mercedes-benz-tomorrow-xx-udrzitelnost-opravitelnost-1

Mercedes-Benz začne používat šrouby místo lepidla. Tahhle nenápadná změna může prodloužit a zlevnit život auta

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: motor1.com, thedrive.com - Foto: Mercedes-Benz - 16. 12. 2025


Mercedes-Benz se umí nadchnout pro nové technologie, jenže tentokrát jde opačným směrem. Místo další složitosti chce zjednodušovat. V rámci svých udržitelných iniciativ (označovaných jako Tomorrow XX a Mission X) zvažuje, že začne některé díly skládat tak, aby šly rozebrat. A první na řadě jsou světlomety.

Začne to se šrouby místo lepidla

Světlomety jsou už pár desítek let napevno slepené, aby se do nich nedostala vlhkost. Čočka, rám, krycí části, tělo i elektronika drží pomocí lepidla pohromadě tak, že se prakticky nedají bez poškození rozebrat. Samozřejmě to jde, ale vyžaduje to zkušenosti a speciální nástroje. Když se pokazí jediný díl, často to ale spíše končí výměnou celého světlometu. To znamená zbytečný odpad a u adaptivních LED jednotek také nepříjemně vysoké náklady.

Mercedes-Benz chce tento princip změnit: místo lepidla bude znovu používat šrouby. Pak by šlo vadnou část jednoduše vyjmout a nahradit, aniž by se muselo celé světlo vyhazovat. Typický příklad je třeba poškozené krycí plexisklo od myčky, kamínků a podobně. V ideálním případě by se odšroubovalo a vyměnilo se jen to, ne celé světlo. Podobně by to mělo být třeba i s LEDkami pro denní svícení atd. Vedle úspory peněz má jít i o emise, protože se nebude muset vyrábět tolik nových světlometů.

Druhá výhoda je recyklace. Pokud jsou díly slepené, rozdělit je na jednotlivé materiály je složité a často neefektivní. Rozebíratelné řešení tomu pomáhá, stejně jako snaha dělat jednotlivé části z jednoho materiálu. Směsi a kombinované plasty se totiž zpracovávají hůř než „čisté“ materiály.

A nejde jen o světlomety

Světlomety jsou jen nejviditelnější příklad, na kterém se dá dobře ukázat logika cirkulární ekonomiky. Auto totiž zatěžuje klima ještě dřív, než vyjede na silnici. Už při těžbě surovin a výrobě dílů vzniká velká část emisí, proto se výrobci snaží víc pracovat se sekundárními surovinami.

Mercedes-Benz uvádí, že u nové generace modelu CLA používá nádržku na kapalinu do ostřikovačů ze 100% recyklovaného polypropylenu a nárazníky s podílem 25 % recyklovaných materiálů. Zároveň testuje další využití recyklátů: například materiál z airbagů pro vybrané motorové komponenty, plasty ze sešrotovaných aut pro části podvozku nebo možnosti, jak využít staré pneumatiky pro syntetickou kůži či tlumicí a akustické materiály. Zkoumá se také použití recyklovaného PET, který má snížit hmotnost některých dílů interiéru.

Celé to má společný jmenovatel: aby se díly daly snáz opravovat, rozebírat a znovu použít. A v takovém plánu mohou být i obyčejné šrouby překvapivě zásadním detailem.

🚗 Nové autopojištění za 2 minuty

Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.

⚡ Spočítat pojištění

Bez registrace • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru