CUPRA Ateca byla prvním modelem značky CUPRA, která vznikla ze SEATu. Nabízela se pouze s nejvýkonnějším benzinovým dvoulitrem, ale před rokem pod její kapotou přibyla základní patnáctistovka, která její cenu výrazně snížila. Už to bylo auto hluboko pod milionem korun, ale přesto stále stylově vypadají. A my jsme právě tuhle základní motorizaci vyzkoušeli v testu.
Nový základ nabídky
CUPRA Ateca se až do loňského roku nabízela pouze s motorem 2,0 TSI s výkonem 221 kW/300 koní, ale teď už to neplatí. Teď si ji totiž zákazníci mohou pořídit i s benzinovými čtyřválci 1.5 TSI se 110 kW/150 koňmi nebo 2.0 TSI se 140 kW/190 koňmi. V obou případech je standardem 7stupňová dvouspojková převodovka DSG. Dvoulitry navíc mají pohon všech kol 4Drive.
S příchodem slabších motorizací se decentně změnil vzhled, platí to ovšem pouze pro zadní část a prakticky to odpovídá i filozofii u Formentoru, kdy s přibývajícím výkonem přibývají výfuky. Zatímco nejvýkonnější verze má čtveřici přiznaných a funkčních koncovek výfuku, tak slabší motorizace nemají viditelnou žádnou koncovku výfuku, dostaly do nárazníku nový difuzor a výfuk ústí za ním do země.
Zbytek se ovšem neměnil, takže i nejslabší CUPRA Ateca má ostřeji tvarovaný přední nárazník s většími nádechy vzduchu, než má běžný SEAT Ateca, ale také větší kola (vždy jen 19″) či sportovní sedadla v interiéru.
TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.
Navíc SEAT Ateca a následně CUPRA Ateca je s námi už dlouho a je to poznat. Ale vadí to? Záleží na úhlu pohledu. Jste ze staré školy? Budete to milovat. Jste ale naopak z doby digitální? Možná vám to přijde už mimo. My ale patříme do první skupiny, která si myslí, že auta by měla být auty a ne počítači na kolech, takže oceňujeme zejména interiér. Tady se totiž prakticky všechno ještě pořád ovládá fyzickými ovladači. Svoje vlastní ovladače tady má takřka každá funkce – od klimatizace, přes start-stop, vyhřívání sedadel, až po úplné vypnutí klimatizace/topení. Ovládat se tady funkce dají skoro i poslepu.
Ale i tak tu samozřejmě najdeme i dotekový displej infotainmentu, který je zabudovaný do palubní desky a jeho velikost (úhlopříčka je 9,2″) už dnes nikoho neohromí. Funguje ale rychle a jeho Menu je intuitivní. To se vlastně od novějších modelů CUPRA zase tolik neliší. A digitální je i kaplička přístrojů (ta má úhlopříčku 10,25″), u které se dá samozřejmě měnit zobrazení, na výběr je několik šablon. Provádí se to fyzickým ovladačem na volantu.
Stačí 150 koní?
Pro Atecu nová patnáctistovka není žádný nový motor, ale agregát, který se používá napříč celým koncernem Volkswagen. Pod kapotou ho mají například i modely CUPRA Leon nebo Formentor. A je to úplně stejný motor se 110 kW/150 koňmi a točivým momentem 250 Nm. Ateca díky tomu zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,3 sekundy a jede maximálně 199 km/h.
Za volantem tohle auto rozhodně nepůsobí jako nějaký sporťák, ba právě naopak. Z pohledu dynamiky neoslní a bude vyhovovat spíše klidnějším řidičům nebo řidičům, kteří u auta hledí na provozní náklady. Spotřeba totiž dokáže být překvapivě příznivá, na čemž se drobně podepisuje i funkce vypínání dvou válců při nízké zátěži – typicky při ustálené jízdě mimo městě po rovince nebo z kopce, ve městě apod. Spotřeba se dá totiž srazit i k 6 l/100 km, častěji se ale budete pohybovat kolem 7 l/100 km. Navíc je tu docela velká 55litrová nádrž.
Automatická převodovka si s motorem rozumí dobře, přestože jde o verzi se suchými spojkami, je řazení při jízdě hladké a při rozjezdech prakticky necuká. I u nejslabší motorizace samozřejmě jsou páčky na volantu, kterými si můžete měnit rychlostní stupně sami.
A co podvozek? U testovaného auta jsme neměli příplatkový adaptivní podvozek DCC, měli jsme standardní podvozek. Ten byl ovšem v kombinaci s 19″ koly (menší ani větší mít nemůžete, můžete si jen vybírat z různých vzhledů) poměrně tuhý. Auto dalo nekvalitu českých silnic docela dost pocítit, ale i tak parádně drží stopu i v rychleji projížděných zatáčkách. Mimochodem, to, jak tahle základní CUPRA Ateca zatáčí, vás pravděpodobně překvapí. Díky geometrii podvozku a lehkému předku se totiž do oblouku vrhá velmi ochotně a nebáli bychom se říci, že na klikatých silničkách to je zábavné auto. Jenže pak mu na rovince trochu chybí výkon…
Závěr a cena
Základní motorizace 1.5 TSI sice z Atecy nedělá sportovní auto, ale zároveň nejde o vyloženě špatnou volbu. Na běžné ježdění výkon stačí, být se předjet pomalejší auto na okresce se také bát nemusíte a navíc je tu rozumná spotřeba paliva. Podvozek je trochu tvrdší, což v kombinaci s velkými koly není na horší silnice ideální, ale zase díky tomu dokážete rychle projíždět zatáčky. Příjemné je ovládání interiéru fyzickými ovladači a to, že jde o celkově velmi dobře fungující auto.
A kolik vás tahle základní CUPRA Ateca bude stát? Je to nejlevnější verze z ceníku, jejíž cena aktuálně startuje na 874 900 Kč v základní výbavě, respektive na 974 900 Kč ve výbavě CUPRA Ateca Tribe Edition, která do výbavy přidává tyto prvky:
- Černě chromovaný nápis CUPRA na 5. dveřích
- Skořepinová sedadla s čalouněním Dinamica/kůže – odstín Shark šedá, měděné prošití
- Výplně dveří čalouněné látkou Dinamica – odstín Shark šedá, měděné prošití
- Černé čalounění stropu
- Adaptivní regulace podvozku DCC
- Elektricky ovládané sedadlo řidiče s pamětí (vč. vnějších zrcátek)
- Bezdotykové elektrické ovládání 5. dveří
- Connectivity box
- Metalický lak Magic černá
- Performance brzdy Brembo – 4pístkové s pevnými třmeny, vnitřně chlazené vrtané kotouče s průměrem 370 mm vpředu, brzdové třmeny v měděném odstínu s logem Brembo (pouze pro motorizaci 221 KW)
- 20″ kola z lehké slitiny Supreme Black Matt – černá matná, pneu 245/35 R20 (pouze pro motorizaci 221 KW)
Technické údaje:
Auto: | CUPRA Ateca 1.5 TSI DSG |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1498 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 110 kW/150 koní při 5000 až 6000 ot/min |
Točivý moment: | 250 Nm při 1500 až 3500 ot/min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 9,3 s |
Maximální rychlost: | 199 km/h |
Převodovka: | 7stupňová dvouspojková automatická (DCT) |
Spotřeba paliva: | 6,5 – 7,0 l/100 km |
Emise CO2: | 150 – 158 g/km |
Objem nádrže: | 55 litrů |
Délka: | 4386 mm |
Šířka: | 1841 mm (bez zrcátek) |
Výška: | 1613 mm (se střešními ližinami) |
Rozvor: | 2630 mm |
Provozní hmotnost: | 1449 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 510 litrů |