Kia vstupuje do nové etapy elektromobility. Model EV4 je jejím prvním čistě elektrickým hatchbackem a zároveň prvním elektromobilem vyráběným v Evropě. Na montážní linky slovenské Žiliny tak poprvé namísto modelů Ceed nastoupil vůz s plně elektrickým pohonem. Výjimkou zůstává pouze crossover XCeed, který se ve výrobním programu udržel.
EV4 je přitom i pro evropský trh výjimečný. Jde o první model značky, který není SUV, a přesto má ambici konkurovat právě crossoverům, přičemž hlavními soupeři jsou podle automobilky zejména Škoda Elroq, Renault Scenic E-Tech 100 % elektrický, ale také Opel Astra Electric, Peugeot e-308 nebo Volkswagen ID.3.
Přečtěte si také:
Na český trh dorazil hatchback současně se čtyřdveřovým fastbackem, který se kvůli splývavé zádi označuje jednoduše jako Fastback. Ten se vyrábí v Koreji a má být globální variantou. Oproti evropskému hatchbacku je o 30 centimetrů delší, přesto oba vozy sdílejí stejný rozvor 2820 milimetrů. Sedan tak nabízí více místa vzadu i mírně měkčí naladění podvozku, které má lépe vyhovět různým světovým trhům.
Dvě baterie, jeden výkon a dlouhý dojezd
Základem techniky je platforma E-GMP, v tomto případě s pohonem předních kol, podobně jako u SUV EV3. Kia nabízí dvě varianty baterií: menší s kapacitou 58,3 kWh a větší 81,4 kWh. Výkon motoru je vždy 150 kW a pohání přední nápravu. Akcelerace z 0 na 100 km/h trvá přibližně 7,5 sekundy a maximální rychlost je 170 km/h.
Menší akumulátor poskytne dojezd 440 km u hatchbacku a 456 km u sedanu Fastback, větší zvládne až 625, respektive 633 kilometrů podle metodiky WLTP. Nabíjecí výkon činí 102 kW u menší a 128 kW u větší baterie, takže z 10 na 80 procent se dostanete za 29, respektive 31 minut.
Design a interiér: futurismus bez extravagance
Kia EV4 navazuje na designovou filozofii „Spojené protiklady“. Hatchback působí sportovně, s ostrými liniemi a výraznou „digitální tygří maskou“. Fastback má působit uhlazeněji, s čistou siluetou a decentnějším výrazem, ale jeho zadní část je zejména naživo hodně zajímavá.
Uvnitř zaujme nejnovější elektromobil Kia přehledným rozložením a kvalitními materiály. Kombinace dotykových ploch a fyzických tlačítek s haptickou odezvou působí funkčně, nikoli rušivě. Praktické je také řešení volantu a variabilních sedadel, která využívají naplno prostor daný elektrickou platformou.
Vyvinuto pro Evropu, testováno na Nürburgringu
Podvozek ladili technici z vývojového centra Kia v německém Rüsselsheimu. Zaměřili se na evropské silnice. Podle nich tak vůz zvládá ostré zatáčky, vyšší rychlosti i nerovnosti s jistotou a klidem. Podvozek využívá přední nápravu typu McPherson a víceprvkové zavěšení vzadu, tlumiče s frekvenčně řízenými ventily (pasivně adaptivní, tzv. FSD) a odpružení Hydro G. Díky tomu EV4 nabízí jisté chování, ale přesto vysoký komfort.
Přečtěte si také:
Nejen naladění podvozku a jízdní chování, ale také výdrž baterií prověřilo extrémní testování. Kia říká, že auta najela více než 110 tisíc kilometrů v silničním provozu a 10 tisíc kilometrů na Nürburgringu, a to až na 95 % výkonu. Po testech zůstalo 95 % kapacity baterie, což potvrzuje dlouhodobou odolnost systému.
Bezpečnostní technologie a chytrý dohled nad posádkou
Kia EV4 přiváží širokou paletu bezpečnostních systémů, od asistentů jízdy v pruhu po adaptivní tempomat s funkcí jízdy pro dálnici. Nechybí samozřejmě ani automatické brzdění či asistent pro parkování na dálku.
Zcela novou funkcí je však radarové hlídání zadních sedadel, které sleduje, zda po zastavení nezůstal na zadních sedadlech člověk či zvíře. Pokud vůz zaznamená pohyb a řidič zamkne auto, pošle upozornění do aplikace Kia a zároveň spustí výstražné troubení a blikání po dobu dvaceti minut. Funkci nelze vypnout, pouze dočasně odložit o 10 minut, například při krátkém zastavení na čerpací stanici. Systém je součástí výbavy všech verzí.
Bude fungovat i ve chvíli, kdy bude třeba na zadním sedadle spící dítě a vy jen odejdete zaplatit natankované palivo. Systémy jej zaznamenají, auto se rozhouká a díte se vzbudí… Bude to pravděpodobně dobrý sluha, ale velmi zlý pán a na to, jak to bude fungovat v praxi, si musíme počkat.
Digitální služby a propojení s mobilem
Díky mobilní aplikaci Kia Connect lze tak nejen kontrolovat upozornění na to, že na zadních sedadlech někdo je, ale také vůz na dálku ovládat, sledovat stav baterie, plánovat trasy a vyhledávat nabíjecí stanice. Aktualizace „over the air“ přidávají nové funkce, jimiž jsou například asistent s umělou inteligencí nebo přístup ke streamovacím službám jako Netflix či YouTube.
Navigace využívá službu Google Places, která ukazuje dostupnost parkovacích míst, provozní dobu i recenze. EV4 také nabízí digitální klíč 2.0, jenž umožňuje odemknout vůz mobilem nebo chytrými hodinkami a přístup sdílet s dalšími uživateli.
Přečtěte si také:
Cena, záruka a výroba
Základní hatchback EV4 Air s menší baterií začíná na 939 980 Kč. Za větší baterii si Kia účtuje příplatek 135 000 Kč, takže cena činí 1 074 980 Kč.
Značka nadále nabízí sedmiletou záruku / 150 000 km (první tři roky bez omezení nájezdu) a osmiletou záruku na baterii s limitem 160 000 km.
Výroba probíhá v Žilině, kde Kia zaměstnává přes 3700 lidí. Závod zvládá paralelně vyrábět více modelů, včetně SUV Sportage a XCeed. Zahájení produkce elektromobilu, kterou zde před pár týdny odstartoval český ambasador značky Kia Jaromír Jágr, zde symbolizuje nový směr automobilky, důraz na elektrifikaci přímo v Evropě.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek
Hluboko pod milion?