První mrazíky dorazí, fronty v pneuservisech opadnou a většina řidičů má pocit, že má splněno. Auto je přezuté, zimní nebo celoroční pneumatiky mají na první pohled dostatek vzorku a kontrolka svědomí zhasne. Jenže právě tady může vznikat nebezpečný klid.
Podle aktuálního průzkumu je většina motoristů na zimu formálně připravena. Dezén zkontrolovali, včas přezuli a mají pocit, že tím je o bezpečnost postaráno. O skutečné kondici pneumatik ale často rozhoduje něco jiného než jen milimetry vzorku.
Přečtěte si také:
Kdy už guma není „v nejlepší formě“
Odborníci připomínají, že užitné vlastnosti pneumatik významně ovlivňuje jejich stáří, to, jakým způsobem se používají, i to, kde a jak byly mimo sezónu uskladněny. Hloubka dezénu je jen část příběhu. Guma stárne, ztrácí pružnost a tím i schopnost přilnout k vozovce, ať už má najeto hodně kilometrů, nebo jezdí jen občas.
Životnost zimních pneumatik se obvykle uvádí mezi pěti a deseti lety. V tomto období začíná směs postupně degradovat. U celoročních pneumatik je logicky kratší, protože se používají celý rok a mají jinak nastavenou směs. Podle Lukáše Bábíčka z e-shopu Pneumatiky.cz se ztráta pružnosti a přilnavosti projevuje jak u často namáhaných gum, tak u těch, které tráví velkou část života v garáži.
Skutečný věk pneumatiky prozradí kód DOT na bočnici. Poslední čtyři číslice ukazují týden a rok výroby. Odborníci však rozlišují celkovou životnost od výroby a provozní životnost, která začíná až dnem, kdy se pneumatika poprvé dostane na auto. Při bezpečném skladování v ideálních podmínkách se totiž vlastnosti zatím nepoužitých gum mění jen velmi pomalu.
Pneumatiky také stárnou. Vadí jim to? A jak zjistit jejich stáří?
Mnohem podstatnější než samotný údaj na bočnici je proto pečlivá vizuální kontrola. Řidič by si měl všímat prasklin, zpuchřelých míst, deformací nebo nerovnoměrného sjetí. A jakmile se provozní věk pneumatiky začne blížit pěti rokům, měla by být tato kontrola častější a důkladnější. Pětiletá hranice je podle odborníků okamžik, kdy už se vyplatí zpozornět.
Jak to vidí pojišťovny a výrobci
Zajímavý pohled nabízejí i pojišťovny. Datum výroby berou spíše jako informativní údaj. Klíčové je, v jakém stavu pneumatiky byly v době nehody. Jan Marek z Generali České pojišťovny potvrzuje, že samotné stáří gumy není důvodem ke snížení nebo odmítnutí plnění. Problém nastává ve chvíli, kdy je zřejmé, že pneumatika byla ve špatném technickém stavu. Pokud k prasknutí nebo selhání došlo v důsledku opotřebení, prasklin nebo zpuchřelých boků, může pojišťovna u havarijního pojištění plnění i odmítnout. U povinného ručení pak může přijít postih vůči pojištěnému.
Podobně situaci popisuje i Direct pojišťovna. Podle Michala Kárného je rozhodující technický stav a funkčnost pneumatik v okamžiku nehody. Důležitá je také příčinná souvislost. Pokud se prokáže, že nehodu způsobila sjetá pneumatika, špatný rozměr nebo nesprávný tlak, může pojišťovna u havarijního pojištění plnit méně a u povinného ručení může vymáhat vyplacené peníze za škodu po viníkovi.
Na druhé straně stojí výrobci. Milan Marušák ze společnosti Goodyear Czech připomíná, že řada motoristů si stáří pneumatik vykládá nepřesně. Testy ukazují, že výkonnost nových nepoužitých pneumatik Goodyear vyrobených s odstupem několika let se prakticky neliší, pokud byly skladovány správným způsobem. Své původní vlastnosti si tedy dokážou uchovat několik let ve skladu.
Přečtěte si také:
Pneumatika podle něj začíná skutečně stárnout až v momentě, kdy je nasazena na vůz. Teprve tehdy na ni působí kombinace mechanického zatížení, změn teplot a vlhkosti a také ultrafialové záření. V reálném provozu tak má pneumatika omezenou dobu plné užitné životnosti, obvykle kolem pěti let. I proto výrobce doporučuje, aby řidiči stav svých pneumatik pravidelně kontrolovali, a to nejen při přezouvání před zimou.
Na pohled pěkný dezén tedy rozhodně neznamená, že je guma v ideální kondici. Před cestou do hor se proto vyplatí věnovat pneumatikám pár minut navíc. Může to být ta nejlevnější „úprava auta“, která rozhodne o tom, zda zůstane zimní výlet jen příjemnou vzpomínkou.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned







Zdravím přijde mi to jako pohádky ovčí babičky ! Zimní pneu mám na discích v garáži, zavěšené za disky na zdi, je tam stálá teplota, slunce, automechanik ani chemik tam nechodí. Na vozidlo je nasadím cca na týden v roce, kdy jsou opravdu potřeba a zrovna někam musím. Tudíž 8 let stará zimní guma má najeto cca tři měsíce. A je to poznat, letní jeté rok se chovají hůř než ty 8 leté zimní, ten kdo by chtěl oponovat, že o tom nic nevím, je zcela mimo mísu. Mám najeto cca 2 mega km, z toho 22let na RZP, když ostatní byli na střeše, musel jsem je sbírat po příkopách a ledabyle zavěšené na stromech. Jezdím 55 let, mám 22 let odježděny zimy na hřebech – na ledě dobrý, ale na betonu bez ledu o ústa, klouže to víc než na letních. Když nebyly zimní povinné, tak jsem je neměl a dojel vždy tam kam dojeli mistři na zimních (jelikož neuměli jezdit). Zimní guma v zimě ze špatného řidiče dobrého neudělá, to je v hlavě a v délce praxe. Za těch 55 let jsem nezpůsobil nehodu, ani nebyl účastníkem, pokud jezdíte 22 let k nehodám, tak se hodně naučíte čeho jsou schopni tzv. jedinci v natuněných vozech, jsou přesvědčeni, že to dají a přitom dělají akorát nehody…
to je vidět jen to že pojištovny rády berou ale hledají kličky aby nemuseli platit
Ano, mají pravdu. Stejně taj jako natržená manžeta poloosy. Mazací tuk se dostane do motorové části, může se dostat na výfuk a způsobit požár auta. Stejně tak i PET lahev ve dveřích. Pokud na ni nemáte povolení a atest, že je dobře připevněná (to musí posoudit specializovaný ústav motorových vozidel na Aljašce a to při každém vytažení flašky ze dveří), jinak hrozí vysmeknutí ze dveří, přesun pod pedály a tudíž jasnou nehodu. A nikdo z nás nemá nápis na zrcátku, že předměty v zrcátku jsou za námi a jsou obráceně. Na víčku nádrže, nemáme upozornění, že benzín není vhodný ke sprchování, mytí a pití.
A co stěrače? Jaké máte DOT u stěračů?
Autor napise “ skutecny vek pneumatiky prozradi kod dot na bocnici”
Autore, kod DOT nema s datumem vyroby nic spolecneho a nikdy nemel.
DOT je zkratka pro americke ministerstvo dopravy a znaci, ze pneu ma homologaci pro mistni trh. Nic vic, nic min.
Oval s datumem vyroby je casto umisten za oznacenim DOT a tak neznali rikaji “dotka”, aniz by tusili, o cem mluvi.
Díky za komentář, ale obecně se tím hovorově označuje stáří pneumatiky, stejně jako se třeba píše, že na semaforech je oranžová barva.
Ale pokud se do této tematiky ponoříme důkladněji, zjistíme, že to tak používají i sami výrobci pneumatik, například: „DOT je hovorový název systému a je zkratkou názvu Department of Transportation (název amerického ministerstva dopravy). Tento jednoduchý systém značení se rychle ujal po celém světě a stal se tak populárním, že bylo rozhodnuto zůstat u tohoto názvu,“ což udává na webu třeba Goodyear ( https://stage-premio-cz.goodyear.eu/tips-and-tricks/tire-production-date.html ).
U Continentalu ( https://www.continental-tires.com/cz/cs/products/car/technical-services/contiecocontact-5/tire-identification/ ) se o tom třeba ani nezmiňují: „Poslední čtyři číslice sériových čísel DOT označují období výroby (týden/rok). Postižené pneumatiky budou vyměněny zdarma. Žádné jiné rozměry pneumatik, výrobní období ani produktové řady nejsou dotčeny.“
Stejně jako u Michelinu ( https://www.michelin.cz/auto/rady/vymena-pneumatik/jak-dlouho-vydrzi-pneumatiky ): DOT kód pneumatiky: jak zjistit stáří pneumatiky?
Na vašich pneumatikách se nachází pole identifikačních čísel TIN (Tyre Identification Numbers), v němž se mimo jiné uvádí datum jejich výroby. Tento kód se skládá ze 4 číslic, z nichž první dvě označují týden a další dvě rok výroby. Na základě těchto údajů můžete zjistit, zda vaše pneumatiky překročily pětiletou lhůtu, či nikoli.)
V Barumu,mi rikali ze se pojistovny jeste koukaji na index rychlosti,je to pravda?
Zpuchřelá pneu je problém, ať je dle DOT rok stará nebo 10. Když nebude viditelně poškozená, může být třeba 10 let stará a pojišťovny musí plnit. Žádný zákon totiž stáří pneu neřeší.
Tolik asi shrnutí článku s bombastickým nadpisem.
Přesně tak, koneckonců to zmiňují i v textu.
Lživý nadpis – clickbait.
A taky se dočteme, že „Na druhé straně stojí výrobci…“
Jak praví klasik: „Přátelé, kamarádi, my z vás ty peníze dostaneme!“