Dálnice D52, která má jednou spojit Brno s Vídní, se posouvá o krok blíž k dokončení. Ředitelství silnic a dálnic totiž vybralo finální řešení pro náročný úsek přes vodní nádrž Nové Mlýny. Zvažovaly se dvě možnosti: estakáda nebo násyp. Po dlouhém posuzování nakonec padla volba na samostatný násyp, který bude navazovat na současnou trasu silnice I/52. Tento postup už schválila i centrální komise ministerstva dopravy.
Rozhodnutí je důležité nejen z technického, ale i z ekonomického pohledu. Vybraný způsob je podle odborníků nejefektivnější a navíc šetrnější k okolní krajině a vodním ekosystémům. Ministerstvo dopravy označilo projekt za klíčový pro lepší spojení Brna s Vídní i pro rozvoj celé jižní Moravy.
Přečtěte si také:
„Jedná se o další významný milník, který nás přibližuje k dostavbě dálnice D52. Vybraná varianta samostatného násypu nejen že technicky odpovídá potřebám projektu, ale zároveň minimalizuje negativní vlivy na okolní krajinu a vodní ekosystémy. Realizace této stavby zlepší spojení mezi Brnem a Vídní a zároveň přispěje k lepší dopravní dostupnosti celého regionu,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Samotná výstavba se plánuje na období let 2027 až 2031. Celá trasa mezi Pohořelicemi a hranicí s Rakouskem měří 23 kilometrů a je rozdělena do tří samostatných úseků. Dokončením dálnice vznikne ucelená spojnice od Brna až k rakouské dálnici A5, na jejímž pokračování se obě země dohodly už v roce 2009.
Další nová část očekávané dálnice dostala zelenou. Rakouská strana už na ni dlouho čeká
Dnes je v provozu pouze část z Brna do Pohořelic. Další úseky zatím existují jen na papíře, ale jejich příprava je v plném proudu. Náklady na výstavbu se pohybují v miliardách. Odhaduje se, že úsek z Pohořelic k Novým Mlýnům vyjde na 2,5 miliardy korun a pokračování ke státní hranici na více než čtyři miliardy. Konečná cena za samotný přechod přes Nové Mlýny bude záviset právě na zvolené technologii.
Po dokončení se dálnice D52 stane důležitou součástí evropského koridoru Baltské moře – Jadran a posílí dopravní i hospodářské vazby mezi Českou republikou a Rakouskem. Hlavním účelem je propojení D52 s plánovanou dálnicí A5 na rakouské straně, kdy byla v roce 2009 podepsána mezivládní dohoda o propojení D52 a A5 na hraničním přechodu Mikulov–Drasenhofen.
Rozdělení záměru „D52 Pohořelice – st. hranice ČR/Rakousko“ na stavby:
- 5204 Pohořelice – VN Nové Mlýny (2027 – 2029)
- 5205 Přechod přes VN Nové Mlýny (2029-2031)
- 5206 VN Nové Mlýny – st. hranice ČR/Rakousko (2027-2029)
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned