Test Škoda Kodiaq 2.0 TDI 142 kW DSG 4×4 | 2024

Elektromobily už předběhly nafťáky. ADAC zveřejnil seznam nových aut, která ještě koupíte s naftovými motory. Ubývá jich

Autor: Petr Pilný - Zdroj: ADAC - Foto: Pavel Srp - 10. 9. 2025


Ještě před 20 lety by málokdo věřil, že naftová auta se v Evropě stanou ohroženým druhem. Naftový motor vždy byl symbolem úsporného cestování, ať už šlo o malé městské vozy nebo rodinná kombi. Řidiče lákala nízká spotřeba paliva, dlouhá životnost a také fakt, že naftová auta vypouštěla méně oxidu uhličitého než ta benzínová. Jenže pak přišel rok 2015, s ním aféra Dieselgate a od té doby se karta obrátila.

Z někdejšího favorita evropských silnic se stal outsider. Automobilky začaly vypouštět naftové motory ze svých nabídek, a i když technicky dokázaly emise škodlivých oxidů dusíku výrazně omezit pomocí systémů SCR (=Selective Catalytic Reduction, což je technologie pro snížení škodlivých oxidů dusíku NOx z výfukových plynů vznětových motorů) a kapaliny AdBlue, pověst naftových motorů se už napravit nepodařilo.

Přitom čísla mluví jasně. Zatímco v roce 2011 tvořily naftové motory více než polovinu všech nových prodaných aut v Evropě, v roce 2022 to bylo už jen 13 %. A v roce 2023 už jejich podíl spadl dokonce pod úroveň elektromobilů.

Naftu dnes najdete hlavně v autech vyšších tříd, u dodávek nebo vozů, u nichž se počítá s delšími cestami. Tam se stále její síla v podobě nižší spotřeby paliva, odolnosti a spolehlivosti ukazuje. Jenže u malých aut už naftový motor pár let v nabídce vůbec není, což ostatně není zase tak divné, protože z nabídky mizí i samotná malá městská auta.

Německý autoklub ADAC ovšem připomíná, že ještě před 10 lety si zákazník mohl vybrat mezi desítkami naftových aut v každé kategorii, zatímco dnes jde často jen o jednotky, pokud tedy vůbec. Jako příklad uvádí BMW řady 3, které v roce 2015 nabízelo 14 dieselových kombinací, dnes jen čtyři.

Zajímavé je, že někteří výrobci teď začínají přehodnocovat úplné ukončení vývoje nafťáků. Důvod je prostý, trh s čistými elektromobily neroste tak rychle, navíc se část zákazníků k naftě znovu obrací. Především jsou to ti, kteří hledají auto na dlouhé trasy a nechtějí se spoléhat na dobíjecí infrastrukturu v případě elektromobilů.

Nafta si nezasloužila špatnou pověst, tvrdí vědci. Naopak benzín může být větší problém, než se myslelo

A jaká naftová auta jsou aktuálně v Evropě v prodeji?

ZnačkaModely
Alfa RomeoTonale, Giulia
AudiA3, A3 Sportback, Q2, Q3, A5, A5 Avant, Q5, A6, A6 Avant, Q7, Q8, A8
BMWřada 1, řada 2 Active Tourer, X1, X2, řada 3, řada 4, X3, X4, řada 5, X5, X6, řada 7, X7, řada 8
CitroënBerlingo, C5 Aircross, Spacetourer
CUPRAFormentor, Leon, Leon Sportstourer
DS AutomobilesDS 4, DS 7
FiatTipo
FordFocus, Tourneo Connect, Grand Tourneo Connect, Tourneo Custom, Transit Custom, Ranger
HyundaiTucson
INEOSGrenadier
IsuzuD-Max
KGMMusso, Musso Grand, Rexton
KiaSportage, Sorento
Land RoverRange Rover Evoque, Discovery Sport, Discovery, Range Rover Velar, Defender, Ranger Rover Sport, Range Rover
MazdaCX-60, CX-80
Mercedes-Benztřídy A, B, C, CLA, GLA, GLB, GLC, CLE, E, GLE, S, GLS, G, T, V, Vito, Sprinter
MINICountryman
NissanPrimastar
OpelAstra, Combo, Zafira
Peugeot308, Rifter, Traveller
RenaultKangoo, Grand Kangoo, Trafic
SEATAteca, Leon, Leon Sportstourer
ŠkodaOctavia, Karoq, Superb, Kodiaq
ToyotaProace City Verso, Hilux, Land Cruiser, Proace Verso
VolkswagenGolf, Golf Variant, Tiguan, Touran, T-Roc, Tayron, Caddy, Caddy California, Caddy Maxi, Passat Variant, Touareg, Amarok, T7 Caravelle, T7 Multivan

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru