Test MINI Countryman Cooper SD ALL4 (AT)

Autor: Pavel Srp - 20. 4. 2017


Nová generace MINI Countryman je největším vozem v historii celé značky. Tohle auto už vůbec není mini, ale tahle značka teď osloví i ty zájemce, kteří chtějí styl vozů MINI spojit s praktičností.

Je to MAXI…

Ačkoliv je v názvu značky slovo MINI, Countryman rozhodně není malý. Ba právě naopak. Svými rozměry se může postavit autům nižší střední třídy. Nová generace oproti té předchozí navíc výrazně vyrostla. Countryman je nyní až o 20 cm delší, je o 3 cm širší a má o 7,5 cm delší rozvor náprav. Podle technických údajů byla zvýšena i světlá výška a to z původních 149 mm na 165 mm.

Auto je dlouhé 4299 mm, na šířku měří 1822 mm a je vysoké 1557 mm. To jsou rozměry srovnatelné například se SEATem Leon, Countryman je jen znatelně vyšší. Rozvor 2670 mm je dokonce o více než tři centimetry delší. Pokud auto někde stojí, řekli byste ale, že je ještě o hodně větší. Tvary karoserie vůz pocitově zvětšují.

Design exteriéru

Při pohledu na auto – lhostejno zda zvenku či uvnitř – jasně poznáte, s jakou značkou máte tu čest. Tvary karoserie, ale i přístrojové desky jsou nezaměnitelné.

Ani Countrymanu tak nechybí typická přední světla s maskou chladiče, téměř kolmé čelní sklo a nebo dvoubarevné lakování. Také zadní část přináší typické designové prvky, které mají všechny vozy MINI, vertikální svítilny nevyjímaje. Zajímavým detailem je grafika „MINI“ ve skle blikače, která je vidět při rozsvícené žárovce. LEDky byste v zadních světlech hledali marně, pro všechny světelné funkce jsou tu žárovky. Přední světla kombinují žárovky pro blikače a LED pro denní svícení a hlavní a mlhové světlomety.

Verze Countryman se odlišuje také několika drobnostmi, které jiné verze nemají. Jde zejména o stříbrně lakované plastové kryty obou nárazníků a bočních prahů či plastová ochrana blatníků, které vůz také rozšiřuje.

Interiér a prostornost

Interiér je netradiční svou prostorností. Z původně maličkého třídveřového hatchbacku se v moderní reinkarnaci vyvinul pětidveřový hatchback, ale právě také kombi Clubman a nebo outdoorový Countryman. Zatímco Clubman je prodloužený a pro přístup do zavazadlového prostoru používá křídlové dveře, Countryman na to jde obyčejně.

Za klasickými pátými dveřmi ukrývá zavazadelník o objemu 450 litrů (po sklopení sedadel vzroste až na 1390 litrů), což je podle technických údajů v základním uspořádání o 100 litrů více než měla předchozí generace. Ačkoliv by se to na první pohled nemuselo zdát, kufr je opravdu velký. Zmate ale dvojitou podlahou, díky níž je vrchní část docela vysoko prostor je poměrně malý. Pokud dno dvojité podlahy odstraníme, vznikne však mezi nakládací hranou a „novou“ podlahou kufru velký schod.

Prostornost interiéru je překvapivá. Na přední i zadní sedadla si zcela bez problémů sedne člověk průměrného vzrůstu a nebude se cítit nepohodlně. V oblasti zadních sedadel se událo nejvíce změn. Za příplatek je lze až o 13 centimetrů podélně posouvat, jsou navíc dělená v poměru 40:20:40 a opěradla se dají nejen zcela sklápět, ale také v několika úhlech naklánět.

Pohonné ústrojí

Pod kapotou testovaného vozu se nacházela nejvýkonnější vznětová motorizace označená jako Cooper SD. Znamená dvoulitrový turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec s výkonem 140 kW/190 koní při 4 000 ot./min a točivý moment 400 Nm v rozsahu 1 750 až 2 500 ot./min. I přesto, že vůz váží bezmála jeden a půl tuny, motor má dostatek síly. S motory 2.0 TDI 140 kW, které do svých aut používá koncern Volkswagen se to nedá srovnat. Motor je pružný, ochotný ke zrychlování, o čemž mnohé prozrazuje údaj zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,7 sekundy.

S přenosem výkonu na silnici není sebemenší problém i díky pohonu všech kol ALL4, který přichází v nové verzi. Primárně je poháněna přední náprava, ke které se prostřednictvím rozdělovací převodovky integrované do diferenciálu přední nápravy připojuje přes spojovací hřídel vedoucí ke spojce na zadní nápravě připojuje pohon zadních kol. Vše probíhá automaticky bez jakéhokoliv přičinění řidiče.

Motor je v případě testovaného vozu spojen s automatickou osmistupňovou převodovkou, která funguje perfektně. Nepřichází s žádnými nepříjemnými reakcemi. Řazení je rychlé a intuitivní, v případě potřeby při výraznějším sešlápnutí plynového pedálu je schopná rychle podřadit o několik rychlostních stupňů tak, aby MINI mohlo bez problémů vyrazit vpřed, třebaže ve většině vozů BMW funguje automatické řazení ještě lépe. V případě MINI jde totiž o tentýž typ převodovky, kterou lze nalézt v BMW řady 2 Active Tourer a řady 2 Gran Tourer nebo v nové generci SUV BMW X1. Jde o produkt společnosti Aisin s mechanickým voličem, nikoliv ZF s elektronickým joystickem. Pro volbu manuálního řazení je třeba používat výhradně volič, páčky pod volantem chybí.

Spotřeba paliva se po osmi stovkách ujetých kilometrů ustálila na hodnotě 7,6 l/100 km, výrobce přitom slibuje v kombinovaném režimu 4,8 l/100 km.

Jízda

V nové generaci přichází MINI Countryman s komfortněji naladěným podvozkem, ačkoliv je stále poměrně tuhý. Výhodou je stabilita a jistota v zatáčkách a zároveň agilita při zatáčení. Nekvalitní silnice vám sice tužší nastavení podvozku poznat dají, ale nejde o nic, co by mělo zkazit radost z jízdy. Oproti předchozí generaci jde o velké zlepšení.

To se ale nedá říci o řízení, které je přeposilované a prakticky bez citu. Nepomůže ani nastavení sportovního režimu, protože v tom se pouze sníží účinek posilovače. A příjemnější nástup by si zasloužily brzdy, dávkovatelnost není úplně ideální, jejich nástup je navíc velmi akční.

Závěr

Z nového MINI Countryman se v nové generaci stalo vlastně příjemné rodinné auto. Prostoru nabídne pro běžnou čtyřčlennou rodinu i pro jejich zavazadla dostatek. Navíc nabídne dost stylu a vlastně i docela zábavné jízdní vlastnosti, ačkoliv občas ne úplně čitelné.

Jenže tohle všechno taky něco stojí. Základní cena je 664 300 Kč a za to dostanete MINI Countryman Cooper s benzinovým motorem s výkonem 100 kW, testované vrcholné vznětové provedení stojí od 930 800 Kč.

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Vnitřní prostor,Necitlivé řízení
Projev a výkon motoru při jízdě,Hůře dávkovatelné brzdy
Design a styl,Vyšší pořizovací cena
[/table]

[ngg_images source=“galleries“ container_ids=“5763″ display_type=“photocrati-nextgen_basic_thumbnails“ override_thumbnail_settings=“0″ thumbnail_width=“100″ thumbnail_height=“75″ thumbnail_crop=“1″ images_per_page=“0″ number_of_columns=“0″ ajax_pagination=“0″ show_all_in_lightbox=“0″ use_imagebrowser_effect=“0″ show_slideshow_link=“0″ slideshow_link_text=“[Show as slideshow]“ order_by=“sortorder“ order_direction=“ASC“ returns=“included“ maximum_entity_count=“500″] 

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,MINI
Typ:,Countryman Cooper SD ALL4
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,140 kW/190 koní v 4 000 ot./min
Točivý moment:,400 Nm v 1 750 – 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.7 s
Maximální rychlost:,220 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.3 / 4.4 / 4.8
Emise CO2:,125 g/km
Objem nádrže:,51 litrů
Délka:,4 299 mm
Šířka:,1 822 mm
Výška:,1 557 mm
Rozvor:,2 670 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 465 kg
Objem zavazadlového prostoru:,450 / 1390 litrů
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru