Nová LADA Niva Sport měla být ukázkou toho, že ruský automobilový průmysl ještě žije. Na výstavě v Moskvě ale zaujala hlavně tím, jak vypadala zespodu. Vůz za zhruba 1,7 milionu rublů, tedy přibližně 440 tisíc korun, působil spíš jako nějaká ojetina než jako úplně nový model. I když až na druhý pohled.
Portál Mash se autu podíval nejen na karoserii, ale také pod karoserii. A jejich záběry jsou hodně zajímavé. Kvůli tomu, co je na nich vidět, rychle obletěly sociální sítě. Šrouby a části hnacího ústrojí už totiž byly pokryté rzí, z převodovky nebo z diferenciálu už unikal olej a pod autem se vytvořila viditelná loužička. Na videu je také vidět, že dveře se zavírají nakřivo a je nutné je zavírat silou.
Přečtěte si také:
Ale rezavé šrouby a další části auta prý nejsou nic divného. Portál Mash totiž přidává jednoduché vysvětlení. U tohoto modelu se antikorozní úprava nabízí až za příplatek. Jinými slovy, zákazník, který si auto koupí za základní cenu, ochranu podvozku nedostane automaticky. A pak to dopadne tak, jak můžeme vidět ve videu.
Když se novináři pokusili získat komentář od zástupkyně výrobce AvtoVAZ, situace nabrala téměř groteskní podobu. Jakmile uviděla kameru u vystaveného modelu Niva Sport, rychle odešla a k autu už se nevrátila. Celou scénu později glosovala agentura Nexta, která na síti X napsala, že „zázrak ruského automobilového průmyslu, LADA Niva Sport, doslova shnil hned při své vlastní prezentaci“.
🚗The miracle of the Russian auto industry, the Lada Niva Sport, literally rotted right at its own presentation
The bolts and drive components were covered in corrosion — and judging by the video, that’s far from the only problem this “sports car” has for its 1.7 million ruble… pic.twitter.com/ukJoRuKjvV
— NEXTA (@nexta_tv) November 15, 2025
Niva z roku 1977 v novém kabátě
Na celé situaci je možná nejpodivnější to, že v roce 2025 se v Rusku stále vyrábí auto, které bylo poprvé představeno už v roce 1977. To je už 48 let! V továrně v Togliatti dosud sjíždí z linek i původní LADA Niva. Přitom už dávno měla mít nástupce postaveného na modernější platformě CMF B od Renaultu. Nová generace měla být jakousi drsnější verzí Dusteru. Tyto plány ale skončily ve chvíli, kdy se Renault po ruské agresi na Ukrajině z tamního trhu stáhl, stejně jako většina dalších světových automobilek. Místo nové generace tak AvtoVAZ dál upravuje původní, téměř 50 let starý základ.
Výsledkem jedné z těchto úprav je právě LADA Niva Sport. Název by mohl slibovat sportovní zážitek, skutečnost je však zcela odlišná. Vůz je sice nejvýkonnější a nejrychlejší Nivou v historii, ale stále je to pomalé auto.
Přečtěte si také:
Designéři se snažili alespoň trochu oživit karoserii. LADA Niva Sport dostala plastové nástavce blatníků, nový nasávací otvor na kapotě, loga Sport v přední masce a na víku kufru a také LED denní svícení integrované v nárazníku. K tomu se přidávají nová 17palcová litá kola v kombinaci černého laku a broušeného hliníku. Kvůli jejich velikosti však vůz přišel o rezervní kolo, které se u Nivy běžně nachází pod kapotou. Sem už se v této velikosti nevejde.
Uvnitř se změny soustředí na několik prvků, které mají starý interiér trochu zcivilizovat. Přední sedadla jsou vyhřívaná a čalouněná látkou v kombinaci černé a červené barvy. Přibyl nový kožený volant a ve výbavě se objevila i automatická klimatizace. Pro ty, kteří Nivu znají v původní podobě, jde o poměrně výrazný posun v komfortu, i když základní architektura interiéru zůstává stejná.
Největší novinka se skrývá pod kapotou. Místo starého motoru o objemu 1,7 litru používá LADA Niva Sport nový čtyřválec převzatý z modelu LADA Granta Sport. Jde o atmosférický motor s objemem 1,6 litru a výkonem 90 kW/122 koní. To je víc, než měl původní motor. Zlepšila se tak dynamika, i když z hlediska dnešních standardů nejde o nic ohromujícího. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá podle technických údajů 11,8 sekundy.
Přečtěte si také:
Motor je spojen s pětistupňovou manuální převodovkou a výkon putuje na všechna čtyři kola. LADA Niva Sport zůstává klasickou stálou čtyřkolkou s redukcí a uzávěrkou středového diferenciálu. Zajímavé je, že u této verze není podvozek snížený, jak by název Sport mohl napovídat. Naopak, světlá výška vzrostla z 200 na 220 milimetrů. Aby se auto při vyšších rychlostech v zatáčkách příliš nenaklánělo a nepůsobilo nejistě, dostalo tužší tlumiče, stabilizátor s větším průměrem na přední nápravě, zesílené nápravy a větší, vnitřně chlazené kotoučové brzdy vpředu.
Cena je 1 699 000 rublů, což odpovídá zhruba 440 tisícům korun. Zpočátku se má LADA Niva Sport prodávat pouze ve velkých ruských městech. Teprve později by se měla objevit i v menších showroomech. Jak však ukázala premiéra v Moskvě, už první kontakt s realitou může automobilce zkomplikovat pověst víc než samotné technické parametry a fakt, že jde o 50 let staré auto.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

















