Pokud patříte mezi řidiče, kteří si vůz AMG spojují hlavně s dunivým výfukem a práskáním při řazení, další roky pro vás nebudou příliš radostné. Mercedes-AMG se chystá ukončit výrobu hned několika svých nejhlasitějších modelů se spalovacím motorem. Nejde o dobrovolné rozhodnutí, ale o důsledek nové evropské legislativy zaměřené na snižování hluku z dopravy.
Z interního dokumentu oddělení produktového managementu Mercedes-Benz Deutschland vyplývá, že od 1. července 2026 vstoupí v platnost třetí fáze normy UN R51.03. Ta je součástí dlouhodobé iniciativy, kterou pod hlavičkou UN ECE a evropského nařízení 540/2014 postupně zpřísňuje Evropská unie. Cílem je snížit hluk, kterému jsou obyvatelé měst vystaveni každý den.
Přečtěte si také:
Nová pravidla už neřeší pouze průjezd auta kolem měřicího mikrofonu nebo zvuk na volnoběh. Zohledňují i akceleraci v přesně stanovených otáčkách a rychlostech a měření v konstantní rychlosti. Výsledky se kombinují, aby se co nejvíce přiblížily reálnému provozu. Maximální limit podle aktualizované normy klesne ze 74 dB(A) na 68 dB(A). Na papíře vypadá rozdíl šesti decibelů nenápadně, ale protože hluk se měří na logaritmické stupnici, jde v praxi o velmi výrazné omezení.
Regulace se týká nově typově schvalovaných vozů a po skončení přechodného období také nově registrovaných kusů. Starší auta už z registrů nikdo zpětně nevyřazuje ani nevyžaduje jejich dodatečné úpravy. Přesto mají právě tyto nové limity zásadní dopad na aktuální modelové portfolio výkonné divize Mercedes-AMG.
Kdo v Affalterbachu končí a kdo zatím přežije
Sportovní vozy AMG jsou dlouhodobě naladěny tak, aby i z menších čtyřválců dostaly co nejvýraznější projev. Právě to se však s novými limity dostává do přímého konfliktu. Pro splnění normy by bylo nutné upravit sání a výfuk, zasáhnout do kalibrace převodovky, aby motor pracoval v nižších otáčkách, a v krajním případě i do samotné konstrukce pohonu. U modelů, které se navíc blíží konci životního cyklu, se taková investice finančně nevyplácí.
Podle interního sdělení proto skončí výroba hned několika oblíbených kompaktních modelů AMG. Mercedes-AMG C 43 4MATIC a GLC 43 4MATIC budou z výrobních linek sjíždět pouze do třetí dekády února 2026. Stejný termín platí i pro Mercedes-AMG GLA 35 4MATIC. Prodejci byli zároveň upozorněni, aby nové objednávky neplánovali za hranici tohoto data.
O něco delší čas dostanou plug-in hybridní vrcholné verze Mercedes-AMG C 63 S E Performance a Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance. Ty mohou být podle současného plánu vyráběny zhruba do třetí dekády května 2026. Tyto modely přitom už dnes vzbuzují emoce. Dříve slavný osmiválec 4,0 litru u nich nahradil dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec kombinovaný s plug-in hybridním systémem, což část fanoušků nikdy úplně nepřijala.
Zajímavé je, že v interním dokumentu není ani zmínka o osmiválcových modelech AMG. Naznačuje to, že buď už nyní normu splňují, nebo u nich automobilka počítá s úpravami, které se vzhledem k významu těchto motorů pro image značky vyplatí. Velkoobjemové agregáty totiž táhnou poptávku po modelech AMG a dávají smysl i z obchodního hlediska.
Mezi kompaktními vozy se naopak rýsuje alespoň jeden přeživší. Pro Mercedes-AMG GLA 45 S 4MATIC+ mohou dealeři podle interního sdělení dál přijímat objednávky bez speciálních omezení, pouze v rámci přidělených kvót. Právě tento model tak zůstává jakýmsi posledním mohykánem hlučných kompaktních AMG.
Vedení Mercedes-Benz zároveň obchodní týmy důrazně upozorňuje, aby respektovaly veškerá omezení v konfiguraci a termínech výroby a aby o blížícím se konci jednotlivých verzí aktivně informovaly zákazníky. O nástupnických modelech slibuje automobilka informovat včas, zatím však podrobnosti neuvádí.
Přečtěte si také:
Ticho jako otázka zdraví, ne jen regulací
Na první pohled může celá situace působit jako další rána pro automobilové nadšence. Z pohledu regulátorů však nejde o rozmar, ale o zdravotní téma. Evropská komise i Evropská agentura pro životní prostředí dlouhodobě řadí hluk z dopravy mezi nejvýznamnější environmentální rizika, hned vedle znečištění ovzduší. Desítky milionů Evropanů trpí kvůli hluku poruchami spánku a zvýšenou mírou stresu. Světová zdravotnická organizace upozorňuje, že dlouhodobé vystavení dopravnímu hluku zvyšuje riziko kardiovaskulárních onemocnění.
V samotném Německu se odhaduje, že nadměrným hlukem z dopravy je zasaženo kolem 16 milionů lidí. Není tedy překvapivé, že EU postupuje v omezování hlukových emisí krok za krokem. První fáze nových limitů začala platit pro nové typy vozidel v roce 2016. Další zpřísnění přišlo v roce 2020 a od roku 2022 dopadlo na nově registrované vozy. Třetí fáze, která bude účinná od 1. července 2026, je zatím nejpřísnější.
Paradoxem je, že v nízkých rychlostech musí být naopak některé vozy „uměle“ hlasitější. Elektrické a silně elektrifikované automobily generují při rozjezdu a pomalé jízdě jen minimum hluku, proto musejí být vybaveny zvukovým generátorem, který na jejich přítomnost upozorňuje chodce. Regulátor tak na jedné straně tiší klasické výfuky a současně přikazuje zvukovou stopu elektromobilům.
Porsche vynalézá zkratku ke štěstí. Tunnel Mode má z každého tunelu udělat radost
Co bude s AMG dál
Oficiálně se Mercedes-AMG k únikům interních dokumentů nevyjadřuje. Zástupce společnosti však potvrdil, že značka chystá v příštích letech nejrozsáhlejší produktovou ofenzivu ve své historii. V praxi to znamená příchod nové generace hybridních a čistě elektrických modelů AMG, postavených na připravované platformě AMG.EA.
Už dnes automobilka prezentuje koncepty jako AMG GT XX nebo vize „nové dimenze výkonu“, které kombinují moderní elektrickou architekturu s typickým důrazem na dynamiku. Současně zdůrazňuje, že tradiční hodnoty značky – tedy výrazný charakter, emotivní projev a zaměření na řidičský zážitek – mají zůstat zachovány i u budoucích modelů.
Jedním z nástrojů, jak toho dosáhnout, je práce se zvukem uvnitř kabiny. Automobilky obecně omezují vnější hlučnost, ale zároveň ladí zvukovou kulisu v interiéru prostřednictvím audiosystému. AMG už vyvíjí pro své elektromobily syntetický zvuk inspirovaný klasickými osmiválci. Podobný přístup se pravděpodobně rozšíří i na spalovací modely, aby posádka nepřišla o dramatický zážitek, i když samotný výfuk bude navenek výrazně tišší.
Přečtěte si také:
Podle dosavadních informací se navíc počítá s tím, že současný čtyřválcový plug-in hybrid v modelu C 63 S E Performance se při modernizaci v roce 2026 změní na šestiválec do „V“. To zapadá do snahy AMG znovu posílit technickou i emoční stránku vrcholných modelů, aniž by se dostaly do konfliktu s novými limity.
Pro fanoušky hlučných AMG to tedy nevypadá dobře v krátkodobém horizontu, ale současně se otevírá nová éra. Ta bude tišší pro okolí, přísnější z pohledu regulací, ale podle všeho stejně dramatická za volantem.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek










