Ještě před 20 lety by málokdo věřil, že naftová auta se v Evropě stanou ohroženým druhem. Naftový motor vždy byl symbolem úsporného cestování, ať už šlo o malé městské vozy nebo rodinná kombi. Řidiče lákala nízká spotřeba paliva, dlouhá životnost a také fakt, že naftová auta vypouštěla méně oxidu uhličitého než ta benzínová. Jenže pak přišel rok 2015, s ním aféra Dieselgate a od té doby se karta obrátila.
Z někdejšího favorita evropských silnic se stal outsider. Automobilky začaly vypouštět naftové motory ze svých nabídek, a i když technicky dokázaly emise škodlivých oxidů dusíku výrazně omezit pomocí systémů SCR (=Selective Catalytic Reduction, což je technologie pro snížení škodlivých oxidů dusíku NOx z výfukových plynů vznětových motorů) a kapaliny AdBlue, pověst naftových motorů se už napravit nepodařilo.
Přitom čísla mluví jasně. Zatímco v roce 2011 tvořily naftové motory více než polovinu všech nových prodaných aut v Evropě, v roce 2022 to bylo už jen 13 %. A v roce 2023 už jejich podíl spadl dokonce pod úroveň elektromobilů.
Přečtěte si také:
Naftu dnes najdete hlavně v autech vyšších tříd, u dodávek nebo vozů, u nichž se počítá s delšími cestami. Tam se stále její síla v podobě nižší spotřeby paliva, odolnosti a spolehlivosti ukazuje. Jenže u malých aut už naftový motor pár let v nabídce vůbec není, což ostatně není zase tak divné, protože z nabídky mizí i samotná malá městská auta.
Německý autoklub ADAC ovšem připomíná, že ještě před 10 lety si zákazník mohl vybrat mezi desítkami naftových aut v každé kategorii, zatímco dnes jde často jen o jednotky, pokud tedy vůbec. Jako příklad uvádí BMW řady 3, které v roce 2015 nabízelo 14 dieselových kombinací, dnes jen čtyři.
Zajímavé je, že někteří výrobci teď začínají přehodnocovat úplné ukončení vývoje nafťáků. Důvod je prostý, trh s čistými elektromobily neroste tak rychle, navíc se část zákazníků k naftě znovu obrací. Především jsou to ti, kteří hledají auto na dlouhé trasy a nechtějí se spoléhat na dobíjecí infrastrukturu v případě elektromobilů.
A jaká naftová auta jsou aktuálně v Evropě v prodeji?
Značka | Modely |
---|---|
Alfa Romeo | Tonale, Giulia |
Audi | A3, A3 Sportback, Q2, Q3, A5, A5 Avant, Q5, A6, A6 Avant, Q7, Q8, A8 |
BMW | řada 1, řada 2 Active Tourer, X1, X2, řada 3, řada 4, X3, X4, řada 5, X5, X6, řada 7, X7, řada 8 |
Citroën | Berlingo, C5 Aircross, Spacetourer |
CUPRA | Formentor, Leon, Leon Sportstourer |
DS Automobiles | DS 4, DS 7 |
Fiat | Tipo |
Ford | Focus, Tourneo Connect, Grand Tourneo Connect, Tourneo Custom, Transit Custom, Ranger |
Hyundai | Tucson |
INEOS | Grenadier |
Isuzu | D-Max |
KGM | Musso, Musso Grand, Rexton |
Kia | Sportage, Sorento |
Land Rover | Range Rover Evoque, Discovery Sport, Discovery, Range Rover Velar, Defender, Ranger Rover Sport, Range Rover |
Mazda | CX-60, CX-80 |
Mercedes-Benz | třídy A, B, C, CLA, GLA, GLB, GLC, CLE, E, GLE, S, GLS, G, T, V, Vito, Sprinter |
MINI | Countryman |
Nissan | Primastar |
Opel | Astra, Combo, Zafira |
Peugeot | 308, Rifter, Traveller |
Renault | Kangoo, Grand Kangoo, Trafic |
SEAT | Ateca, Leon, Leon Sportstourer |
Škoda | Octavia, Karoq, Superb, Kodiaq |
Toyota | Proace City Verso, Hilux, Land Cruiser, Proace Verso |
Volkswagen | Golf, Golf Variant, Tiguan, Touran, T-Roc, Tayron, Caddy, Caddy California, Caddy Maxi, Passat Variant, Touareg, Amarok, T7 Caravelle, T7 Multivan |
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned