Continental_Vyvoj_a_inovace_pneumatik1

Kontaktní plocha o velikosti pohlednice, která rozhoduje o bezpečnosti. Vzorek pneumatiky slaví 120 let

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Continental - 3. 6. 2025


Vývojem první automobilové pneumatiky se vzorkem a jejím uvedením na trh před 120 lety dosáhla společnost Continental zásadního milníku v dějinách automobilismu. V té době byla individuální doprava teprve na svém začátku. Jak však rostl počet vozidel, jejich hmotnost i výkon motorů, zvyšovaly se i nároky na jízdní vlastnosti a bezpečnost. Continental na tuto výzvu zareagoval představením vůbec první pneumatiky se vzorkem, která výrazně zlepšila trakci a zkrátila brzdnou dráhu na mokrém a znečištěném povrchu.

Vývojáři pneumatik v Continentalu od té doby tento princip neustále zdokonalují – od prvních podélných drážek přes směrové vzory ve tvaru písmene V až po nejmodernější návrhy podporované umělou inteligencí. Výsledkem je trvalé zvyšování bezpečnosti, efektivity a jízdního komfortu vozidel.

„Dezén pneumatiky není jen výrazným poznávacím prvkem, ale také klíčovým faktorem, který zásadně ovlivňuje celkový výkon vozidla. Když Continental před 120 lety představil první ručně vyřezávané pneumatiky se vzorkem, znamenalo to revoluci v oblasti mobility po celém světě. Pneumatiky už nebyly hladké a bez struktury v místě kontaktu s vozovkou – díky tomu dokázaly nabídnout výrazně lepší trakci, přilnavost i jízdní bezpečnost na mokrém, znečištěném či zasněženém povrchu. Umožnila to právě promyšlená struktura tvořená bloky, drážkami a lamelami,“ vysvětluje Felix Hübner, vedoucí oddělení návrhu vzorků a průmyslového designu v Continental Tires.

„Dnes vznikají nové návrhy digitálně, procházejí virtuálním testováním a dále se vyvíjejí. Díky tomu můžeme každý den posouvat bezpečnost a efektivitu našich pneumatik ještě dál – a navazovat tak na více než stoletý příběh úspěchu,“ dodává Hübner.

Dezén pneumatiky určuje její bezpečnost

Dezén pneumatiky, tedy část, která zajišťuje kontakt mezi vozidlem a vozovkou, má zásadní význam pro jízdní bezpečnost. Kontaktní plocha pneumatiky osobního auta je přibližně velká jako pohlednice – právě touto plochou se přenášejí všechny síly vznikající při brzdění, akceleraci a řízení. Na mokrém nebo zasněženém povrchu dezén pohlcuje vodu, sníh nebo rozbředlý sníh a účinně je odvádí pryč. Tím se zlepšuje kontakt mezi gumou a vozovkou a snižuje se riziko aquaplaningu. Na dezénu závisí i trakce, hlučnost, brzdný výkon a míra opotřebení pneumatiky.

Správná hloubka dezénu pneumatik je důležitá. Pomůže s brzděním i jistotou jízdy

Dnes se dezény vyvíjejí cíleně podle konkrétního využití a segmentu. Jiný tvar vzorku mají závodní a ultra výkonné pneumatiky pro vysoké rychlosti na běžných silnicích, jiný pak letní, celoroční, zimní nebo terénní pneumatiky. Typickým příkladem jsou zimní pneumatiky – díky většímu množství bloků, lamel a drážek mají výrazně členitější vzorek než letní pneumatiky. To jim umožňuje lépe se „zakusovat“ do sněhu a zároveň účinněji odvádět vodu a břečku z povrchu vozovky.

Dezény přizpůsobené konkrétnímu použití

Vývojáři rozlišují tři základní typy dezénů pneumatik:

  • Symetrický dezén je univerzální a umožňuje montáž pneumatiky v libovolném směru i na jakoukoli pozici vozidla. To je výhodné zejména u intenzivně využívaných dodávek, obzvlášť v městském provozu, kde se často mění podmínky na silnici a dochází k častému zastavování.
  • Směrový dezén má přesně daný směr otáčení, což zajišťuje vysokou ochranu proti aquaplaningu a výborné jízdní vlastnosti na sněhu a břečce. Zároveň poskytuje velmi dobrou směrovou stabilitu i při vysokých rychlostech, a je tak bezpečnou volbou pro zimní silniční podmínky.
  • Asymetrický dezén se vyznačuje vynikající ovladatelností, vysokou stabilitou v zatáčkách a dobrou přilnavostí na mokré vozovce. Díky tomu nabízí ideální kombinaci vlastností pro široké, sportovně laděné letní pneumatiky.

Každý dezén pneumatiky se skládá ze čtyř základních prvků:

  • Bloky jsou vystouplé gumové části dezénu, které přicházejí do přímého kontaktu s vozovkou. Zajišťují trakci a přilnavost, což je klíčové pro akceleraci, brzdění i průjezd zatáčkou.
  • Drážky jsou mezery mezi jednotlivými bloky. Slouží k odvádění vody a snižují riziko aquaplaningu.
  • Žebra tvoří řady vzájemně propojených bloků. Zajišťují stabilitu a zlepšují přesnost řízení vozidla.
  • Lamely jsou jemné zářezy v jednotlivých blocích. Zvyšují jejich pružnost a zlepšují přilnavost na mokrém nebo kluzkém povrchu díky dodatečným záběrovým hranám.
Continental_PP_Components_EN
Pokud se na pneumatiku podíváme ještě detailněji, dají se její jednotlivé části popsat takto: Sipe (Lamela), Cross Groove (Příčný drážkový vzor), Circumferential Groove (Obvodová drážka), Tread Rib (Běhounové žebro),  Block (Blok), Shoulder Block (Ramenní blok) a Shoulder (Rameno) | Zdroj: Continental

Vývojáři pneumatik kombinují jednotlivé prvky dezénu do technické struktury tak, aby dosáhli požadovaných vlastností pneumatiky. V další fázi pak tyto struktury využívají průmysloví designéři k vytvoření charakteristického vzorku běhounu. Společnost Continental si vzniklé unikátní kombinace chrání prostřednictvím patentů – aktuálně drží více než 1 700 platných patentů na dezény pneumatik.

Technologický pokrok: virtuální vývoj a analýza výkonu za pomoci umělé inteligence

Zatímco před více než 120 lety se podélné drážky do gumy ještě ručně vyřezávaly, dnes společnost Continental navrhuje digitální prototypy pneumatik virtuálně v počítači s využitím nejmodernější simulační technologie. První fáze testování rovněž probíhají digitálně – formou počítačových simulací. Stále častěji zde hraje klíčovou roli umělá inteligence.

AI systémy analyzují obrovské množství dat, která pomáhají předpovídat a optimalizovat fyzikální vlastnosti dezénu, a zároveň simulují chování pneumatik v různých podmínkách. Nové vzorky jsou ve virtuálním prostředí testovány a laděny tak dlouho, dokud některý z nich nevynikne svými vlastnostmi a je vybrán jako potenciální kandidát pro sériovou výrobu. Teprve poté dochází k výrobě prvních testovacích kusů, které následně procházejí důkladným ověřením na zkušebních polygonech.

Díky virtuálnímu vývoji a testování lze ročně ušetřit stovky fyzicky vyrobených pneumatik – a tím i cenné suroviny.

Vize budoucnosti: dezén pneumatik zítřka

Požadavky na pneumatiky se za posledních 120 let neustále vyvíjely – a tento vývoj pokračuje i nadále. Dnes hraje klíčovou roli udržitelnost: mezi hlavní kritéria vývoje ve společnosti Continental patří zvyšování kilometrového výkonu, snižování míry opotřebení a valivého odporu – to vše bez kompromisů v oblasti bezpečnosti. Vývojáři zároveň přizpůsobují dezény novým výzvám, jako jsou klimatické změny či zpřísňující se legislativní požadavky. Optimalizované vzorky běhounu a speciální geometrie lamel, které přispívají k vyšší palivové účinnosti, a ještě větší jízdní bezpečnosti, budou hrát v tomto směru zásadní roli. Continental chce i v budoucnu stavět na svých 120 letech odborných zkušeností s vývojem pneumatik a hledat rovnováhu mezi bezpečností, efektivitou a udržitelností.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru