„BMW se zbláznilo,“ ozývá se z davu a hlasy dodávají: „Co to vyrábí za auta?“ Nejdřív elektrická i3, jejíž existenci si (někteří) fanoušci značky nechtějí přiznat, a pak revoluce v podobě řady 2 Active Tourer, která pro ně vlastně už vůbec neexistuje. Proč? Protože to prý není BMW, má pohon předních kol (a to je podle mnohých prostě špatně) nebo za příplatek všech kol. Ale jde pouze o předsudky a není to dobré auto, nebo je to jen úhlem pohledu? Pojďme se na to podívat.

Na tomhle BMW je už na první pohled vidět, že se z modelové řady automobilky vymyká, je to rodinné MPV a cílí na taková auta jakými jsou například Volkswagen Golf Sportsvan, prémiový Mercedes-Benz třídy B a podobně. A nutno dodat, že Mercedesu tento krok před mnoha lety také vyšel… BMW řady 2 Active Tourer nabízí vyšší posez, což bude vyhovovat zejména ženám (ale klidně i mužům) menšího vzrůstu, spoustu místa, přesto poměrně kompaktní rozměry. Že jde o BMW je ale díky typickým ledvinkám na přídi poznat na první pohled. Zajímavou designovou lahůdkou (navíc snižující aerodynamický odpor) je také stěrač zadního okna ukrytý ve střešním spojleru. Hodnotit design je na uvážení každého z nás, naživo ale auto nevypadá špatně, dokonce se mi líbí více než na fotkách.

test-bmw-225i-active-tourer-at-p1

 

Interiér je, ale i není typické BMW. Co to znamená? Použité díly jako například displej i ovládání rádia, ovládání a výdechy klimatizace nebo budíky z automobilů BMW dobře známe, klasickou páku namísto joysticku jako volič automatické převodovky nebo head-up displej jako černou placičku vyjíždějící z vrchu palubní desky po vzoru MINI a další podobné drobnosti už nikoliv.

Interiér je však z kvalitních materiálů a je prostorný. Na předních i zadních sedadlech se zcela bez problémů usadí i nadprůměrně vzrostlí pasažéři. Ač má řidič díky vyšší poloze dobrý rozhled okolo vozu, šikmo vpřed mu ho zhoršují široké rozdvojené A-sloupky. Zadní lavice je posuvná, a tak lze jednoduše měnit velikost zavazadlového prostoru, jeho základní objem je 468 litrů. Nakládací hrana je však poměrně vysoko.

test-bmw-225i-active-tourer-at-p2

Testované provedení 225i je takovým vlkem v rouše beránčím. Pohon zajišťuje čtyřválcový benzínový dvoulitr s přeplňováním turbodmychadlem. Jeho výkon je 231 koní a točivý moment 350 Nm. Autu to uděluje velmi dobrou dynamiku. Vždyť zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne papírově za 6,8 sekundy a v rozletu ho zastaví až cifra značící 240 km/h.

A rychlé je tohle BMW i v běžném životě. Na výběr je standartně několik jízdních režimů, které upraví celkové chování auta. Zejména ve sportovním módu reaguje tahle rodinná krabička na sešlápnutí plynu briskně. Jak jsme z chování dnešních přeplňovaných motorů zvyklí, i tohle BMW zrychluje už z nízkých otáček a jeho hlad po rychlosti nepolevuje v celém spektru otáčkoměru. Motor je navíc tichý, kultivovaný a není nenažraný. Při běžné jízdě si vezme kolem osmi litrů.

S přenosem výkonu na silnici mají přední pneumatiky pod plným plynem problém a občas tahají za ruce, nicméně při normální jízdě tento problém nepocítíte. Stabilizace, resp. protiprokluz je naladěn tak, že do řízení zasahuje opravdu s citem a pod plynem v zatáčce neubere drasticky výkon, nýbrž citlivě kola přibrzdí,tak, aby auto oblouk utáhlo, stále však bude neúnavně zrychlovat. V zatáčkách se 2 Active Tourer nechová jako typická předokolka. Je sice cítit, že vás auto netlačí, ale tahá, přesto to nedělá agresivně. Nervóznější je od předku jen v dálničních rychlostech na komunikacích s mokrým povrchem.

test-bmw-225i-active-tourer-at-p3

Provedení 225i, tedy nejsilnější verze v nabídce, je spojeno výhradně s automatickou osmistupňovou převodovkou Aisin. Ta řadí intuitivně a rychle, přesto hladce. Pokud byste v sobě probudili závodnícké choutky, což s takovým výkonem nebude zase takový problém, řadit můžete pádly pod (zcela kulatým, bez módního spodního zploštění) volantem nebo samotnou řadící pákou. Nesmíte ale zapomenout na to, že tohle není obyčejná dvojka, ale dvojka Active Tourer, která má těžiště o poznání výš. Naladění podvozku je spíše tvrdší, a tak se alespoň auto v zatáčkách tolik nenaklání, přesto se snaží vyhladit i větší nerovnosti. Od kol se ale po jejich přejetí tu a tam ozvou tupé rány.

BMW řady 2 Active Tourer není tím „typickým BMW“, nicméně jeho geny v něm dřímají. Jízdně vůbec nejde o žádný propadák, jak by se pro zaryté zadokolkaře mohlo zdát. I když nemá to úplně ideální vyvážení a pohon zadních kol, nejezdí špatně a sportovnosti mu ubírá spíše vysoká stavba karoserie a vyšší těžiště než přední pohon. Vždyť ani spousta majitelů jedničkového BMW neví, že jejich auto pohánějí kola zadní nápravy. A ruku na srdce, kolik potenciálních majitelů řady 2 Active Tourer si navíc tohle auto koupí, aby s ním jezdilo na okruh nebo řezalo zatáčky na okreskách za doprovodu kouře od zadních pneumatik…?

BMW si ale tohle auto docela cení, i když na jeho obhajobu nabízí vcelku slušnou výbavu už v základu. BMW řady 2 Active Tourer startuje verzí 218i s přeplňovaným tříválcem 100 kW/136 koní na částce 631 800 Kč. Testovaná vrcholná benzínová motorizace je o poznání dražší a stojí bez pár tisícovek 900 tisíc Kč. Pohon všech kol je za dalších 50 tisíc (verze 225i a 220d) a automatická převodovka za 55 tisíc Kč (nelze k tříválcům).

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: 225i Active Tourer
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 997 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: přední kola
Výkon: 170 kW/231 koní v 5 000 ot./min
Točivý moment: 350 Nm v 1 250 – 4 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 6.6 s
Maximální rychlost: 240 km/h
Převodovka: automatická osmistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.7 / 5.2 / 6.1
Délka: 4 342 mm
Šířka: 1 800 mm
Výška: 1 586 mm
Rozvor: 2 670 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 505 kg
Objem zavazadlového prostoru: 468 litrů
Ceník: k nahlédnutí tady