Správná hloubka dezénu pneumatik je důležitá. Pomůže s brzděním i jistotou jízdy

Autor: Anina Russová - Zdroj: Dekra - Foto: Policie ČR - 1. 11. 2023


Pravidelně se s koncem října začne snad všude omílat téma zimních pneumatik. Ano, za určitých okolností jsou od listopadu povinné, to už je jasné. Málokdo ale řeší to, jestli ty zimní pneumatiky za něco stojí, ideálně, jestli mají správný dezén. Ten je totiž opravdu hodně důležitý. Můžete totiž jet jakkoliv bezpečně a předvídat, ale pokud nemáte správné pneumatiky, k pořádnému průšvihu je i tak jen kousek.

Věděli jste, že například v Německu jsou problémy související s pneumatikami příčinou 38 % všech nehod?  „Opotřebované pneumatiky policisté na místě nehody poměrně snadno rozpoznají,“ říká Peter Rücker, vedoucí oddělení výzkumu a analýzy nehod německé Dekry. Právě proto se jeho kolegové zaměřili právě na dezén, čímž chtěli zjistit, jak se pneumatika projevuje ve chvíli, kdy je sjetá. Vzali proto nové pneumatiky od známých výrobců, mechanicky snížili hloubku dezénu a poté je testovali v různých jízdních podmínkách. A výsledky mluví jasně.

V prvé řadě Dekra testovala to nejdůležitější, tedy brzdnou dráhu. „Na mokré vozovce se brzdná dráha u pneumatik s nižší hloubkou dezénu ve srovnání s novými pneumatikami výrazně prodloužila. Ve skutečnosti byla o 16 až 18 procent vyšší. Tento rozdíl by mohl v nouzové situaci rozhodnout o životě, potenciálně by mohl znamenat rozdíl mezi životem a smrtí,“ popsali specialisté z Dekry.

Krom toho bylo z testů patrné, že na mokré silnici mezní rychlost v zatáčce o 10 až 18 procent nižší u pneumatik s hloubkou dezénu dva až tři milimetry ve srovnání s novými pneumatikami. To mohlo snadno vést k nestabilním jízdním podmínkám a nehodám.

Pro každého řidiče ne nezbytné si uvědomit, že je to vlastně jednoduchá matematika. Pneumatiky s menší hloubkou dezénu mají výrazně horší výkon z hlediska přenosu síly mezi vozidlem a vozovkou, zejména na mokré vozovce. S nižší hloubkou dezénu se také zvyšuje problém aquaplaningu, kdy pneumatika na mokrém povrchu ztrácí kontakt s vozovkou. A pro úplnost připomínáme, že na výkonnost pneumatik má opravdu velký vliv také jejich stáří. Pneumatika sice může na pohled vypadat dobře, může mít i odpovídající dezén, ale pokud je stará, její fungování je výrazně omezeno.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění



TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

2 názory na “Správná hloubka dezénu pneumatik je důležitá. Pomůže s brzděním i jistotou jízdy”

  1. Stále se mluví o nutnosti přezutí na zimu, ale spočítejte si kolik je dní v zimním období s trvalou pokrývkou sněhu nebo ledu. Vyplatí se pro svátečního jezdce přezouvat, když může počkat až silničáři ošetří vozovku a potom teprva vyjet.
    A masáž ohledně brzdné dráhy sjetých nebo letních pneumatik!!! Platí pouze za deště, na sněhu nebo ledu. Na suché vozovce, i při mínusových teplotách je brzná dráha letních pneumatik nejkratší.

    1. Ale tady přeci nejde jen o led nebo sníh, ale i o to, že zimní pneumatika je měkčí, což je pro přilnavost lepší.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru