Hyundai má sice poměrně bohatou nabídku modelů, ale mezi malými SUV mu stále nějaký vůz chyběl. Konkurenční značky představují posledních několik měsíců malá eSÚVéčka jako na běžícím páse, a tak se Hyundai nemohl nechat zahanbit. Vzal tedy své oblíbené MPV, model ix20, oblékl ho do pohorek a pojmenoval ho ix20 Cross.
Hyundai ix20 Cross se má na trhu postavit takovým autům jako jsou Renault Captur, Peugeot 2008, Nissan Juke, Opel Mokka a nebo Škoda Yeti ve verzi s pohonem předních kol (ix20 Cross ho nemůže mít ani za příplatek). Ale dokáže případné kupce zaujmout?
Vzhledově by mohl, designové změny jsou sice decentní, nicméně na první pohled patrné. Na přední i zadní nárazník a prahy putovaly ochranné plastové nástavce, na kliky dveří přibyly chromové kryty a původní kola byla vyměněna za větší a širší 16″. Technika pod kapotou a interiér zůstaly prakticky beze změn.
Posez v autě je vyšší a je z něj dobrý výhled (až na široké zadní sloupky), ale řidičskou pozici nenabídne. Pokud vás tedy baví trefovat apexy, pilovat jízdní styl a posouvat brzdné body, pak pro vás tohle auto není. Pokud ale chcete prostorný a praktický interiér či na poměry třídy poměrně velký zavazadlový prostor, pak čtěte dál.
I když jde o malé SUV, v interiéru se relativně pohodlně usadí pětice cestujících, čtyři jsou úplně bez problémů. Přední sedadla jsou prostorná a poměrně pohodlná. Na ta zadní se vejde i člověk vysoký 185 cm, jsou dělená v poměru 1:2 a dají se posouvat v rozmezí 13 cm dopředu či dozadu. Po jejich sklopení vznikne rovná plocha (po přeusnutí dva dvojité podlahy) bez schodu o objemu až 1486 (v pětimístném provedení 440-570) litrů.
Perfektní je středový tunel, který nabízí přehledně umístěná velká tlačítka s logickými popisky. To ovšem neplatí o tlačitkách na volantu, na jejichž ovládání si člověk musí chvíli zvykat. Zajímavá je přítomnost loketní opěrky jen na opěradle sedadla, spolujezdec má smůlu, ovšem podobně to má třeba i Fiat 500L Living a další modely.
Pod kapotou není moc na výběr. Jedinou motorizací testované verze Cross je atmosférický benzínový čtyřválec o objemu 1,6 litru. A ačkoliv nejde o motor s přímým vstřikem paliva, který by měl při nižší zátěži snižovat spotřebu, není to vůbec špatný motor. S výkonem 92 kW/124 koní nejde o úplného lenocha, dokáže jezdit poměrně svižně, ale musí se opravdu točit do vyšších otáček. Motor není ani příliš žravý. V ceníku se dočtete o hodnotě kombinované spotřeby 6,4 l/100 km, při naší jízdě si řekl o litr více.
I když ix20 dostala poměrně velká kola, jízda není uskákaná, díky jednoduché konstrukci zadní nápravy jen na větší nerovnosti občas odskočí zadek. Od kol do interiéru neproniká ani žádný výraznější hluk, a přitom žehlí nerovnosti tak, že by mu některé prémiové automobily mohly závidět. Řidič (samozřejmě ted nenadšený, ten který se musí jen někam dostat) se tak nebude muset křečovitě vyhýbat všem dírám a výtlukům, aby po jejich projetí neměl pocit, že se mu auto rozpadne pod rukama.
Hyundai ix20 není vůbec špatným autem. Čekal jsem malé, uskákané a lenivé auto, ale ix20 Cross překvapila. Ačkoliv řidiče nezaujme jízdními vlastnostmi, ostatní by mohla (speciálně ve verzi Cross) zaujmout vzhledem nebo prostorností a pohodlím. Je však možná škoda, že v této korejské automobilce nenamíchali podobný recept jako například v Suzuki u modelu SX4 nebo aktuálního S-Crosse. Otázkou ale ve zůstává, jestli by to případní kupující ve finále ocenili… Co vy na to?
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Hyundai
Typ:,ix20 Cross
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 591 ccm
Plnění motoru:,atmosférické
Palivo:,benzín
Pohon:,přední
Výkon:,92 kW/124 koní v 6 300 ot./min
Točivý moment:,156 Nm v 4 200 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.9 s
Maximální rychlost:,184 km/h
Převodovka:,manuální šestistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.4 / 5.7 / 6.4
Délka:,4 100 mm
Šířka:,1 765 mm
Výška:,1 600 mm
Rozvor:,2 615 mm
Pohotovostní hmotnost:,1255 – 1355 kg
Objem zavazadlového prostoru:,440 – 570 / 1 486 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]