O zrušení zákazu aut se spalovacími motory se snažily automobilky, snažili se i někteří vládní činitelé, včetně českého ministra dopravy, ale i další. O tom, že by zrušení mohlo automobilovému průmyslu v konečném důsledku prospět, mluvily i odbory Škody. Vše ale bylo marné. Eurokomisař pro klima a čisté hospodářství Wopke Hoekstra navzdory tlaku nadále počítá s tím, že v Evropské unii začne od roku 2035 platit zákaz prodeje nových aut, která vypouštějí jakékoliv emise oxidu uhličitého (CO2). Od příštího roku také podle komisaře budou platit přísnější limity pro vypouštění CO2, jak už komise dříve rozhodla.
V posledních dnech se o alespoň posunutí zákazu snažili hlavně český ministr dopravy Martin Kupka se svým italským protějškem. Citelný pokles prodeje elektromobilů podle těchto dvou politiků znamená, že automobilky požadované cíle nemohou splnit. Praha a Řím proto požádaly Brusel, aby tyto požadavky urychleně přezkoumal. Když se unijní zákonodárci Hoekstry ptali na jeho plány pro automobilový sektor, řekl jim na to, že pravidla ochrany klimatu poskytují předvídatelné investiční prostředí.
I přes potvrzení ze strany EU se Itálie dál snaží tlačit na revizi unijního plánu, protože automobilový průmysl má i bez toho dost vážné problémy s přeměnou výroby tak, aby vyhověl požadavkům na přechod k elektromobilitě. Celý automobilový průmysl se musí vypořádat s řadou problémů – od konkurence z Číny až po malou poptávku po elektromobilech ze strany zákazníků. A další vrásky automobilkám v Evropě přidělalo také vítězství Donalda Trumpa v amerických prezidentských volbách. Trump se totiž už dříve vyjádřil v tom smyslu, že plánuje dodatečná cla pro ty evropské značky, které do USA vyvážejí více vozidel než do kterékoliv jiné země. A to se týká hlavně německých výrobců.
„Odvětví se teď nachází v kritickém bodě a čelí velmi náročným úkolům v souvislosti s výrobou, zaměstnaností a globální konkurencí, které vyžadují naléhavý a koordinovaný zásah na úrovni EU,“ stojí v návrhu dokumentu, z něhož cituje agentura Bloomberg. „Konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu musí zůstat ústředním bodem politiky EU,“ píše se dále. Text dokumentu se ve finální verzi ještě může změnit.
Faktem je, že Evropská komise bude se zástupci automobilového průmyslu ještě jednat. Žádná velká pozitiva tato jednání ale asi nepřinesou. Cílem jednání je „formulovat, jak můžeme utvářet tuto zářnou budoucnost, jak se můžeme držet cílů, jak můžeme zajistit předvídatelnost“, řekl Hoekstra na slyšení v Evropském parlamentu (EP). „Mnoho generálních ředitelů automobilek, se kterými jsem hovořil, řeklo, že ty cíle splnit dokážou,“ dodal, aniž by jmenoval konkrétní společnosti.
EU by měla okamžitě přehodnotit své emisní plány. Ideálně je o dva roky odložit
Dohoda trvala dlouho, rušit ji nebudeme
Celé to vypadá tak, že EU si dala s dosažením původní dohody týkající se zákazu spalovacích motorů velkou práci. A právě kvůli tomu to odmítá rušit či nějak měnit. A smůlu mají i ti, kteří doufali v dohodu na použití biopaliv. „To nemohu udělat, protože by to byl proces, kde trvalo dosažení konsenzu velmi dlouho, je prolomit to, na čem jsme se u aut dohodli,“ řekl Hoekstra na otázku zákonodárců, zda by Brusel zvážil i větší roli biopaliv.
Hoekstra zároveň zdůraznil, že celé automobilové odvětví potřebuje hlavně větší veřejné investice do infrastruktury pro nabíjení elektromobilů. Automobilky ale upozorňují, že unijní limity pro auta u emisí CO2 na příští rok prostě nemohou splnit. A jediné, co dělají, je to, že se připravují na milionové pokuty. To jsou finance, které by jinak mohly dát do vývoje nových modelů a technologií. Tedy přesně do toho, co potřebují k tomu, aby mohly konkurovat Číně. Hoekstra řekl, že tyto obavy mohou být přehnané, vzhledem k relativně nízkým pokutám, kterým výrobci aut v EU čelili za nedodržení emisních cílů stanovených už na rok 2020. Jenomže realita je taková, že německé automobilce Volkswagen hrozily sankce přesahující 100 milionů eur (2,5 miliardy Kč).
Důvod přísnosti Hoekstra může být i v tom, že usiluje o to, aby jej Evropský parlament na příštích pět let potvrdil ve funkci komisaře pro klima, v níž je od loňského října. Slyšení v EP Hoekstra absolvoval ve čtvrtek, o schválení nové Evropské komise by měl europarlament rozhodnout koncem tohoto měsíce.
Pouze zavádějící článek. Pouze hlášky pomateného zeleného mozka.
Přezkum zákazu bude, nikdo jej nezrušil.
Už aby to bylo
Jste opravdu Emanuel.
A co takhle odejít z EU, nebylo by to lepší ?
Vymaštěná fialovic vláda souhlasila s vymaštěným návrhem EU
Tomu nevěřím !Po Trumpovi se asi vše změní i EU eko šílenci a ti co prosazuji 68 pohlaví asi skonči a asi budou muset uhradit škody které způsobili ?V Německých volbách je zničí !Nastal asi čas aby ti co tu pouštěli migranty bez dokladu se o něze svého starali ne