Evropský automobilový trh se v prvních sedmi měsících letošního roku dostal do mírného útlumu. Podle dat sdružení výrobců automobilů ACEA klesl počet nových registrací o necelé jedno procento. Není to sice dramatický propad, přesto jde o signál, že automobilky v Evropě čelí složitějším časům.
Zajímavé je, že zatímco v EU se registrace spíše zadrhávají, český trh míří opačným směrem. Počet nově registrovaných aut totiž v tuzemsku roste, což je v kontrastu s celkovým evropským vývojem. „Je to dobrá zpráva nejen pro samotné výrobce, ale i pro všechny firmy, které jsou na automobilový trh navázány,“ říká Jaroslav Kumbera z Raiffeisen-Leasing.
Přečtěte si také:
Český trh jde proti proudu, Evropa míří k elektromobilům
Pokud se podíváme blíže na jednotlivé typy pohonů, ukazuje se, že prodeje klasických spalovacích motorů v Evropě postupně klesají. Benzinová auta ztratila od ledna do července více než pětinu prodejů, jejich podíl na trhu se propadl na necelých 30 %. U naftových aut je pokles ještě znatelnější, propadl se o více než čtvrtinu. Dnes už tvoří jen zlomek trhu osobních aut.
Tesla, Škoda a Volkswagen vládnou českým silnicím. Počet elektromobilů v ČR roste rekordním tempem
Na opačné straně stojí elektromobily. Podle odhadů poradenské společnosti EY by jejich podíl v Evropě mohl do roku 2032 přesáhnout polovinu všech prodaných aut. A do poloviny století mají podle prognóz prakticky vytlačit všechny ostatní pohony. Jejich hnací silou mají i nadále být politické cíle, ale také širší dostupnost a větší nabídka modelů.
Češi dál spoléhají na spalovací motory, hybridy posilují
Česká republika však kráčí vlastní cestou. Přestože i u nás roste zájem o hybridy, plug-in hybridy a elektromobily, jednoznačnou převahu mají stále auta se spalovacím motorem. Výrazný růst v poslední době zaznamenaly hlavně hybridy, jejichž počet registrací se meziročně více než zdvojnásobil. Řidiči tak často volí kompromis, hledají úspornější a ekologičtější variantu, ale zároveň si chtějí zachovat komfort tradičního motoru. A co víc, ČR si letos dokonce drží největší podíl registrací naftových aut z celé Evropské unie.
Evropské automobilky tak stojí před složitou dobou. Kromě postupného přechodu k elektromobilitě se musejí vyrovnávat i s oslabenou poptávkou v Číně, ale naopak s čínským tlakem a přílivem čínských aut do Evropy, ale také s vyššími cly při exportu do Spojených států. Navíc právě rozdíl mezi průměrným evropským vývojem a českou realitou ukazuje, jak odlišně může trh reagovat v jednotlivých zemích.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek