Někdy se to prostě nedá obejít. Pár kilometrů na poštu, do školy nebo na nákup a auto je nejrychlejší i nejpohodlnější volba. Jistě, někdo může namítnout, že na takovou vzdálenost stačí kolo, ale ono třeba prší nebo vás bolí koleno. Navíc na kole asi těžko odvezete větší nákup. Krátké jízdy autem jsou zkrátka běžnou součástí našeho života. Problém je však, že pro samotné auto se spalovacím motorem představují nejméně šetrný režim. To u elektromobilů to platí jinak, ale ty nás teď nezajímají.
Krátké jízdy totiž mohou problém znamenat velkou zátěž a to hned z několika důvodů. Pokud se motor nestihne ohřát na provozní teplotu, hromadí se v něm vlhkost, která se jinak při delší jízdě odpaří. Spolu s nespáleným palivem pak končí nejen ve výfuku, ale i v motorovém oleji. Ten tím postupně ztrácí své vlastnosti a přestává správně mazat. A jak se ukazuje, některé typy motorů jsou na tento styl používání citlivější než jiné.
Přímé vstřikování a benzín v oleji
Moderní benzinové motory s přímým vstřikováním paliva dokážou být úsporné a výkonné, jenže krátké trasy jim nesvědčí opravdu vůbec. Studený motor nedokáže palivo správně spálit, část se dostane na stěny válců a odtud se smyje dolů do oleje. Teprve když se olej ohřeje na zhruba 70 °C, začne se benzín z oleje odpařovat. A to může třeba ve městě trvat klidně i 20 minut. Při jízdách na pár kilometrů k tomu tak nakonec často vůbec nedojde.
Přečtěte si také:
Výsledek? Olej zředěný palivem, který maže hůře, než by měl. Výrobci sice používají moderní oleje s aditivy, jež tento problém zmírňují, ale úplně ho vyřeší nedokážou. Proto se také doporučuje interval výměny oleje zkrátit. Tím spíš, pokud se s autem jezdí právě hlavně krátké trasy. Obzvlášť to platí pro motory, které mají rozvodový řemen ponořený v olejové náplni, třeba některé tříválce PureTech od Stellantisu nebo EcoBoost od Fordu.
Diesel na krátké vzdálenosti? Špatný nápad
Pokud by někoho napadlo, že na pár kilometrů bude ideální naftový motor, pravdou je úplný opak. Je to ještě horší než u přímovstřikového benzinu, diesel naopak potřebuje ještě delší cesty na to, aby se zahřál, a aby zvládl regenerovat filtr pevných částic. Ten se čistí při vyšších otáčkách a konstantní jízdě, typicky na dálnici nebo na nějakém městském obchvatu. Ve městě se regenerace nespustí, motor zkouší pomáhat dodatečným vstřikováním paliva, a tak opět končí nafta v oleji.
Jestli máte v autě filtr pevných částic, měli byste použít také vhodný motorový olej
Když už krátké trasy, tak s rozumem
Jezdit pár kilometrů se samozřejmě občas dá, ale horší je, pokud je to denní rutina. Jestli to nelze vyřešit jinak (například právě koupí elektromobilu), je dobré se smířit s tím, že auto bude potřebovat častější servis. Kratší interval výměny oleje může předejít větším škodám. A pokud má člověk možnost občas auto „protáhnout“ na delší trasu a pořádně ho prohřát a i motor vytočit, rozhodně mu to prospěje.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek