rekonstrukce_dalnice-kolona-zuzeni-RSD

Méně dopravních značek i speciální objízdné trasy v případě dopravních problémů. Resort dopravy od července zavádí změny

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Ministerstvo dopravy - Foto: Ředitelství silnic a dálnic - 28. 6. 2025


Od 1. července bude platná vyhláška, která mimo jiné upravuje značení objízdných tras dálnic, které jsou potřeba při mimořádných dopravních komplikacích. Ministerstvo dopravy také zjednodušilo značení slepých ulic či jednosměrek s povoleným protisměrným provozem cyklistů.

„Po vzoru německého dopravního značení má vzniknout kolem frekventovaných českých dálnic nové vyznačení alternativních tras pro mimořádné události. Tyto objížďky budou předem stanoveny a vyznačeny, a to umožní rychlejší a efektivnější odklon dopravy v případě uzavírek. Vyhláška navrhuje použití označení ‚náhradní trasa‘, aby bylo zřejmé odlišení od klasických objízdných tras, které se stanoví v případě plánované uzavírky,“ vysvětluje ministr dopravy Martin Kupka. Bude se jednat zejména o náhradní trasy k nejčastěji kolabujícím nebo opravovaným úsekům dálnic, které řidiče povedou, na rozdíl od navigací ve vozidlech, po takových komunikacích, které jsou pro dané druhy a intenzity dopravy vhodné a budou směrované tak, aby od jednoho exitu dálnice mířily k následujícímu.

Nově zaváděné značení náhradních tras bude určeno primárně pro osobní automobily. Nákladní automobily budou moci náhradní trasu využít jen v případě, kdy se na této trase nebude vyskytovat žádné hmotnostní, výškové, šířkové ani jiné omezení, které by se vztahovalo k vozidlu, jehož řidič hodlá náhradní trasu použít.

O něco méně dopravních značek

O českých silnicích se občas říká, že jsou „přeznačkované“. A vyznat se v té přemíře různých dopravních značek může být někdy náročné. Ministerstvo dopravy proto rozhodlo o snížení počtu směrových značek v případech, pokud lze umístit takovou dopravní značku i jinam než po pravé straně silnice každé větve křižovatky, jako je tomu doposud. To podle ministerstva zlepší přehlednost a uživatelskou přívětivost, protože například na krátkých úsecích pozemní komunikace mezi dvěma křižovatkami už nebude nutné umisťovat několik značek a směrové rozcestníky bude možné instalovat ve vhodných případech až za křižovatku, jak je tomu například v Německu.

V Česku je stále přemíra dopravního značení. Víte, které má přednost před jiným?

K úspoře počtu dopravních značek a konstrukcí, na nichž jsou značky umístěné, může dojít i v případě směrových dopravních značek pro cyklisty. Nejen, že se tím zjednoduší orientace cyklistů, ale snížením počtu konstrukcí se sníží také riziko případného střetu cyklistů s pevnou překážkou. Novela vyhlášky také přináší úpravy v označení jednosměrných komunikací s povoleným protisměrným provozem cyklistů a zjednodušení značení slepých komunikací. „Tyto změny mají za cíl zvýšit bezpečnost a přehlednost pro všechny účastníky silničního provozu, včetně cyklistů. Dalším benefitem je úspora, kdy se ušetří za dodatkové tabulky. Nové značení bude postupně osazované v rámci pravidelné výměny dopravních značek. Opět vycházíme z dobré zahraniční praxe,“ dodává ministr Kupka.

Jednou z dalších změn je úprava dopravních značek pro nízkoemisní zóny, které již nebudou zobrazovat emisní plakety. Je to reakce na novelu zákona o ochraně ovzduší, která nově definuje zavádění nízkoemisních zón a nahrazuje nalepovací papírové emisní plakety elektronickým systémem využívajícím data o plnění emisních norem EURO z registru silničních vozidel. Možnost, nikoliv povinnost, stanovení je v gesci samospráv.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru