V posledních letech získávají celoroční pneumatiky na velké oblibě. Nejnovější generace pneumatik zavedených značek fungují velmi dobře jak v létě, tak i v zimě na sněhu. A navíc s celoročkami odpadá pravidelné přezouvání. Celoročních pneumatik se ale někteří řidiči stále bojí kvůli tomu, co stojí v zákoně, ale také kvůli možným problémům s pojišťovnou. Ale často zbytečně.
V prvé řadě je dobré si uvědomit, že celoroční pneumatiky opravdu nejsou pro každého. Pokud bydlíte ve městě nebo poblíž města, nenajedete ročně více než zhruba 10 tisíc kilometrů a do hor a typicky zimních podmínek vyrážíte jen sporadicky, pak jsou celoroční pneumatiky pro vás ideální. „Od řidičů, ale i některých expertů můžeme často zaslechnout, že celoroční pneu nejsou dobré v zimě, ani v létě. Tohle tvrzení platilo možná pár (desítek) let dozadu. Technologický pokrok společně s kvalitnějšími a inovativními materiály udělal z celoročních pneumatik žádané zboží,“ doplňuje srovnávač pojištění srovnejto.cz.
Přečtěte si také:
Pamatujte však na to, že pro celoroční pneumatiky platí totéž, co pro zimní a letní obutí. „Minimální hloubka dezénu celoročních pneu je však totožná jako u speciálních pneu pro dané období – v létě 1,6 mm, v zimě 4 mm,“ připomíná Michal Kárný z Direct pojišťovny. To znamená, že s jednou sadou pneumatik musíte splnit zákonnou hloubku dezénu pro dva druhy obutí.
A pak je tu ještě to, co říká zákon: „V období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik.“ Jak vidno, nikde ani slovo o celoročních pneumatikách, a tak se někteří mohou obávat, že pokud pojedou na celoročních a způsobí nehodu, budou mít problém.
Testy ukazují, že celoroční pneumatiky už skoro dohnaly ty zimní. Vyplatí se tedy ještě přezouvat?
V prvé řadě platí, že pokud budete mít správnou hloubku dezénu, pokuta vás trápit nemusí. A ani problémy u některých pojišťoven. Martin Podávka z pojišťovny Pillow nám vysvětlil: „Celoroční nebo zimní – to není rozdíl. Celoroční splňuje podmínky dané zákonem. Nové celoroční mají 8-9 mm, tak si stačí před zimou přeměřit. Každý, kdo má celoroční s hloubkou dezénu 4 mm a více na osobním autě, je v pohodě.“
Důrazně ale doporučujeme se u své pojišťovny včas informovat, jak vnímá celoroční obutí. To, jak je vidí Pillow, rozhodně nemusí být pravidlem, což pro srovnejto.cz vysvětlila třeba pojišťovna Uniqa: „Pokud klient bude mít auto takto obuté a bude mít nehodu v úseku, kde jsou povinné zimní pneumatiky, budeme zjišťovat, jestli typ pneumatik hrál v případě nehody roli. Jestli k nehodě nedošlo například kvůli smyku na sněhu a podobně. Pokud ano, můžeme plnění odmítnout. Pokud ale obutí auta nehodu nijak negativně neovlivnilo, a bylo například sucho a 6 stupňů, škodu zaplatíme podle smlouvy.“ A třeba pojišťovna Slavia požaduje, aby celoroční pneu měly označení M+S nebo 3PMSF.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned




