porsche-911-gt3-992_2-manthey-kit-nurburgring

Už i nové Porsche 911 GT3 může mít Manthey Kit. Na Nürburgringu bude o 3,3 sekundy rychlejší

Autor: Petr Pilný - Zdroj: Porsche, Manthey-Racing - Foto: Porsche - 22. 11. 2025


Porsche 911 GT3 patří mezi vzácná sériová auta, u kterých není běžné, že většinu života tráví v městském provozu. Mnoho majitelů s ním jezdí na track days a hledá způsoby, jak se přiblížit závodním časům, ale stále zůstat v rámci běžné homologace pro silnice. Právě na tyto řidiče míří nový Manthey Kit pro aktuální generaci 911 GT3 (992.2).

Jde o sadu komponent, které mají jediný cíl: ještě vyšší stabilitu v zatáčkách, lepší chování na limitu a odolnější brzdy při jízdě na okruhu. Porsche ji vyvinulo společně s inženýry Manthey v Meuspathu, v těsném sousedství Nürburgringu. Hotový kit se prodává přes Porsche Centra po celém světě, takže nejde o exotickou úpravu od malého úpravce, ale o plnohodnotné řešení podpořené samotnou automobilkou.

Výsledek je měřitelný. 911 GT3 s novým Manthey Kitem zajela Nordschleife za 6:52,981 minuty, tedy přibližně o 2,8 sekundy rychleji než předchozí generace 911 GT3 (992.1) vybavená starším Manthey Kitem.

Aerodynamika, která pracuje pro řidiče

Základní 911 GT3 už z výroby spoléhá na vysoký přítlak. Manthey Kit tuto vlastnost posouvá mnohem dál. Klíčové je, že se neřešily jen nápadné díly typu křídla, ale i to, co většina lidí nikdy neuvidí: spodní část karoserie.

Podvozek auta je překrytý jako jeden souvislý aerodynamický celek. Takzvané „turning vanes“, tedy vzduchové usměrňovače na podlaze, byly prodlouženy na přibližně 1,5 metru. Spolu s novým zakrytováním dna zavazadlového prostoru tak vzniká téměř hladký spodek vozu, který je schopný generovat výrazně větší přítlak, aniž by zároveň dramaticky rostl aerodynamický odpor.

Přepracována je i příď. Přední spoiler je delší o 12 milimetrů, ve spodní části jsou nové difuzorové prvky a po stranách karoserie přibyly malé aerodynamické plochy. Výsledkem je větší přítlak na přední nápravě, který pomáhá autu držet stopu při rychlém průjezdu zatáčkou.

Zadní křídlo s tzv. „labutími krky“ je širší, dostalo Gurneyho lištu na odtokové hraně a větší, dovnitř tvarované bočnice. Ty usměrňují proudění vzduchu, aby křídlo fungovalo co nejúčinněji. Zadní difuzor má delší vodicí žebra, takže přispívá k přítlaku, aniž by přidával odpor.

Zadní kola kryjí karbonové aerodisky, které dále zlepšují proudění vzduchu a snižují turbulenci v oblasti zadní nápravy. Vše dohromady znamená výrazně vyšší přítlak při stejném odporu vzduchu jako u sériového vozu.

V číslech to vypadá následovně: při rychlosti 285 km/h vytváří 911 GT3 s Manthey Kitem v silničním nastavení celkový přítlak 355 kg. V okruhovém režimu, který není určen pro běžný provoz, roste hodnota až na 540 kg při stejné rychlosti. To už je oblast, kde auto začne v rychlých pasážích působit spíš jako závodní speciál než jako běžně prodejné kupé.

Podvozek, kola a brzdy pro reálný okruh

Aerodynamika sama o sobě nestačí, pokud podvozek nezvládne zvýšené nároky. Porsche proto společně s Manthey vyvinulo speciální čtyřcestné stavitelné tlumiče, které jsou uzpůsobené okruhovému zatížení. Řidič může bez nářadí měnit nastavení odskoku i komprese, a to zvlášť pro nízké i vysoké rychlosti pohybu tlumiče.

Pružiny mají na přední nápravě přibližně o deset procent vyšší tuhost než u předchozího Manthey Kitu. Jsou ale naladěné tak, aby auto neodskakovalo a zároveň dokázalo využít vyšší přítlak. Na limitech pak 911 GT3 působí jistějším dojmem a při přejezdu obrubníků zůstává stabilní.

Kdo chce ušetřit další kilogramy, může sáhnout po volitelných kovaných kolech o velikosti 20 palců vpředu a 21 palců vzadu. Ve srovnání se sériovými disky snižují neodpruženou hmotnost přibližně o šest kilogramů, což se projeví nejen na pocitu z řízení, ale i na odezvě podvozku. Kola lze mít v odstínech Brilliant Silver, Neodyme nebo černá v hedvábně matném provedení.

Faceliftovaná Porsche 911 GT3 a 911 GT3 Touring se představují

Součástí Manthey Kitu jsou ocelové opletené brzdové hadice, které zajišťují přesný přenos tlaku na pedálu a konzistentní chování brzd při opakovaném zatížení. Pro vozy vybavené keramickým systémem PCCB jsou navíc k dispozici speciální závodní destičky. Ty jsou určené pro řidiče, kteří tráví na okruhu opravdu hodně času a chtějí co nejstabilnější brzdný výkon.

Individuální úpravy vzhledu a praktické detaily

Vedle čistě funkčních úprav nabízí Manthey také řadu doplňků, které podtrhnou sportovní charakter vozu. Interiér lze oživit karbonovými prahy s podsvíceným logem Manthey, při otevření dveří mohou na zem promítat logo bílé LED projektory. Týž nápis si lze nechat nanést i na dveře karoserie.

Karbonové aerodisky na zadních kolech jsou dostupné v různých barevných variantách, takže si majitel může auto sladit více do závodního nebo naopak decentnějšího stylu. Pro čisté okruhové využití jsou připraveny i tažné pásy pro přední i zadní část vozu. Dodávají se v červené, černé nebo žluté barvě a upevňují se do připravených závitů. Před jízdou na běžných silnicích je ale nutné je demontovat.

Balíček doplňují karbonové výdechy vzduchu v přední části a zadní přívody vzduchu, které nejen vypadají sportovně, ale zároveň zlepšují chlazení.

Nordschleife jako zkušební laboratoř

Nürburgring Nordschleife je pro Porsche dlouhodobě referenčním místem pro testování sportovních modelů. Není tedy překvapením, že právě tam nový Manthey Kit dostal největší prostor. Na 20,8 kilometru dlouhé trati v Eifelu zajelo Porsche 911 GT3 s tímto kitem čas 6:52,981 minuty (sériové auto to zajelo za 6:56,249 minuty), a to za podmínek, které nebyly zcela ideální. Část trati byla vlhká, což ztěžovalo hledání limitu přilnavosti.

Za volantem seděl úřadující šampion DTM Ayhancan Güven. Podle jeho slov dává vyšší přítlak a nové nastavení podvozku vozu výrazně více jistoty v rychlých pasážích a umožňuje řidiči přesněji cítit, co se děje na hranici přilnavosti. Oba porovnávané vozy, tedy současná 911 GT3 s novým Manthey Kitem i předchozí generace 992.1 s tehdejším kitem, obouvaly volitelné pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 R. Čas byl oficiálně potvrzen notářem přítomným na místě.

Nicolas Raeder, jednatel Manthey Racing GmbH, popisuje, že vývoj soupravy trval více než rok a zahrnoval nejen práci v aerodynamickém tunelu, ale i testování na mnoha evropských okruzích. Podmínky při oficiálním měření na Nordschleife podle něj neumožnily ukázat absolutní maximum potenciálu, takže není vyloučeno, že se Porsche s tímto autem na trať vrátí v příznivějším počasí.

Manthey Kit tak není jen kosmetickou úpravou. Ukazuje, jak blízko má moderní silniční 911 GT3 k závodním speciálům a jak moc lze jízdní vlastnosti posunout, pokud se konstrukce zaměří na reálné okruhové využití, nikoli jen na čísla v katalogu.

🚗 Nové autopojištění za 2 minuty

Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.

⚡ Spočítat pojištění

Bez registrace • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru