test-bmw-120-2025-27

Když nestačí vlastní motory: Mercedes-Benz chce používat motory BMW

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: .autocar.co.uk, auto-motor-und-sport.de - Ilustrační foto: Pavel Srp - 23. 8. 2025


Ještě před pár lety se zdálo, že Mercedes-Benz (podobně jako některé další evropské automobilky) vsadí vše na jednu kartu: elektromobilitu. Vize byla jasná, postupně ukončit výrobu aut se spalovacími motory a začít vyrábět a prodávat jen elektromobily. Jenže realita trhu ukázala jinou tvář, protože zákazníci elektrická auta nekupují v takovém počtu, jak se předpokládalo. Automobilky tak musí své plány narychlo měnit, což se týká právě i Mercedes-Benzu.

Podle dostupných informací tak prý nyní probíhají pokročilá jednání se zásadním rivalem německé automobilky, se značkou BMW. Důvod? Nejde o drobnost. Mercedes-Benz prý zvažuje, že v příští generaci svých modelů využije benzinové čtyřválce právě od BMW.

Jak k tomu došlo

Za myšlenkou údajně stojí šéf Mercedes-Benzu Ola Källenius, který už před zhruba rokem začal sondovat možnosti podobné spolupráce. Z pohledu značky s trojcípou hvězdou ve znaku by šlo o krok, který automobilce zajistí moderní a především normu Euro 7 plnící pohonné jednotky. Ty by se mohly objevit v širokém spektru modelů nejmenšího sedanu CLA a SUV GLA přes třídu C a E až po nové kompaktní SUV, o kterém se mluví jako o „malém géčku“.

Šéf Mercedes-Benzu varuje před aktivním tlačením elektromobility. Mohlo by to vést ke zhroucení autoprůmyslu v Evropě

Například podle informací magazínu auto motor und sport či britského Autocaru se dohoda už poměrně znatelně rýsuje, spolupráce by totiž mohla začít už v roce 2027. Nejprve by šlo o přeplňované čtyřválce určené hlavně pro plug-in hybridní modely, v případě úspěchu by se však spolupráce mohla rozšířit i na převodovky a celé pohonné ústrojí.

Proč to dává smysl

BMW má v rukou trumfy, které Mercedes-Benzu chybí. Nadále investuje do vývoje spalovacích motorů a disponuje i výrobními kapacitami – zejména v rakouském Steyru, kde vyrábí dvoulitrový motor B48. Ten se už dnes používá napříč modelovými řadami BMW i MINI a díky své variabilitě se dá do motorového prostoru osadit jak příčně, tak i podélně.

Mercedes-Benz si naopak nedávno připravil vlastní motor 1.5 M252, vyvíjený v Německu, ale vyráběný v Číně v rámci společného podniku Geely a Renaultu. Jenže ten má své limity. Zatímco pro mild-hybridy vyhovuje, pro plug-in hybridní varianty se příliš nehodí. A to je dnes zásadní problém.

Navíc nelze přehlížet ani politický rozměr. Využívání čínských motorů může být pro Mercedes-Benz problémem zejména na americkém trhu. Proto se v zákulisí hovoří o možnosti společné továrny BMW a Mercedes-Benzu v USA, která by dokázala výrobu lokalizovat a vyhnout se clům.

Historický obrat

Pokud dohoda skutečně padne, půjde o přelomový moment. Dvě německé automobilky, které si desítky let konkurovaly v každém detailu, by poprvé začaly sdílet motory. Z pohledu BMW jde o byznys snů. Nejenže rozloží náklady na vývoj, ale zároveň posílí image. Dodávat motory přímo svému nejbližšímu konkurentovi je skvělá reklama.

🚗 Nové autopojištění za 2 minuty

Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.

⚡ Spočítat pojištění

Bez registrace • Okamžitý výsledek

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru