Naftová auta postupně mizí z nabídky spousty automobilek. To však neznamená, že by v blízké době měla zmizet ze silnic. Tedy, jak se to vezme. Někde totiž starší diesely na svých silnicích nechtějí. Třeba jako v části Itálie, která jim zakáže vjezd. Pokud se vám právě orosilo čelo z představy rušení letošní dovolené, tak buďte v klid. Zákaz vjezdu pro některé diesely začne platit „až“ během podzimu.
Jak asi tušíte, italská vláda zavádí zákaz vjezdu naftových aut do vybraných oblastí hlavně proto, aby snížila emise, které naftová auta vypouštějí do ovzduší. V platnost by nové nařízení mělo vstoupit 1. října 2025 a bude to pro oblast Piemontu, Lombardie a Emilia Romagna. Každá z oblastí ovšem bude mít trochu jiná pravidla. Společné budou mít to, že se zákaz vjezdu dotkne dieselů emisní normy Euro 5 a nižší, tedy aut vyrobených přibližně do roku 2015. V některých místech dostanou výjimku historická auta.
Každý úsek, kam starší diesely nebudou moci vjet, bude osazen dopravním značením, ale doporučujeme si předem ověřit, jak je na tom destinace, kam se chystáte, abyste si případně naplánovali jinou cestu. Dejte pozor také na pokuty, začínají totiž na 168 eurech, tedy v přepočtu zhruba 4200 Kč.
V rámci Lombardie je zákaz dieselů nastavený na celý rok, konkrétně ve všední dny od půl osmé od rána do půl osmé do večera.
Piemont jde na zákaz trošku jinak. Platný bude jen přes zimní období, tedy od 1. října 2025 do 15. dubna 2026. Pak bude zákaz upraven na pevný termín – vždy od 15. září do 15. dubna pro každý další rok. Zákaz čekejte hlavně v obcích s více než 30 tisíci obyvateli, a to vždy od pondělí do pátku od půl deváté ráno do půl sedmé do večera. Dotkne se i Turína!
V oblasti Emilia Romagna jsou dopravní omezení pro vozidla s dieselovým motorem Euro 5 trvalá a očekává se, že začnou platit od 1. října 2025 v nížinných obcích s více než 30 tisíci obyvateli a v aglomeraci Bologna – s možností dobrovolné účasti pro ostatní obce. Omezení bude platit ve všední dny od 8:30 do 18:30.
Upozorňujeme, že v řadě dalších měst a obcí v Itálii už zákaz dieselů platí, ale týká se vozů s normou Euro 4 a nižší. Všechny tři zmíněné regiony si ovšem uvědomují, že řada řidičů nechce nebo nemůže vyměnit své starší naftové auto za nové nebo alespoň novější, takže proto spustilo elektronický systém monitorování ujetých kilometrů. Řidiči si musí do auta umístit elektronickou jednotku, s níž mají možnost ujet jistý počet kilometrů i přes zákaz. To, kolik kilometrů dostanou k dispozici, závisí na tom, jaké mají auto. Ti s úplně nejstaršími naftovými auty jich budou mít nejméně.