Na evropských i českých silnicích jsou tříválce všední realitou. Pod kapotami je mají modely koncernů Volkswagen, Stellantis, ale i modely značky Ford a řada dalších značek. A jejich použití se dál rozšiřuje. Důvody jsou pragmatické. Evropská pravidla tlačí na neustálé snižování flotilových emisí CO₂, a tak automobilky právě sázejí na menší přeplňované motory. Pomáhá i fakt, že samotná jednotka je lehčí a v malých a kompaktních autech méně zatěžuje přední nápravu.
V městském a příměstském provozu se moderní přeplňované tříválce drží se spotřebou běžně mezi 5 až 6,5 l/100 km podle stylu jízdy, převodovky a použitých kol a pneumatik. Díky turbu působí v nízkých a středních otáčkách živě, dobře se s nimi rozjíždí, manévruje ve městě, ale i poměrně svižně předjíždí na okreskách.
Přečtěte si také:
Mnozí řidiči mají pocit, že s tříválcem pod kapotou o něco přicházejí. Záleží však na tom, co od svého auta očekávají a jak s ním plánují jezdit. V mnoha situacích je dnes přeplňovaný tříválec lepší volbou než stejně výkonný atmosférický čtyřválec. Větší válec má relativně menší teplosměnnou plochu vůči svému objemu, takže ztrácí méně tepla do stěn, a dávkování paliva lze přesněji kontrolovat.
Praktický příklad z domácího hřiště: tříválec Škoda 1.0 TSI z rodiny EA211 není žádná žhavá novinka. Jezdí ve většině modelů české značky a rozhodně si v nich nevede špatně, což platí pro Karoq a dříve i pro Octavii. Nahradil přitom starší čtyřválec 1.2 TSI. Přestože má méně válců a menší zdvihový objem, ve výsledku nabídne vyšší výkon, a to díky modernějším konstrukčním řešením.
Proč se sedmiválcový motor nikdy neprosadil v osobních autech
Limity v reálném provozu a co hlídat v servisu
Tříválec má svůj vlastní charakter. Na volnoběh a při rozjezdech je obvykle drsnější než lépe vyvážený čtyřválec. Výrobci to tlumí vyvažovacími hřídeli a pečlivým uložením motoru, ale jistá stopa vibrací i tak stále zůstává. Druhá slabší stránka se ukáže na dálnici: při 130 km/h často tříválce točí vyšší otáčky, protože mají kratší převody, které jim pomáhají v pružnosti při běžných rychlostech. V plném obsazení a s kufrem plným věcí je tak dobré počítat s častějším podřazováním. Férově dodejme, že stejně výkonný atmosférický čtyřválec na tom nebývá lépe. Kvůli nižšímu točivému momentu v nízkých otáčkách působí s těžším autem často ještě „unaveněji“.
Na straně techniky a servisu hraje tříválci do karet jednodušší mechanika. Méně součástí znamená méně třecích ztrát a potenciálně méně věcí, které se mohou pokazit. Realita současných aut je však širší. Většina tříválců je přeplňovaná a v moderních autech mají filtr pevných částic. To si žádá kvalitní palivo, pravidelné výměny oleje a občas delší jízdu. Pokud jezdíte hlavně krátké trasy, dopřejte autu občas několik desítek kilometrů v kuse a nebojte se motor vytáčet. Odmění se vám pak stabilnější spotřebou paliva i celkově klidnějším chodem, protože se nebude tolik zanášet karbonovými usazeninami.
Zajímavostí u 1.0 TSI koncernu VW je, že kultivovaného běhu dosahuje i bez vyvažovacího hřídele. Konstruktéři pracují s kombinací specificky naladěného setrvačníku a řemenice s tlumičem torzních kmitů. Záměrně „posunuté“ nevývažky převádějí nežádoucí kmity do roviny, kterou posádka méně vnímá a která se lépe rozpouští v tužších částech karoserie. V praxi to znamená méně rušivých vibrací bez dodatečných mechanických ztrát.
Přečtěte si také:
Důležitá je i volba převodovky. S manuální skříní MQ200 si u koncernového 1.0 TSI motory vystačí s jednohmotovým setrvačníkem. V kombinaci se suchou dvouspojkovou převodovkou DSG DQ200 dostává dvouhmotový setrvačník, který pohlcuje mikrokmitání spojek při popojíždění. U automatu s měničem by takové chování přirozeně tlumila hydraulika, u suché dvouspojky je dvouhmota prakticky nutností.
Pokud je vaše ježdění mixem města, příměstských přesunů a občasné dálnice, tříválec je dobrou volbou. Nabídne totiž nízkou spotřebu paliva, příjemný zátah v běžných rychlostech a rozumné provozní náklady. Pokud ale často jezdíte víc než 130 km/h, máte auto plně naložené nebo taháte přívěs, tady už to tak ideální nebude.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek








Koupil jsem VW T-Roc se 3 válci. Měl jsem z toho motoru trochu obavu ale jsem velice překvapený jak šikovný a hbitý ten motor je. Můžu všem doporučit, nebojte se toho.
jenomže já jezdím po dálnici 900 km na jeden zátah
A to s dvoulitrovým naftakem a potřebuji na to pouhých 8 hodin
a co teď když se pomalu již nedá auto střední tridy s takovým motorem koupit
na druhé straně jsem jel s takovým 3 válcem po obyčejných silnicích delší cestu
a pohoda