Když Škoda v roce 2014 ukončila výrobu druhé generace modelu Fabia RS, zavřely se tím dveře k jednomu z mála malých sportovních aut, které značka nabízela. Důvod byl tehdy prostý. Poptávka nebyla taková, aby dávalo smysl pokračovat. Zatímco Octavia RS pokračovala a označení RS se objevilo i u dalších modelů, Fabia už zůstala jen běžným modelem.
Teď se ale o návratu rychlé Fabie znovu začíná mluvit. Zatím jde jen o spekulace a možnosti, která závisí na zákaznících a na tom, zda se trh ještě pro malé výkonné hatchbacky dokáže nadchnout. Škodovka to bude testovat.
Fabia 130 jako test: Škoda chce vidět reálný zájem
Podle informací britského magazínu Autocar automobilka Škoda interně vnímá nedávno představenou limitovanou edici Škoda Fabia 130 jako takové testovací auto. Má jít o pokus, zda o sportovněji laděnou Fabii může být stále zájem. Jinými slovy, nejde jen o jubilejní verzi, ale také o pečlivě sledované signály trhu.
Přečtěte si také:
Škoda Fabia 130 vznikla jako limitovaná edice ke 130. výročí automobilky a zároveň jako odkaz na sportovní historii spojenou se jménem Škoda 130 RS. Zároveň platí, že jde o nejrychlejší sériovou Škoda Fabia, jaká kdy vznikla. Pod kapotou má upravený motor 1.5 TSI naladěný na 130 kW/177 koní a podle dostupných údajů zvládne maximální rychlost 228 km/h. Tím překonává i Fabii RS druhé generace, byť ne v čase zrychlení z místa na stovku.
Vedle motoru sází Škoda Fabia 130 i na věci, které od podobného auta lidé čekají: sportovní designové doplňky, snížený sportovní podvozek a upravený interiér. Přesto se automobilka při oficiálním odhalení snažila, aby si tohle auto nikdo přímo nespojoval s návratem Fabie RS a nebral ji automaticky jako předzvěst plnohodnotné „eReSové“ verze.
Limitovaná edice Škody Fabia Edice 130 má českou cenu. Už ji lze objednat
Proč by návrat dával smysl: platforma, image a motorsport
Uvnitř automobilky má ale i tak myšlenka na ostřejší Fabii podporu, zejména mezi techniky. Nová Škoda Fabia RS by podle těchto úvah nebyla jen další rychlou verzí v ceníku, ale také příležitostí ukázat, co platforma malého hatchbacku skutečně umožňuje.
Zároveň by to byla logická cesta, jak znovu připomenout sportovní minulost značky. V této souvislosti se zmiňuje i úspěšné období v kategorii WRC2, kde Škoda sbírala tituly jezdců v letech 2015 až 2023. Právě spojení techniky a dědictví motorsportu je argument, který u podobných aut často rozhoduje, nejen u fanoušků, ale právě i uvnitř značky.
Co by mohla mít Fabia RS pod kapotou?
Pokud by se Fabia RS skutečně vrátila, nabízí se několik možností, jak by to mohlo vypadat. Jednou možností je navázat na motor 1.5 TSI, který používá už Fabia 130, a posunout ho dál pomocí techniky z koncernového katalogu. Druhou, výrazně přímočařejší variantou, je sáhnout po dvoulitru, který má pod kapotou téměř sesterský Volkswagen Polo GTI. V tom se používá přeplňovaný motor 2.0 s výkonem 207 koní a s točivým momentem 320 Nm, který je spojen s převodovkou DSG a pohonem předních kol.
V některých úvahách se objevuje i možnost mild-hybridní podpory, která by mohla pomoci s emisemi. To je ale zatím v rovině spekulací, stejně jako konkrétní finální technická konfigurace.
Co rozhodne: nálada trhu a dvě klíčové země
Návrat je tak zatím velmi nejistý. Britský tiskový mluvčí Škody měl pro Autocar uvést, že návrat Fabie RS bude možný ve chvíli, kdy se situace na trhu opět obrátí ve prospěch malých sportovních vozů. Značka bude prý poptávku sledovat průběžně, jenže Evropa už podle všeho není pro hot-hatche tak velkým hřištěm jako dřív. Jenže, jak by mohla být velkým hřištěm, když z trhu prakticky všechny podobné modely zmizely?
Přečtěte si také:
Zvlášť důležité pro finální rozhodnutí mají být trhy v Německu a ve Velké Británii, kde jsou ostré hatchbacky tradičně velmi oblíbené. Právě tam se může ukázat, zda Škoda Fabia 130 bude úspěšná a bude znamenat návrat Fabie RS.
Do celé skládačky navíc zapadá i širší trend. V poslední době se objevila zpráva, že Hyundai pracuje na oživení modelu i30 N, který by se měl po několikaleté pauze vrátit se spalovacím motorem. Pokud se podobná auta začnou vracet i u konkurence, může to změnit náladu na trhu, na kterou Škoda zjevně čeká.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek







