Na redakčním terminálu právě dosedá Renault Rafale. Sportovně střižené SUV kupé s výkonem 300 koní vzdává hold slavnému letounu Caudron-Renault Rafale z třicátých let minulého století. Jak se nám s ním létalo, respektive jezdilo?
Nejnádhernější věc, kterou Bůh stvořil, je žena a růže, pronesl kdysi Dante Alighieri. Jenže v té době florentský básník a spisovatel nevěděl, že se zrodí Renault Rafale. Dobře, je to lehká hyperbola, nicméně Renault Rafale opravdu nabral krásu po hrstech. Manželka zase zaujala interesantním postřehem: „Vždyť vypadá jako Lamborghini Urus pro střední třídu.“ V zásadě musíme vertikálně pokývat hlavou.
Než postoupíme k designu, setrvejme na moment u etymologie. Víte, co znamená rafale ve francouzštině? Závan nebo poryv větru. Ostatně větrem byl inspirovaný zmíněný dolnoplošník v perexu, zrozený pro boření rekordů. U této příležitosti vypíchněme pilotku Hélène Boucherovou, která s letounem v roce 1934 pokořila ženský světový rekord na 1000 km s tempem 445 kilometrů za hodinu. A šup ke vzhledu.
Jenže my se aviatických odkazů nezbavíme. Tvary modelu Renault Rafele jsou totiž ovlivněné leteckou technikou a rafinovaně kopírují preciznost a aerodynamiku trupu letadla. Díky atletické siluetě, abnormálně elegantním křivkám, vyvoněné světelné signatuře a zadnímu plovoucímu spoileru je vůz víc než k nakousnutí!
Svůdnou masku chladiče oživuje kopa diamantů, které blyští jako krk Kim Kardashian na dubajské pompézní party. Jejich vizuální efekt a grafické interakce kvitujeme. Když připočteme jedenadvacetipalcová kola z lehkých slitin a příplatkový švarný modrý matný lak, estetický orgasmus zuřivě klepe na dveře.
Zámecký servis
Taháme za kliku, poněvadž vstupujeme na palubu. Sportovní sedačky s bočními výztuhami znásobují jízdní požitek. Neupejpáme se, a proto si dopřáváme vrcholnou verzi atelier Alpine. Všité logo se rozsvítí a tluče jako srdce, jakmile se přiblížíme k autu. Příjemný detail představuje prošívání v odstínech francouzské trikolory.
Kabina je prosvětlená jak luxusní provensálský byt s arkýřovými okny a balkonem. Slité obrazovky skýtají až 984 centimetrů čtverečních. Nechybí ani minimalisticky řešený průhledový displej. Centrální 12palcový dotykový panel poslouchá naše pokyny střelhbitě jako americký mariňák. Komunikace s chytrým telefonem se odehrává v obdobně bleskovém rytmu.
Středový tunel inženýři obohatili posuvným ovladačem, jenž připomíná ovládací páku Boeingu 737-800. Neabsentuje ani kvantum odkládacích schránek. Šofér má vše na dosah, ergonomicky nemůžeme prakticky nic vytknout. Jen tedy najít správnou polohu u bezdrátového nabíjení bylo složité, jako si olíznout loket nebo vyhrát Tour de France na rotopedu.
Za delikatesu platí panoramatické střešní okno s elektronickým nastavením průhlednosti. Díky kvartetu různých stupňů zatemněnosti udržuje úroveň osvětlení a tepelný komfort v létě i zimě. Sofistikovanost pokračuje taktéž v zadní zóně: loketní opěrka ve druhé řadě nabízí úložný prostor pro smartphony, tablety, duet USB-C vstupů a dvě výklopné podpěry pro ničím nerušené sledování obrazovky.
A jestliže se teleportujeme o stupínek dál, do zavazadelníku, čeká nás 539 litrů objemu, respektive 1826 litrů. Mimochodem, přistupuje se k němu snadno díky hands-free ovládání zadních dveří.
Málem bychom přešli, jak fantastické audio model Rafale servíruje. Systém Harman Kardon duní na výbornou. Jak by také ne, když pětici poslechových režimů dozoroval Jean Michel Jarr, renomovaný mistr new age a ambientních žánrů.
Kde hledat otazníky?
Okoštujme jízdní vlastnosti. Osvěženou pohonnou jednotku hyper hybrid E-Tech 4×4 s výkonem 300 koňských sil navrhl inženýrský tým na technické bázi pohonné jednotky full hybrid E-Tech s výkonem 200 k, posilněnou o elektromotor na zadní nápravě a trakční baterii s kapacitou 22 kWh. Rafale tak našponuje stoprocentní elektrický dojezd až 105 kilometrů podle WLTP. U nás to bylo nějakých pětasedmdesát kilometrů.
Libůstkou námi recenzovaného automobilu ze země galského kohouta je podvozek vyvinutý týmem Alpine. Prediktivní kamera permanentně detekuje vozovku v reálném čase a umožňuje tlumičům přizpůsobit se tak, aby narýsovaly ideální kompromis mezi komfortem a replikou podvozku. Na větších nerovnostech je však situace srovnatelná, jako když vás někdo majzne holí. Přežijete, ale ránu cítíte…
Systém 4 control advanced zajišťuje agilitu a dynamiku při středních až vysokých rychlostech a solidní manévrovatelnost při tempu, jakým se pohybujeme v okolí ambasád v srdci Prahy. Ostatně v metropolitní aréně se průměr otáčení 10,4 m blíží průměru městského vozu. Zde emotikon s palcem nahoru.
V numerickém okénku se odpíchněme od maximální rychlosti. Ta činí 175 kilometrů v hodině. Co se týká vypálení z nuly na sto, řeč je o 6,7 vteřinách. Renault ještě dodává v brožurách údaj zrychlení z 80 km/h na 120 km/h. Nominálně se jedná o rovné čtyři sekundy. A objem palivové nádrže? Milí zlatí, pětapadesát litrů. S baterkovou subvencí tak lze „úřadovat“ až tisíc kilometrů.
Zatím jsme našlapovali po špičkách, co se týče motorizace. Ano, gró Renaultu Rafale tvoří benzinový tříválec 1.2. Stejně tak deklamujme, že giga hezounek lze pořídit pouze coby hybridní derivát. Odrazme se do pozitivních mraků, poněvadž signifikantní zvuk tříválce do chvatně odhlučněné kabiny (téměř) nedoléhá.
Třebaže pelášíme vesměs sami, eskortu nám obstarává grupa asistentů. Bavíme se o 32 pokročilých asistenčních systémech řidiče. Od nouzového brzdění s detekcí chodců a cyklistů přes sledování mrtvého úhlu s korekcí dráhy až po 3D kamerový systém nebo matrix LED vision. Ostatně světelný kužel brilantně brání oslnění protijedoucích parťáků. A pakliže si přejete klídek? Dvakrát zmáčknete tlačítko nalevo od věnce a simsalabim, asistenty uspíte.
Drandění s Renaultem Rafale je návykové jako fentanyl nebo heroin. A proto mu vpíchneme elektrickou šťávu. Na domácím wallboxu 7,4 kW AC nám to zabírá přibližně 180 minut. V případě erární dobíječky 22 kW nám to z nuly na 80 procent trvá lehce přes dvě hodinky. Když vezmeme spotřebu bez „baterkové dotace“ – autu jsme mávali se skóre 6,3 litru benzinu na sto kilometrů.
Závěr a cena
Plug-in hybridní Renaul Rafale s multimódovou automatickou převodovkou je jako Adriana Lima. Okouzlí vás svou nezměrnou krásou, stylem a šarmem – a příliš neanalyzujete, co dřímá uvnitř.
Ryze designově tak jde jednoznačně o jeden z nejestetičtějších vozů, který brázdí tuzemské silnice. Dechberoucí křivky, atická silueta, dráždivý matný odstín…Mňam.
Rovněž ergonomický interiér kypí reprezentativní vkusností, kvalitním zpracováním, majestátním panoramatickým oknem, logicky strukturovaným digitálním přístrojovým štítem a šlechtickou rozlehlostí, sedačky vzadu nevyjímaje. Zkrátka ataraxie par excellence.
Technologické hračičky potěší integrované služby Google. Prozkoumali jsme více než padesátku aplikací. Boomeři zase ocení existenci fyzických ovladačů, například pro nastavení teploty. Tahle konjugace staré vs. nové je moc bezva. Nicméně vytkněme krkolomné bezdrátové nabíjení telefonu.
Vyladit bude zapotřebí též kooperaci motorů, aby občasně nedocházelo k iritačním cuknutím. Dynamiku díky suplementům v podobě elektromotorů hodnotíme kladně, stejně tak jízda spadá do ranku: veskrze příjemné. Jen prostě konfrontaci s buclatějšími výtluky a výmoly neutečete.
Na druhou stranu delší transfery fešnému SUV svědčí. Mimořádně komfortní, tichoulinký jak introvert, nemusíte se ostýchat zabrousit do levého pruhu, v recyklovaných sedačkách s masážní funkcí se dřepí bombasticky a asistenční systémy nejsou dotěrné jak zdeptaná milenka.
Závěr závěru se točí kolem ceny. Nejdostupnější rafale, full hybrid s výkonem 200 koní a výbavou Techno, můžete podle nejnovějšího ceníku sehnat za akčních 939 060 korun. S identickou motorizací a výbavou esprit Alpine se převalujeme už přes milion: rigorózně je to 1 033 060 Kč.
My jsme si lebedili s hyper hybridem E-Tech 4×4 300. Ten se podle ceníkového bulletinu nyní anoncuje nejlevněji za 1 155 260 korun ve výbavě esprit Alpine.
Přálo nám štěstí a okusili jsme nejluxusnější verzi atelier Alpine. Tedy bonusově: inteligentní parkovací asistent, sedadlo řidiče a spolujezdce elektricky nastavitelné v šesti směrech, aktivní odpružení s prediktivní kamerou, asistent pro jízdu na dálnici a v kolonách, světlomety matrix LED vision či uvítací osvětlení s projekcí loga na vozovku.
A kolik za to francouzská značka hodlá odsát z bankovního účtu? 1 258 660 korun. Jasně, neřešíme zrovna levnou záležitost. Jenže Renault Rafale je tak neodolatelně půvabné auto, že mu stěží odoláte. Třebaže racionálně možná ulétnete…
Technické údaje:
Auto | Renault Rafale hyper hybrid E-Tech 4×4 300 |
---|---|
Motor | zážehový tříválec + přední a zadní elektromotor |
Objem válců | 1 199 ccm |
Plnění motoru | turbodmychadlo |
Palivo | benzin + elektřina |
Pohon | všech kol |
Maximální výkon | 221 kW / 300 koní při 4 500 ot/min |
Maximální točivý moment | 230 Nm |
Zrychlení 0–100 km/h | 6,4 s |
Maximální rychlost | 175 km/h |
Převodovka | automatická multimódová |
Spotřeba paliva (kombinovaná) | 0,5 l/100 km |
Emise CO2 | 12 g/km |
Objem nádrže | 55 litrů |
Délka | 4 710 mm |
Šířka | 1 866 mm |
Výška | 1 613 mm |
Rozvor | 2 738 mm |
Provozní hmotnost | 2 009 kg |
Objem zavazadlového prostoru | 539 / 1 826 litrů |
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned