Ať už máte ve svém voze manuální nebo automatickou klimatizaci, anebo pokud zvažujete koupi nového modelu, měli byste o klimatizaci vědět některé podstatné informace. Využijete tak naplno možnosti doplňku, který sice již dnes tvoří samozřejmou součást prakticky každého modelu značky ŠKODA, ale který je současně komplikovaným technickým zařízením s širokou možností využití. Funkce klimatizace, její přínosy a tipy na správné použití shrnuje Jan Hrnčíř, koordinátor vývoje klimatizace.
1. Dopřejte si výhody automatické klimatizace naplno
Automatická klimatizace využívá řadu čidel, aby zajistila stálý tepelný komfort, ať už je ve voze jen řidič nebo celá rodina, a posádka jede v horku k moři nebo v zimě na lyže. Stačí stisknout tlačítko Auto a nastavit teplotu, ideálně kolem 22 °C. I když svítí nápis AC, neznamená to, že klimatizace běží naplno. Moderní systémy upravují chod kompresoru podle aktuálních podmínek, mimo jiné i s pomocí čidla slunečního záření, které sleduje nejen intenzitu, ale i směr paprsků.
Důležitým přínosem automatické klimatizace je bezpečnost. Když se začnou mlžit skla, musíte u manuálně ovládané ventilace pro zajištění dobrého výhledu zvýšit otáčky ventilátoru. To ale zvyšuje hlučnost: od ventilátoru i prouděním vzduchu. Automatický systém zamlžení předchází s dostatečným předstihem a zvýšení otáček je až krajní řešení. „Zcela bez zásahu řidiče například zvyšuje podíl vzduchu, který proudí na čelní sklo, nebo zvýší teplotu a zapne klimatizaci a napomáhá tak k vysušení vzduchu po dobu, kdy je to nutné,“ vysvětluje Jan Hrnčíř.
2. Třízónová klimatizace není luxus
Každý máme trochu jiné vnímání tepla a zimy a také jiné preference, někomu je průvan nepříjemný, jiný chce být ovíván třeba v létě chladným vzduchem. Toho lze dosáhnout právě úpravou směřování vzduchu. Současné dvou- i třízónové systémy pamatují na to, že na cestující na jedné straně svítí slunce, zatímco druzí jsou ve stínu, proto se automaticky mění teplota proudícího vzduchu vlevo a vpravo. V dnešní době velkých čelních skel má smysl i třízónová klimatizace.
3. Proč teplota na displeji neodpovídá teplotě vzduchu?
Protože zvolená teplota je tzv. pocitová a má na ni vliv spousta faktorů. V zimě proto proudí z výdechů výrazně teplejší vzduch, v létě chladnější. U moderní klimatizace Climatronic ve vozech ŠKODA nastavuje systém automaticky nejen teplotu, ale i směřování vzduchu a posádka si může rozdílně nastavit i pocitovou teplotu v rozsahu 18 až 28 °C mezi stranou řidiče, spolujezdce a zadními sedadly.
Zapáchající klimatizace je známka zanedbané péče. Jak tomu předejít?
4. Vliv klimatizace na spotřebu
Současné pístové kompresory umí samočinně regulovat svůj výkon podle informací z řady čidel, a to od téměř nulového výkonu až po maximální. Proto je vliv klimatizace na spotřebu minimální. Je to důležitá informace nejen pro spořivé uživatele, ale i pro citlivé osoby, které se po zkušenostech se staršími zařízeními obávají nachlazení nebo vysoušení sliznic. Dnešní systémy pracují výrazně jemněji.
5. Klimatizace a zdraví
Moderní automatické klimatizace používají jen nezbytné množství chladicího výkonu, a proto negativní vliv na zdraví nehrozí ani tak od samotného zařízení, jako od jeho nesprávného používání. Ochlazení ve voze je v horku naopak přínosné, je prokázáno, že se zlepšuje koncentrace řidiče a například u dětí nehrozí přehřátí v kolonách. Moderní kabinové filtry a možnost použít s klimatizací co nejčastěji i recirkulaci vzduchu vytvářejí ve voze čistější prostředí, což pomáhá nejen alergikům, ale všem, například ve znečištěných městech. Alergici a citliví lidé také těží z nového systému Climatronic Air Care: s pomocí speciálního kabinového filtru a senzoru kvality vzduchu odfiltruje nejen pyly, ale při velkém znečištění vzduchu aktivuje recirkulaci vzduchu například i kvůli aromatickým látkám z kapaliny do ostřikovačů.
„Základem prospěšného využití klimatizace je vhodná teplota kolem 22 °C. V horku i vyšší, aby se cestující vyvarovali při vystoupení z vozu velkého rozdílu teplot,“ doporučuje Jan Hrnčíř.
6. Klimatizace je přínosná i v zimě
Protože klimatizace vysušuje vzduch, může být užitečná i v zimních podmínkách, jakmile na oděvu a obuvi přinesete do interiéru hodně sněhu. Většinu uživatelů nenapadne v takovou chvíli zapnout klimatizaci, zvláště když se potřebují ohřát, avšak automatický režim pomocí čidla vlhkosti okamžitě rozezná potřebu vysušení vzduchu.
7. Jak na tlačítko vnitřní cirkulace
Málokterý uživatel ví, že u automatické klimatizace Climatronic je vnitřní cirkulace vzduchu zapnutá po většinu roku. Výhodou je opakovaná filtrace vzduchu v kabině, protože i při recirkulaci prochází vzduch znovu přes kabinový filtr. Při manuálním zapnutí tlačítka vnitřního oběhu vzduchu spustí Climatronic i kompresor klimatizace, aby se zabránilo rosení oken. V případě, že by hrozilo zamlžení, automatika recirkulaci vypne. Pokud řidič trvá na zavření vnitřního okruhu i s rizikem zamlžení, musí stisknout tlačítko recirkulace dvakrát.
8. Používejte kvalitní filtry
ŠKODA AUTO má v nabídce několik typů kabinových filtrů, vrcholné provedení obsahuje nejen aktivní uhlí pro pohlcení jemných nečistot a škodlivin, ale i antibakteriální úpravu. „Domnívám se, že dnes nabízíme zákazníkům nejlepší možné řešení z hlediska kvality, filtračních schopností a ceny,“ říká Jan Hrnčíř.
9. Otevřete výdechy naplno a upravujte směr vzduchu
Lepší než zavírat jednotlivé ofukovače je upravit proud vzduchu, aby se interiér provětrával rovnoměrně. Jan Hrnčíř doporučuje směřovat krajní výdechy spíše na okno než na cestující.
„U současných moderních vozů nedochází k zamlžení čelního skla, to si hlídá čidlo vlhkosti vzduchu. Uživatelé ale často nemyslí na to, že pro dobrý výhled řidiče je nutné zajistit výhled i z bočních oken, která se mohu za deště, v zimě nebo mimo automatický režim klimatizace snadno orosit a zhoršit výhled a tím i bezpečnost. Když vzduch proudí správně mezi okny a posádkou, omezí to riziko orosení skel a účinněji se tak cestující izolují, v létě od horka, v zimě od studených oken.“
10. Nezapomeňte na základní péči
Kromě pravidelného servisu, do kterého patří kontrola všech součástí, těsnosti systému a doplnění nebo výměna chladicího média, se nesmí zapomínat ani na pravidelnou dezinfekci a výměnu kabinového filtru. Ideální je pro takové úkony jaro nebo začátek léta, protože po zimním provozu s častými srážkami se může v soustavě začít tvořit plíseň provázená typickým zápachem, nový filtr také může lépe vzdorovat sezonním pylům a před létem se vyplatí zkontrolovat správnou funkci klimatizace.
Tvorbě plísně lze i předcházet: v létě manuálním vypnutím klimatizace krátce před cílem, aby proudící vzduch zbavil soustavu vlhkosti, a ponecháním automatického režimu klimatizace po celý rok, tedy i v zimě.