parkovani-modre-zony

Bude se v Praze platit dvakrát? Řidiči elektromobilů budou pravděpodobně platit od nového roku za nabíjení i za parkovací místo

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: praha.eu, fdrive.cz - Ilustrační foto: Pavel Srp - 31. 10. 2025


Od 1. ledna 2026 skončí v Praze dlouho odkládaná výhoda pro auta s „elektrickou“ registrační značkou „EL“. Elektromobily a některé plug-in hybridy přestanou parkovat v zónách placeného stání zdarma. Rozhodnutí Rady hlavního města je rámcově jasné, elektromobily budou platit půlku, plug-in hybridy plnou cenu. Méně jasné je to, proč se s proměnou systému zón tak dlouho otálelo a proč v něm zůstávají díry, které řidičům zbytečně zkomplikují život.

Zóny, které nestíhají realitu

Pražské zóny vznikaly jako dočasné řešení. Mezitím narostl počet aut, přibyly nabíječky a změnilo se chování lidí. Samotný systém se však nepřizpůsobil. Ukázkovým příkladem je dávno slibované „přenosné“ parkovací oprávnění. Řidiči, kteří střídají služební vozy, by ho potřebovali, jenže politická shoda k jeho zavedení se roky nenašla. Původní, byť výrazně dražší, přenositelná možnost mezitím zmizela. Dnes lze sice měnit registraci, ale za poplatek a po papírově náročném procesu. Online to nejde. Diskuse o úpravách běží nejméně od roku 2023 a stále bez výsledku.

Dvakrát a dost? Nabíjení v zónách jako drahá loterie

Velmi diskutované je i nabíjení elektromobilů u pouličních nabíječek a nabíječek z pouličního osvětlení. Většina stojanů stojí v parkovacích zónách, a protože městské části nerady vyhrazují místa jen pro nabíjení, platí jednoduchá rovnice: řidič zaplatí za elektřinu a pravděpodobně i za parkovné. Kdo není rezidentem „své“ modré zóny, má smůlu úplně, protože ve sdílených fialových zónách musí standardně zaplatit a při překročení maximální doby nabíjení mu pak hrozí i poplatek za blokování nabíjecího stojanu.

Na stole byl také nápad, aby pražští majitelé elektromobilů mohli parkovat ve všech modrých zónách za částku 24 tisíc korun ročně, tedy 2000 korun měsíčně. Právní výklad ale zpochybňuje, že je legální takto zvýhodňovat řidiče jen z Prahy. Magistrát přitom dříve vznik takového nového typu celoměstského oprávnění avizoval. Jak to ale bude vypadat po 1. lednu 2026, to si musíme ještě počkat.

Nabíječka obsazená? Ford má netradiční způsob, jak to řešit bez hádek

Co bude dál a koho se změna dotkne nejvíc

Jisté je zatím jediné: výjimka skončí, sleva z parkovného pro elektromobily bude 50 %, pro plug-in hybridy nic. V praxi tak Praha přechází od plošné podpory k „běžnému režimu“ se zvýhodněním pro lokálně bezemisní auta. Zda tento krok zpomalí ochotu lidí přecházet na elektromobily, protože Praha dlouhodobě prodeje elektrických aut táhne.

Štítky: , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru