Každé auto, které chce jeho výrobce prodávat na evropském kontinentu, by mělo projít nárazovými testy Euro NCAP. O těch je známo, že jsou poměrně přísné. Ukazuje se ale, že testy jsou fakticky jen evropskou administrativou bez reálné vypovídající hodnoty.
Pětihvězdičkové hodnocení je u řady současných aut naprostým standardem, kterým se výrobci moc rádi chlubí. Není ale radno zapomínat na to, že testy Euro NCAP v dnešní době pracují ve velké míře s tím, kolik bezpečnostních asistentů auto má. Může být sebelepší, bezpečnější a při nehodě mít dobrou pasivní bezpečnost, ale jakmile mu „pípání“ a „zasahování do řízení“ chybí, či nejde o nejnovější verzi asistentů, už jdou hvězdičky dolů.
Přečtěte si také:
Typickým příkladem byl rok 2021, kdy na trh přišla Dacia Spring. Ta z nárazových testů dostala jen jednu jedinou hvězdičku. Důvod? Chybějící asistenty a prý nedostatečná ochrana posádky. Jenomže detailní pohled na testy ukázal, že šlo o to, že přestože prostor pro posádku zůstal po nárazech stabilní, pro otevření poničených dveří bylo potřeba až moc síly. Nutno dodat, že komisaři Spring kritizovali za podle nich nedostatečnou ochranu pánve a nohou. Ale je to malé městské a levné auto. U toho se tak nějak čeká, že nepůjde o pojízdný tank.
A teď tu máme další lehkou absurditu, která vzešla z testů Euro NCAP. Z posledního testu nového MG3 totiž vyplynulo, že ačkoliv má auto z výroby kritický problém, EURO NCAP jej za to nemají jak penalizovat. A tak prostě udělí ten počet hvězdiček, jaký by vůz dostal, kdyby k chybě nedošlo.
O co jde? V rámci testu čelního nárazu, při kterém 40 % čelní části auta narazí do pevné překážky, bylo zjištěno, že selhal mechanismus, který drží sedačku řidiče na místě. Toliko oficiální vyjádření EURO NCAP. Zjednodušeně řečeno praskla západka pro nastavení posunu sedadla, které se tak uvolnilo. A i když prostor pro posádku auta zůstal stabilní, vlivem oné deformace sedadla došlo k výraznějším poranění figuríny. Hlava testovací figuríny dokonce přetlačila airbag a narazila do volantu. Výrazná poškození byla zaznamenána také na nohách, především v oblasti pravé stehenní kosti.
Podle komisařů z Euro NCAP došlo k takové kritické chybě vůbec poprvé za celou historii testů. Ale přesto MG3 získalo čtyři hvězdičky. „Jedná se o téměř neslýchaný jev, ale Euro NCAP se jím bude zabývat změnami v našich protokolech a bodování, abychom mohli zohlednit jakékoli selhání,“ řekl Aled Williams, programový ředitel Euro NCAP. To je právě problém. Jde o tak závažnou chybu, že ji dle protokolů vůbec nejde ve výsledku testu zohlednit. A nehorší na tom je, že jde o vozy, které už byly zákazníkům dodány. Je tak potřeba je nejspíš připravit na svolávací akci.
Tématu se věnoval i britský magazín Autocar, kterému značka MG sdělila: „Na základě konkrétních obav vznesených v testu Euro NCAP ohledně mechanismu na sedadle řidiče, které neovlivnily celkové hodnocení bezpečnosti dosažené vozem MG3 Hybrid+, tuto záležitost aktivně vyšetřujeme a úzce spolupracujeme s příslušnými orgány. Chceme ujistit všechny zákazníky, že si vážíme zpětné vazby od Euro NCAP a že MG této záležitosti věnuje prioritu a bude samozřejmě poskytovat další aktualizace.“
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek