Vyráběl se tam legendární Phaeton nebo elektrický model ID.3. Skleněná manufaktura (Gläserne Manufaktur) v Drážďanech ale jako továrna na automobily končí. Budoucnost je zatím nejistá, ve hře je technické centrum university.
Továrna byla v provozu od roku 2001, tedy 24 let a během nejvytíženějších let zaměstnávala i 800 lidí. Továrna byla zřízena na výslovné přání tehdejšího šéfa Ferdinanda Piëcha, který chtěl továrnou s futuristickou architekturou a 27 500 m² prosklených ploch demonstrovat technickou převahu a ekonomickou sílu, jichž Volkswagen pod jeho vedením dosáhl. Po Phaetonu se v místě vyráběly výhradně elektrické modely, od elektrické verze Golfu (e-Golf) až po ID.3. Šlo tak o vůbec první továrnu zaměřenou jen na elektromobily.
Architektonicky ojedinělá továrna se stala i turistickým lákadlem Drážďan. Ročně přivítá přes 100 tisíc návštěvníků. Saští politici do moderního závodu rádi zvali i zahraniční návštěvy včetně těch z Česka. V roce 2019 jej tak navštívil tehdejší a nynější premiér Andrej Babiš, už v roce 2007 si ji prohlédl tehdejší prezident Václav Klaus. Od ledna příštího roku se začne Skleněná manufaktura přestavovat. Koncern Volkswagen, spolková země Sasko a drážďanská Technická univerzita z ní hodlají vybudovat inovační centrum pro umělou inteligenci (AI), robotiku, čipy a mikroelektroniku. Podle agentury DPA zatím 230 zaměstnanců závodu propouštění nečeká. Co budou dál dělat, to však není známo. Na vrcholu kapacity zaměstnávala Skleněná manufaktura 800 lidí.
Přečtěte si také:
Podle analytika XTB Jiřího Tylečka je rozhodnutí uzavřít závod v Drážďanech symbolický a velmi příznačný okamžik pro evropský automobilový průmysl. „Spíše než jako ojedinělá událost by se mělo zavření továrny vnímat jako důsledek několika strukturálních tlaků, které se v posledních letech zintenzivnily: vysoké náklady na energii, zrychlený přechod k elektrifikaci, rostoucí konkurence ze strany Číny a v poslední době také stále nepřátelštější mezinárodní obchodní prostředí charakterizované cly a geopolitickými napětími,“ uvedl. Německo – považované za průmyslové srdce Evropy -začíná podle Tylečka ztrácet část své přitažlivosti jako výrobní základna pro automobilový průmysl.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek




