Po téměř dvou dekádách se Volkswagen rozhodl ukončit spolupráci s mercedesem a novou velkou dodávku si vyvinul sám a bude si ji také sám vyrábět. K tomu postavil na zelené louce v polském Vřesně novou továrnu.

My jsme si v úterý novou generaci Volkswagenu Crafter prohlédli a projeli se s ní.

I když už na autě s Volkswagenem nebude spolupracovat Mercedes-Benz, přesto se nový Crafter objeví také pod jinou značkou, bude se prodávat pod koncernovou značkou MAN.

 

volkswagen-crafter

Ačkoliv byl prodej vybraných verzí zahájen teprve letos, na českém trhu to bylo právě v úterý, nová generace největšího modelu značky Volkswagen Užitkové vozy již krátce po své premiéře v minulém roce přesvědčila svými kvalitami odbornou porotu mezinárodní ankety „International Van of the Year 2017“ (Mezinárodní lehké užitkové vozidlo roku 2017), když se stala jejím vítězem.

Na vývoji nového Crafteru se podíleli samotní zákazníci. Automobilka vybrala několik největších velkoodběratelů, s nimiž novou generaci vozu konzultovala a ladila tak, aby jim co nejvíce vyhovovala a splňovala jejich potřeby.

Zcela nově vyvinutý a pečlivě nastavený podvozek nabízí ve spojení s moderními asistenční systémy přesvědčivé jízdní vlastnosti a bezpečnost. Důraz byl kladen také na bezvadnou aerodynamiku, výslekdem je součinitel aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,33. Pokud si připlatíte za aerodynamický paket, klesne tato hodnota až na 0,30. To se pozitivně projeví i na spotřebě paliva.

volkswagen-crafter

Nabídka motorizací nabídne dvoulitrové vznětové motory s výkony 75 kW, 103 kW a nebo 130 kW. Motory bude možné kombinovat s pohonem přední nápravy, zadní nápravy a nebo všech kol. Kromě manuální převodovky bude volitelně k dispozici také osmistupňová automatická převodovka. V nabídce jsou převodovky dvě, pro předokolku a čtyřkolku se spojkou Haldex jde o japonskou převodovku Aisin, pro zadokolku s podélně uloženým motorem půjde o převodovku ZF známou z pick-upu Amarok. Zajímavostí je interval výměny oleje pak činí 50.000 km

Velmi bohatá je výbava a to nejen ta sériová, ale také ta příplatková. Připlatit si lze například za adaptivní tempomat, fullLED přední světlomety (aktuálně jsou v akci za příplatek 10 000 Kč). O řidiče a vůz se může starat až 16 asistenčních systémů zahrnujících parkovací senzory s funkcí proti odření boků vozu, automatické prakování s přívěsem trailer assist, asistent eliminující boční vítr a podobně. Zajímavostí je také například vyhřívaný volant či odpruženou sedačka řidiče s certifikátem AGR. To jsou prvky, které jiné dodávky a užitková vozidla mnohdy nenabídnou.

Volkswagen uspokojí prakticky všechny skupiny zákazníků, když nabízí rozmanité verze zahrnující nejen užitkové verze se zakrytou karoserií, ale také podvozek nebo několik možností valníků. V dohledné době budou v nabídce celkem čtyři základní modely se třemi délkami, dvěma rozvory, dvěma převisy, třemi výškami i dvěma typy kabin. Půjde celkem o 69 verzí.

volkswagen-crafter

Volkswagen myslel i na společnosti, které potřebují převážet materiály, případně potřebují automobil jako pojízdnou dílnu. Ve spolupráci se čtyřmi výrobci připravil perfektně padnoucí vestavby. Interiér skříňového modelu je vybaven mnoha úchytnými oky, háčky a to jak na podlaze, tak i na stěnách. Připlatit si lze i za vnitřní střešní nosiče.

Velmi krátká jízda s 2.0 TDI 103 kW prozradila velmi dobré odhlučnění motoru, stejně jako dobré naladění podvozku nebo dynamiku. Ačkoliv byl vůz prázdný, podvozek vcelku dobře filtroval nerovnosti a zbytečně neodskakoval. Zátah motoru byl znatelný v celém spektru otáček, věřím tomu, že ani s naloženým autem nebude problém bezproblémově držet s okolním světem krok. Jízda byla ale velmi krátká na nějaké větší soudy.

Nová, již čtvrtá generace užitkového vozu Volkswagen Crafter se prodává od 513 109 Kč bez DPH. V sériové výbavě je zahrnuta mimo jiné prodloužená záruka výrobce na 2+2 roky nebo 200 000 kilometrů. Zatím je možné objednávat výhradně model s pohonem předních kol a manuální převodovkou. Další verze přijdou brzy.