Auto je soubor mnoha dílů, jejichž funkčnost v čase i se vzrůstajícím nájezdem kilometrů klesá. Díly se opotřebovávají, což občas způsobuje nepříjemné chování. Mezi to se jistě řadí to, když auto táhne do strany anebo mu vibruje volant.
Pojďme se podívat na ty nejčastější příčiny, které mohou tyto problémy způsobovat. Může jít o špatně sjeté pneumatiky, křivé brzdové kotouče, špatnou geometrii náprav, ale třeba i poškození zavěšení kol.
Třesení volantu při jízdě
Třesení volantu při jízdě může způsobit třeba jen drobnost v podobě nevyváženého disku – mohlo z něj upadnout závaží, proto je dobré kola nechat minimálně jednou ročně převážit v pneuservise.
Vážnější může být ale poškození pneumatiky nebo disku. I to způsobí špatné vyvážení kola, protože to se netočí tak, jak má. Kolo se mohlo poškodit při vjetí do většího výmolu, kterých je na silnicích hodně. Podobně mohla být poškozena i pneumatika, ale u té je pravděpodobnost poškození větší třeba i při parkování.
Jednoduchý test, zda je to výše uvedeným, provedete tím, že přední kola vyměníte za zadní. Pokud to přestane, je to tím, pokud nikoliv, bude třeba problém hledat jinde. Třesení volantu mohou způsobovat i poškozené tlumiče, silentbloky ramen, poloosy, ramena, čepy či náboje kol.
I brzdy potřebují kontrolu. Máte zvlněné kotouče? A víte, kdy kotouče a destičky měnit?
Třesení volantu při brzdění
Tady je situace jednodušší. Pokud se vám třese volant při brzdění, s největší pravděpodobností budou na vině poškozené brzdy. Zpravidla půjde o křivé brzdové kotouče, případně o úplně sjeté brzdové destičky, ale v takovém případě by brzdění doprovázel i nepříjemný pískavý zvuk, kdy se kov dře o kov.
Auto táhne do strany při jízdě
Nejčastějším problémem toho, když auto nejede rovně, ale neustále vás táhne do strany, je špatně nastavená geometrie náprav. Projevuje se i nerovnoměrně sjetými pneumatikami na jedné straně.V takovém případě je potřeba pneumatiky vyměnit a nechat správně nastavit geometrii podvozku.
Pokud se ani po nastavení geometrie nic nezlepšilo, na vině může být poškození zavěšení náprav. Stejně jako u třesení volantu vlivem poškozeného disku se to mohlo stát po projetí výmolu, kdy náraz mohl ohnout některé z ramen. Byla by to ale opravdu velká rána, o které byste jistojistě věděli.
Poškození mohou způsobit ale také opotřebované nebo poškozené silentbloky náprav, čepy, tlumiče nebo i pružiny.
Auto táhne do strany při brzdění
Pokud auto tahá do strany jen při brzdění, pak byste měli problém hledat v brzdovém systému. Může jít o znečistěné brzdové destičky na jedné straně, případně o poškozený brzdový třmen a podobně. V takovém případě byste rozhodně neměli otálet s návštěvou servisu, protože se problém může rychle zhoršit.
Dobrý den,
oslovuji Vás jako experty na pneumatiky a geometrii vozu. Rád bych věděl proč mi auto stále mírně táhne doprava a sjíždějí se mi všechny pneumatiky pouze z pravé strany. Tzn. levé kola zprava a pravé kola také zprava.
Jedná se o Audi Q7, 3.0 tdi 180kW, 2013. Auto bohužel táhne doprava v tahu, volnoběhu i brzdění. Také když auto zvednu na vzduch. podvozku na offroad i na nejnižší úroveň dálnice. Všechny zavěšení ramen jsou bez vůlí. Ložiska neváznou, brzdové kotouče a desky nové a nepřibržďují. Vzduchové měchy bez vady, tlumiče v pořádku. Geometrie provedená laserová. Kola vyvážená a správně nahuštěná. Prohození kol všech kombinací nepomáhá. Letní pneu 275/45 R20 stejný problém. Jiné kola 255/55 R18 půjčené od kamaráda, které mu na jeho Q7 jedou rovně, stejný problém tahání doprava. Seřízení, kalibrace volantu v pořádku. Seřízení výšky vozu v pořádku. Posilovač servořízení netahá na žádnou stranu. Auto nebylo bourané ani ťuklé. Zkoušel jsem i pneu podhustit i přehustit. Pořád stejné.
Již mě nic nenapadá v čem může být problém.
Prosím o posouzení informací a možnou příčinu tahání vozu doprava.
Děkuji a přeji hezký den
S pozdravem
Roman Novosad