Test Volkswagen ID. BUZZ | elektromobil (2023)

Oči místo tlačítek? Volkswagen představil kontroverzní nápad

Autor: Petr Pilný - Zdroj: carscoops.com, motor1.com - Ilustrační foto: Pavel Srp - 6. 10. 2025


Volkswagen si už prošel lekcí, kterou si nejspíš připomínat nechce. Pokusy nahradit fyzická tlačítka dotykovými ploškami se setkaly s velkou kritikou. Řidiči si stěžovali, že místo jednoduchosti přišlo nechtěné ovládání funkcí, které nikdo nechtěl. Automobilka proto začala pomalu couvat a postupně se na volantu vrací k fyzickým tlačítkům.

Jenže jak ukázala patentová přihláška z roku 2024, Volkswagen stále hledá nové cesty, jak ovládání auta vylepšit a inovovat. V patentu se zaměřil na ovládání funkcí auta pomocí pohledu. I když tahle myšlenka zní futuristicky, ve skutečnosti může vyvolávat spíš obavy než nadšení.

Jak by měl systém fungovat

Podle patentu by na volantu byla univerzální páčka, která by sloužila k potvrzení volby. Samotný výběr by ale probíhal pomocí sledování pohybu očí. To, kam se řidič dívá, by rozpoznala kamera umístěná uprostřed palubní desky.

Pokud by se řidič podíval na ikonu světlometů nebo stěračů, mohl by následně funkci aktivovat právě aktivací páčky. Stejně by se dalo ovládat i nastavení sedadel, klimatizace nebo multimédií. Volkswagen zvažuje i doplnění hlasového ovládání, které by mělo systém zpřesnit a částečně snížit závislost na samotném pohledu.

Když technologie vidí víc, než by měla

V případě teorie jde o zajímavé a jednoduché řešení problému s rostoucím počtem funkcí v moderních autech, ale v praxi to může být složité, nespolehlivé a kontraproduktivní.

Představme si třeba docela běžnou situaci, kdy se řidič krátce podívá na střechu, protože chce stáhnout jen roletku. Co když ale systém vyhodnotí, že chce otevřít celé střešní okno? Podobných nejasností může nastat nespočet.

Volkswagen v patentu upozorňuje, že dnešní auta mají tolik funkcí, že se řidič musí zdlouhavě proklikávat přes menu nebo hledat na dotekových ploškách. To však odvádí pozornost od silnice. Myšlenka tedy reaguje na reálný problém, když chce nahradit fyzické ovladače systémem, který „hádá“, co chce řidič udělat.

Odborníci, kteří se patentem zabývali, ovšem varují, že samotný pohled a potvrzování páčkou by mohlo být nakonec více rušivé než obyčejné tlačítko, které člověk nahmatá po paměti. Co kdyby kvůli své postavě, ať už by byl řidič malý nebo naopak moc velký, na funkci neuvidí a bude se muset nějak vyklánět a kvůli tomu přehlédne něco na silnici před sebou?

Návrat k jistotě

Navzdory tomuto patentu se však zdá, že Volkswagen sám ví, že fyzické ovladače mají v autech stále své místo. Automobilka potvrdila, že u nové generace modelů se tlačítka a fyzické ovladače do aut opět vrátí. Sledování pohledu tak zatím zůstává v laboratořích a na papíře patentových úřadů. Jestli se někdy dostane do sériové výroby, nebude to dřív než za pár let.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru