Ford nevyrábí jen Fiesty, Focusy, Mustangy a dodávky, ale také exkluzivní supersport Ford GT. Koupit si jej nový není úplně jednoduché, ale v České republice pár kousků máme. Ten nejnovější se sem dostal teprve nedávno a prohlédnout si jej můžete i vy.
Působivý design
Ford GT je už na pohled opravdu zajímavým autem. Není to ten obyčejný placatý supersport, je to auto, kde hlavní roli hraje aerodynamika. Karoserie nejsou pouze rovné panely, ale je plná průduchů, výdechů, nádechů, ale i zdánlivě zbytečných „děr“. Všechny tyhle prvky ale mají svůj jasně daný účel. Mají za úkol zlepšit aerodynamický odpor, ale zároveň i zlepšit chlazení a zvýšit přítlak. Z přední části vypadá auto ještě docela normálně, výjimkou jsou pouze dva velké otvory pro odvod vzduchu v kapotě. O hodně zajímavější je to ovšem zboku a zezadu. Na boku jsou totiž hned za dveřmi široké nasávací otvory, ale za bočními okny je „díra“, kterou jen pokračuje C-sloupek. Tudy proudí vzduch k zadní části, kde je i velké a vysouvací přítlačné křídlo. Nechybí samozřejmě difuzor, který usměrňuje vzduch pod autem. Mimochodem přibližně uprostřed zadní části jsou také dvě obrovské koncovky výfuku.
„Jen“ šestiválec
Možná se podivíte nad tím, co tohle auto pohání. Je to totiž „jen“ šestiválec. Má to velmi jednoduchý důvod, právě kvůli aerodynamickým tvarům se do zadní části nevešel osmiválec. Vadí to? To subjektivně nedokážeme posoudit, ale objektivně vzhledem k technickým údajům asi úplně ne.
Vidlicový šestiválec, který je uložený za předními sedadly, tedy uprostřed mezi nápravami, má objem 3,5 litru a s přístupem čerstvého vzduchu do sání mu pomáhají dvě turbodmychadla, jedno pro každou řadu válců. Díky tomu se Ford GT může pochlubit výkonem 492 kW/660 koní a maximum točivého momentu je 745 Nm. Rychlost mu, jak asi tušíte, rozhodně nechybí. Sprint z místa na stovku zvládne za 3,2 sekundy a ve zrychlování pokračuje až k 348 km/h. Poháněná jsou přitom pouze zadní kola, kam sílu od motoru přenáší sedmistupňová dvouspojková převodovka.
Karbon kam se podíváš
Auto, které dorazilo do České republiky, dostalo bílý lak karoserie, ale hlavně jde o edici s názvem Liquid Carbon, za kterou se připlácí další asi tři miliony. Mimochodem, cenu, za kterou auto majitel Martin Vinkler pořídil, jsme se nedozvěděli, ale teď hned by jej mohl prodat asi za 35 milionů korun. Ford však auto podle smlouvy zpravidla nějakou dobu (býval to minimálně jeden rok) nedovoluje prodat. Jednání o tom, zda mu Ford vůz prodá, byla ovšem opravdu zdlouhavá, trvala přes dva roky a byla plná všemožných dotazníků včetně toho, zda přispívá na charitu.
V rámci této karbonové edice je auto lehčí asi o 18 kg. Z karbonu jsou vyrobeny díly karoserie, přičemž na některých z nich je to vidět, protože jsou zalakovány pouze bezbarvým lakem. Karbon je vidět i na dvou pruzích, které procházejí od kapoty, přes střechu, až na záď vozu včetně přítlačného křídla. Aby toho nebylo málo, tak pro Ford GT Liquid Carbon jsou standardem i karbonová kola s titanovými maticemi. K tomu výrobce přidává kryt motoru z polykarbonátu s ventilačními otvory, aby se mu lépe dýchalo. O lepší dýchání se stará také výfuk z titanu.
Několik změn je i v kabině, odkud například zmizely držáky nápojů a odkládací schránka u sedadla na straně řidiče. Naopak tady zůstal například vypínač na světla, který má třeba i Fiesta, klimatizace či multimediální systém SYNC3.
K vidění v Písku
Je možné, že jste Ford GT naživo nikdy neviděli a není se co divit. Původně sice mělo být jen pět set kus,, později Ford produkci zvýšil na tisíc kusů, ale kvůli neutuchajícímu zájmu byla produkce nakonec zvýšena o dalších 350 kusů. Teď už ale autu opravdu zvoní umíráček, zbývá totiž posledních 20 aut v edici LM (do Evropy půjde jen pět aut), která automobilka vyrobí do konce letošního roku. Mimochodem, ono LM odkazuje na slavný francouzský okruh Le Mans, kde se jel historický epický závod 24 hodin Le Mans, a kde Ford porazil Ferrari. V České republice jsou oficiálně tři kusy, přičemž ten třetí je právě tento bíly. Není to ovšem konečné číslo, ještě jeden kus přibyde. Jestli to bude „obyčejný“ Ford GT anebo právě kousek z finální edice LM, bohužel nevíme.
Pokud byste si chtěli tohle auto prohlédnout, není to problém, protože tohle auto bude vystaveno v Písku v showroomu Ford u autorizovaného dealera Auto Vinkler. Otevřeno je od pondělí do pátku od 8 do 17 hodin a v sobotu od 9 do 12 hodin. Prodejce ovšem doporučuje, aby se zájemci o prohlídku auta předem domluvili na e-mailové adrese info@autovinkler.cz.