší poptávku po více než 2 milionech elektromobilů vyráběných evropskými automobilkami. Místo lobování za zmírnění emisních pravidel by se měli evropští výrobci automobilů zasadit o evropský zákon o vozových parcích, který jim skutečně pomůže dosáhnout jejich cílů.“
Otázka je, jak se to bude formulovat. Spousta velkých firem si auta nekupuje, ale pronajímá. A majitel auta, leasingová společnost, pro změnu tyto auta neužívá, tedy nejsou to jejich flotilová auta, ale je to předmět podnikání.
Budou nařizovat i jaká auta mají koupit? Co když se rozhodnou pro Teslu (nebo levnější čínu)? :) Pak je to celé k ničemu.
„Jasně“, mohu přece chodit pěšky, že.
Zrusit EU , obnovit EHS správem veta , hlavně vysvětlovat .
Ecošmejdy mají všude , ale už nikde jinde , kromě EU , už nevládnou .
Petr
Všichni co v EU podporuji elektro automobily a jejich rodiny včetně vnuků by neměli mít nárok doživotně na koupě jiného automobilů !
A když to nechcete kupovat ani s dotacemi, tak vám to prostě nařídíme. To je tak, když se v Evropské komisi sejde několik „chytrých“ hlav. Hnus, velebnosti.
Svinská EU horší než 10 RVHP !!!!
O RVHP nevíte vůbec nic. Píšete z hněvu. To není dobré.
Soudruhu, odstěhujte se okamžitě do Severní Koreje, tam ten váš milovaný komunismus ještě pořád existuje, určitě se vám tam bude líbit, až u vašeho nejvyššího vůdce soudruha Kima budete žrát hlínu!
Stef Cornelis, ředitel programu elektrických flotil v T&E, řekl: „Evropa dnes více než kdy jindy potřebuje klimatickou politiku, která zároveň posílí naši konkurenceschopnost.
xxxxxxxxxxxxx
Tak to určitě!
Jen je velká škoda, že neponeseš následky za tyto bludy.
Omlouvám se, ale v polovině článku jsem byl už tak nasr..ný, že jsem to ani nedočetl a nejen že mám již dlouho pochybnosti o zdraví EK paní Lejnové a col., ale už mám i chuť jim to jít vysvětlit osobně – asi takto nějak vzniká agrese ??!
A zase nic nechápou.
za prvé – ojetá elektroauta nechcem – kdo má kapku skušenosti s bateriemi, tak nee
za druhé – nechcem ani nová, protože zůstatková hodnota bude mizivá a cena vozidla neodpovídá jeho užitným vlastnostem
Je třeba zrušit europskou komisi za takovéto návrhy.
Bude mi šedesát let a dobře si vzpomínám když vznikla EU, tak bylo řečeno, že nikomu nic nebudou nařizovat, že EU bude dobrá pro podnikání mezi státy atd. Jak je dnes možný, že tomu všemu vládne žena, které asi všichni lezou do zadku??? Proboha politici už se probuďte…. Pavel/Pardubice.
Poručime větru dešti.To už tu jednou bylo .Jestli se EU nevzpamatuje,tak nic lepšiho než utéct nezbývà .Obchodni sbět neni jen EU.Vyprat celou tu pomylenou komisi a vratit se tam ,proč jsme do EU lezli.Volný pohyb osob ,majetku a prac sil tečka .Firmy nad 100 aut se budou bránit tak ,že se rozděli na 99 a 50 treba . . Nikdo normálni si nekoupi auto ,ktere se nejmene pul hodiny a vice nabiji a za 5 let má polovicni dojezd plus neprodejný vrak .
My Vás nějak donutíme ty elektrokrámy kupovat. Však uvidíte
zase někomu něco nutit
Nemusíte si kupovat
To je ono