Peugeot 2008 sbírá od svého příchodu na světové trhy jedno ocenění za druhým a je tak úspěšný, že továrna v Mulhouse musela zvýšit výrobu. Trefil se jen Peugeot do vkusu zákazníků, kteří pokukují po kompaktním SUV nebo městském crossoveru jak ho mnozí nazývají? A nebo je 2008 opravdu tak dobrým autem? Na to se pokusíme zjistit odpověď v dnešním testu.

test-peugeot-2008-p1

Vyzkoušeli jsme vrcholné provedení v nejvyšší výbavě Allure s nejsilnějším naftovým motorem, manuální šestistupňovou převodovkou a pohonem (výhradně) předních kol. Naftový motor 1,6 e-HDI nabídne výkon 84 kW/115 koní a točivý moment 270 Nm. Z 0 na 100 km/h zrychlí auto za 10,4 sekundy a maximální rychlost je 188 km/h. Udávaná kombinovaná spotřeba je přitom jen 4,0 litru (reálně do 6,0 s převahou dálničního režimu).

Designem je 2008 nápadně podobná malému hatchbacku 208. Není to nic divného, protože z tohoto auta technicky vychází. Převzal podvozek, ale vyrostl do všech stran. 2008 je oproti 208 delší o 200 mm, vyšší o 96 mm a širší o 25 milimetrů (rozvor náprav je stejný). Je tedy jasné, že interiér bude celkově prostornější a narostl i objem zavazadlového prostoru. Pro zavazadla je k dispozici rovná podlaha  a objem 360 litrů (nebo až 1 194 litrů po sklopení opěradel zadních sedadel).

Zvenku je auto plné kudrlinek, chromových nebo hliníkových dílů. Do karoserie je vše zakomponováno s citem, takže výsledný celek nepůsobí kolotočářsky. Některých detailů si všimnete dokonce třeba až při třetím nebo čtvrtém pohledu. Zvláštně působí snad jen oblouk nad dveřmi na zadní sedadla.

test-peugeot-2008-p2

V interiéru je podobností s 208 nejvíc. Stejná je palubní deska se svým typickým umístěním budíků až na vrchu i maličký volant. Budíky jsou umístěny úplně na vrchu sice z velmi jednoduchého důvodu, aby řidič při kontrole rychlosti (nebo čehokoliv jiného, co zobrazují) nemusel odvracet zrak zcela mimo čelní sklo, může se však stát (a stává se to), že na ně přes věnec volantu nebude tak dobře vidět. Vyřešit se to dá přenastavením výšky sedadla nebo polohy volantu. Nápad super, ale chtělo by to ještě doladit. Ideální by byl nějaký kompromis mezi centrálním umístěním (jako to má například nový Citroen C4 Picasso) a právě tím, co používá Peugeot. Druhou věcí je fakt, že “staré” umístění fungovalo a lidé na to jsou navyklí…

Většina funkcí automobilu se ovládá prostřednictvím displeje, který podobně jako v Mercedesech a Renaultech trčí z palubní desky ven. Kromě nastavení ambientního osvětlení, funkce světlometů a podobně slouží pro zobrazování rádia či jako displej navigace. Sice neumí česky, ale ovládání je poměrně intuitivní.

test-peugeot-2008-p3

Jízda je s autem velmi pohodlná. Karoserie má vyšší stavbu, takže se více nakloní, ale stopu drží. I když jde spíše o auto na silnici, nemusíte se bát zajet s ním mimo ni. Světlá výška byla zvýšena na 16 cm a kolem celého vozu jsou ochranné plasty a ačkoliv má jen pohon přední nápravy, na nezpevněných površích může řidič využít funkci Grip Control. Ta pomůže předním kolům pomocí protiprokluzu, ESP a elektronické uzávěrky diferenciálu k co nejvyšší přilnavosti a přenosu výkonu na cestu. Pomocí otočného ovladače na středovém tunelu za řadící pákou je jich na výběr pět: normální, sníh, terén, písek a vypnuté ESP.

Nutno uznat, že různá ocenění a zvýšení výroby nebudou v případě Peugeotu 2008 pouhým marketingovým tahem nebo nafouknutou bublinou. To auto totiž vůbec není špatné, naopak. Pokud nechcete obyčejný nízký malý hatchback, pak je pro vás Peugeot 2008 ideálním řešením. Oproti 208 (ceník) sice připlatíte skoro 100 tisíc (v testované verzi), ale dostanete větší a možná i trochu stylovější auto…

Ceník Peugeot 2008 k nahlédnutí.

-PS-