V amerických crashtestech se po desetiletích testování na mužských postavách konečně objevuje figurína, která odpovídá ženskému tělu. Tamní ministerstvo dopravy zveřejnilo technické parametry nové figuríny THOR-05F a otevřelo tím cestu k jejímu zařazení do oficiálních testů bezpečnosti. Na první pohled jde o technický detail, ve skutečnosti je to však změna, která může rozhodovat o lidských životech.
Proč ženy v autě dopadají hůř než muži
Rozdíly v tom, jak končí ženy a muži při vážných dopravních nehodách, jsou dlouhodobě řešené téma. Ženy mají při srovnatelně vážné nehodě vyšší pravděpodobnost vážného zranění i úmrtí než muži. Častěji se u nich objevují poranění pánve, jater i dalších vnitřních orgánů. Větší riziko se týká také krční páteře nebo dolních končetin.
Přečtěte si také:
Nejde o to, že by ženy hůře řídily nebo seděly, ale problém je v tom, na koho jsou nastavené testovací standardy. Standardní figurína, která se v USA používá pro pětihvězdičkové hodnocení NHTSA, je model z roku 1978. Jmenuje se Hybrid III a vychází z postavy muže vysokého zhruba 175 cm a vážícího okolo 78 kilogramů. Takzvaná ženská varianta je v podstatě jen zmenšená verze tohoto muže, nikoliv skutečný model ženské anatomie.
Přitom ženy sedí v autě jinak, mají jinou stavbu pánve a hrudníku, kratší krk, odlišný poměr svalové a tukové hmoty. Pokud všechny referenční postavy v testech odpovídají mužskému tělu, ladí se bezpečnostní systémy především na něj. Historicky to vytváří velkou mezeru. Ženy přitom sedí v autech od samotných začátků automobilismu, připomeňme jen Berthu Benz, která v roce 1888 vyjela s jedním z prvních aut na cestu dlouhou přes 100 kilometrů bez vědomí svého manžela. Crashtestové laboratoře jako by to velmi dlouho ignorovaly.
Ani Evropa není v tomto směru o mnoho dál. Organizace Euro NCAP, která řeší crachtesty v Evropě, používá nejmodernější figurínu THOR zatím pouze v podobě průměrného muže. K tomu má k dispozici starší model Hybrid III v mužské velikosti a také takzvanou malou ženu, která je ale z technického hlediska jen zmenšenou verzí mužské figuríny. Má podobné senzory a omezení jako původní mužský model a používá se pouze v některých testech čelních nárazů. Ve výsledku to znamená, že ani evropské crashtesty zatím nemají plnohodnotnou moderní figurínu, která by reprezentovala reálnou průměrnou ženu, nikoliv jen jakousi padesátiprocentní napodobeninu.
Při crash testech se už skoro 50 let používá totožná mužská figurína. Jenomže ženské tělo je jiné
Co přináší THOR-05F a proč se z ní stalo politické téma
Nová figurína THOR-05F má tuto mezeru začít postupně vyplňovat. Na rozdíl od dosavadních zmenšených mužských modelů vychází z ženské anatomie. Má upravený tvar krku, hrudníku, pánve i nohou a reprezentuje menší dospělou ženu, pro kterou bývají současné bezpečnostní systémy méně příznivé.
Z technického hlediska jde o velký krok dopředu. THOR-05F obsahuje přes 150 senzorů a dokáže oproti starším figurínám nasbírat přibližně trojnásobek dat. Umí odhadovat riziko fraktury lebky, poranění mozku i obličeje, zatímco Hybrid III sleduje především riziko zlomeniny lebky. Nový model se také může přirozeněji pohybovat. Ohýbá se dopředu, do stran a umí se i kroutit v trupu. Má pružnější páteř, dokáže sedět vzpřímeně i povoleně a měří zatížení v dolní části páteře.
Velkou novinkou jsou také senzory v oblasti břicha a pánve. Díky nim lze lépe vyhodnotit, jak na tělo působí bezpečnostní pás a interiér vozu, jaké síly působí na kyčle nebo vnitřní orgány. Nová figurína navíc měří také síly v horních i dolních končetinách. Oproti starému Hybridu III tedy nejde jen o jinou velikost a tvar figuríny, ale o mnohem věrnější model lidského těla a zejména těla menší ženy.
Přečtěte si také:
Odborníci očekávají, že díky tomu bude možné nově navrhovat bezpečnostní prvky, které lépe ochrání i menší a lehčí postavy, tedy typicky ženy. Americké ministerstvo dopravy nyní přes svoji bezpečnostní agenturu NHTSA zveřejnilo technické specifikace THOR-05F. To znamená, že si ji mohou automobilky začít pořizovat a používat ve vlastních testech. Oficiální zařazení do povinných testů a bezpečnostních standardů nastane až ve chvíli, kdy bude schválen finální předpis. Podle dosavadního tempa se počítá s tím, že by se figurína THOR-05F mohla v povinných amerických crashtestech objevit někdy kolem let 2027 až 2028.
Pro výrobce aut je současná fáze něco jako generálka před zkouškou. Mohou si ověřit, jak jejich modely vycházejí v testech s realistickou ženskou figurínou, a upravit konstrukci dříve, než bude použití nové figuríny povinné.
Evropa mezi mužem a „půlženou“
Z evropského pohledu má americký krok nepřímý, ale významný dopad. Automobilky působí globálně a investice do nové ženské figuríny dávají smysl zejména tehdy, pokud ji mohou použít v různých částech světa. Přesto v evropských testech stále dominuje obraz průměrného muže, ať už v podobě THORa, nebo Hybridu III.
Figuríny pro crash testy jsou třeba 50% muži či 5% ženy. Jedna stojí i více než 15 milionů korun
Malý ženský model Hybrid III, který Euro NCAP používá, je oficiálně označován jako postava odpovídající malé ženě. Ve skutečnosti však vychází ze zmenšené mužské figuríny a nese s sebou všechna její technická omezení. Jde tedy spíše o zhruba padesátiprocentní pokus přiblížit se ženskému tělu než o skutečnou moderní reprezentaci průměrné ženy.
To v praxi znamená, že ani evropské hvězdičky bezpečnosti zatím úplně neodrážejí, jak auto chrání typickou ženu, která měří zhruba 165 centimetrů a má reálnou hmotnost dospělého člověka, nikoliv pouze zmenšenou mužskou postavu. Pokud se americké testy skutečně posunou k povinnému používání figuríny THOR-05F, bude narůstat tlak na modernizaci figurín i v Evropě.
Přečtěte si také:
Na první pohled jde „jen“ o změnu testovacího nástroje. Ve skutečnosti jde ale o to, jak budou vypadat bezpečnostní pásy, airbagy, sedačky a konstrukce karoserie v příštích generacích aut. Zda budou stále navrhovány pro tělo průměrného muže ze sedmdesátých let minulého století, nebo pro reálné lidi, kteří dnes sedí za volantem, tedy včetně žen.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek









