skoda_vision_rs

Šéf škodovky Zellmer říká, že chce auta, která mluví k srdci, ale automobilka si je (zatím) nemůže dovolit

Autor: Petr Pilný - Zdroj: carscoops.com, carmagazine.co.uk - Ilustrační foto: Škoda - 1. 7. 2025


Škoda je známá tím, že si její studenti rádi trochu „povolí uzdu“ při návrhu koncepčních vozů, ale pokud jde o sériovou výrobu, značka obvykle sází na jistotu. V aktuální nabídce převažují SUV a crossovery, doplněné o několik hatchbacků, sedanů a kombi. Šéf škodovky Klaus Zellmer nicméně připouští, že i když hlavní zaměření značky zůstává v běžných segmentech, v budoucnu by se mohl najít prostor i pro odvážnější nápady.

Přestože automobilka postupně přechází na elektromobilitu, sportovnější modely RS stále nabízí. Aktuálně jsou to Octavia RS a Kodiaq RS. Přesto automobilka v roce 2022 představila i koncept Škoda Vision GT, který se pak v roce 2024 objevil ve hře Gran Turismo. Ten ukázal, že i Škoda má smysl pro emoce a dynamiku.

Koncepty, které vzbudí zájem, ale do výroby mají daleko

V rozhovoru pro britský Car Magazine se Zellmer vrátil k modelu Vision GT, který odkazoval i na historický model 1100 OHC z roku 1957. „Jsou to takové malé experimenty, dodávají značce energii a charakter, ale bohužel z obchodního hlediska dávají smysl jen velmi omezeně,“ říká.

To vystihuje hlavní problém. Nápady na zajímavá auta přicházejí snadno, ale přesvědčit o jejich realizaci vedení firmy už tak jednoduché není. Zellmer přiznává, že v současné době se Škoda soustředí hlavně na modely, které osloví co nejširší okruh zákazníků – ať už jde o elektromobily, hybridy nebo ty se spalovacími motory. Speciality a „srdcovky“ zatím musejí stranou.

Koncept Škoda Tudor z roku 2002: při cestě z výstavy se jednou dokonce i ztratil

„Momentálně si nemůžeme dovolit ten luxus – ani z hlediska financí, ani kapacit – abychom vyráběli takové vozy,“ vysvětluje. „Moc rád bych jednou viděl auto, které půjde víc po emocích, třeba kabriolet nebo něco podobného, ale teď je pro nás prioritou pokrýt hlavní segmenty. Taková auta by byla spíš okrajová záležitost.“

Nejdřív jistota, potom srdcovky

Škoda se za poslední dvě dekády stala jedním z nejúspěšnějších článků koncernu Volkswagen. Postupně budovala svou image a zvyšovala prodeje. Rok 2024 byl rekordní, automobilka utržila 28 miliard eur a prodala téměř 927 tisíc vozů. Není tedy divu, že se mnozí ptají: Kdy se konečně dočkáme auta, které bude víc o emocích než o objemech prodeje?

Zellmer to nevylučuje, ale zároveň upozorňuje na to, že to nebude hned. Prioritou je dál posílit nabídku elektromobilů. Optimisticky ale dodává, že během příští dekády by se mohl prostor pro kreativitu rozšířit. „Až budeme mít v nabídce ustálený počet modelů, z nichž se každého prodá přes 100 tisíc kusů ročně, můžeme začít uvažovat o dalších možnostech,“ říká. „Octavie se už teď prodává víc než 200 tisíc kusů ročně.“

Emočně laděné elektroauto? Možná dřív, než si myslíte

Šéf automobilky Škoda také zmínil, že vytvořit speciální model by nemuselo být tak náročné, jak se může zdát. Pokud už existuje vhodná technická platforma, může jít hlavně o navržení nové karoserie. Zellmer přitom nemyslí jen na sportovní auta. S úsměvem zmínil i model Yeti, hranatý crossover, který Škoda vyráběla mezi lety 2009 a 2017 a který má dodnes oddanou fanouškovskou základnu.

„Moc rád bych Yetiho znovu viděl. Je to auto s charakterem, má skvělé jméno a spoustu věrných fanoušků. A upřímně mě překvapuje, kolik lidí se mě na něj stále ptá,“ uzavírá Klaus Zellmer.

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru