Test Volkswagen ID.3 Pro S | elektromobil (2023)

České firmy podle průzkumu nechtějí elektromobily kvůli jejich ceně a infrastruktuře

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Arval Mobility Observatory 2023 - Foto: Pavel Srp - 25. 9. 2023


Elektromobilů přibývá jak v ostatních státech EU, tak i v Česku. Největší podíl na rozvoji elektromobility přitom mají stále firmy. Osobní automobily na elektrický pohon do svých flotil pořídila nebo chce pořídit v následujících třech letech čtvrtina společností, které se zúčastnily průzkumu Arval Mobility Observatory 2023. Konkrétně 14 % z nich už je používá teď. Váhajícím vadí především vysoké pořizovací ceny a podle nich nedostatečná infrastruktura.

Ta je ale přitom v Česku reálně dostačující. „Veřejná dobíjecí infrastruktura je u nás z hlediska počtu elektromobilů v poměru k počtu dobíjecích bodů na vysoké úrovni,“ říká Tomáš Kadeřábek, odborník na elektromobilitu společnosti Arval. K tomu má navíc ještě přispět nová evropská směrnice, která od roku 2026 slibuje nabíječku na každých 60 kilometrech hlavních evropských tahů.

Svou roli navíc nepochybně hraje i prodlužující se dojezd nových elektrických automobilů. Například plně naložená Tesla Model Y dojede z Prahy do chorvatské lokality Biograd na Moru na pouhá tři nabití. „V naší flotile používáme přes sto elektromobilů, pro naše účely jsou tato vozidla optimální a nevnímáme v souvislosti s nimi téměř žádná omezení. K přechodu na elektromobilitu jsme sáhli zejména z důvodu snížení naší uhlíkové stopy, do roku 2026 chceme mít flotilu z minimálně 75 % plně elektrifikovanou,“ říká Zuzana Filipová, ředitelka komunikace a udržitelnosti MONETA Money Bank. Elektromobilita bude pro řadu dalších firem jedním z klíčových témat v rámci ESG, tedy celkové udržitelnosti.

Nabíjecí stanice budou povinně skoro na každé čerpací stanici. Elektromobilitu prostě protlačí

O elektrických vozidlech uvažují také menší české společnosti, lákavá je pro některé i kombinace s vlastními solárními panely, díky kterým mohou provozní náklady výrazně klesnout. “Plánujeme nákup elektro dodávky pro závozy po Praze. Podle předběžných propočtů bychom ji během léta měli dobře uživit i přesto, že na energii z naší fotovoltaiky jede celá budova pražské centrály. Jednou z variant při pořizování vozidla je určitě operativní leasing,“ říká Jiří Kužniar, šéf IT a komunikace firmy MASO-PROFIT, českého prodejce řeznické a gastro technologie. Lehká užitková vozidla na elektrický pohon využívá 8 % společností z průzkumu Arvalu, dalších 10 % to plánuje v příštích třech letech.

Nákup nových vozidel? Jde to i jinak

Právě operativní leasing chce zavádět nebo navyšovat jako alternativu k běžnému nákupu 27 % společností z citovaného průzkumu. Za prvních šest měsíců letošního roku poskytly členské společnosti České leasingové a finanční asociace firmám prostředky o objemu téměř 94 miliard korun. Výraznou součástí toho jsou právě i „operáky“, které redukují starosti spojené se servisem vozidla a umožňují lépe unést vyšší ceny elektromobilů.

Těch sice v Česku přibývá, stále se jich ale prodává méně, než je evropský průměr. Od ledna do června letošního roku se jich v Česku registrovaly necelé tři tisícovky „Bez financování mimobankovními společnostmi ČLFA by elektromobilová situace v ČR byla ještě výrazně horší,“ uvedla k tématu Jana Hanušová, předsedkyně představenstva leasingové a finanční asociace. Z jejích klientů, kteří si za první pololetí pořizovali auto na baterie, jich operativní leasing využilo celkem 33 %.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru