Automobilka Fiat před pár lety oživila ikonický model 500. Znovuzrození se povedlo a „pětistovka“ se prodává dobře. Není divu. Vypadá pěkně, dobře jezdí a do dnešních přeplněných center měst se perfektně hodí. Jenže s jedním modelem si značka nevystačí…

Chce to totiž také nějaké rodinné auto. Model, do kterého se vejde celá rodina i zavazadla, a které bude dobře vypadat. „Dobře“ jako úspěšný Fiat 500. Vznikl tak mnohem větší model označený jako 500L a další – testovaný – o 20 cm prodloužený 500L Living. To, jak moc se design povedl či nikoliv, nechám na každém z vás. Úkol rodinného auta byl ale splněn na jedničku.

test-fiat-500L-living-16-multijet-p1

Objednávat můžete totiž nejen testované pětimístné provedení, ale za příplatek 20 tisíc Kč si můžete pořídit provedení s dalšími dvěma nouzovými sedadly schovanými v zavazadlovém prostoru. Nepůjde ale o sedmimístné provedení, Fiat ho označuje jako 5+2 místné. Otázkou tedy je, jak se na zadních sedadlech bude sedět.

U tohoto auta se vše soustředilo na maximální praktičnost. V přední řadě sedadel lze nalézt bezpočet odkládacích přihrádek a schránek, ale hodně odkládacích prostor je i v řadě druhé. Inženýři měli za úkol dostat z vcelku malého půdorysu maximum prostoru, což se jim povedlo. Objem zavazadlového prostoru je – po posunutí zadních sedadel úplně vpřed – úctyhodných 638 litrů! Po odsunutí sedadel vzad se zmenší na 560 litrů, ale po sklopení vzroste až na 1,7 m3.

Posez v autě ocení zejména ženy. Sedí se výš a z auta je velmi dobrý rozhled, i díky děleným A sloupkům. Přední sedadla by však mohla mít nepatrně delší sedáky. Opěradlo předního sedadla se dá sklopit, vznikne tak prostor pro převoz více než 2,5 metru dlouhého nákladu.

test-fiat-500L-living-16-multijet-p2

Pod kapotou byl nejsilnější z nabízených naftových motorů, jednašestka Multijet nabízí výkon 77 kW/105 koní a nadprůměrný točivý moment 320 Nm. Samotný projev motoru byl hodně nepřesvědčivý. Když „jede“, nejede špatně, ale použitelný rozsah otáček je přibližně jen 1500 ot./min. Do cca 1800 ot./min se nic moc neděje a od 3000 ot./min začíná výkon opět pomalu klesat, ačkoliv vrchol má – podle technických údajů – až ve 3700 ot./min.

Přečtěte si také:  Test BMW 630d xDrive GT (2020)

Zrychlování 500L Living s naftovou 1,6 Multijet není žádný zázrak, tedy pokud neprošlápnete plynový pedál pořádně. I když se může zdát, že jste už na zemi, šlapete jen na „pojistku“. Pokud pojistku „prošlápnete“, zrychlování se zlepší. Ani tak ale auto svou rychlostí nepřekvapí.

A nezazáří ani na okreskách. Díky své výšce, měkčeji naladěnému podvozku, neurčitému řízení a gumovému řazení se rozhodně nestane oblíbeným dopravním prostředkem na volná sobotní odpoledne. Svou práci však perfektně odvede ve městě, kde podvozek veškeré nástrahy velmi dobře utlumí a svou posádku ukonejší.

test-fiat-500L-living-16-multijet-p3

Do města je ideální nejen již zmíněný vyšší posez, ale také třeba tlačítko s nápisem City nacházející se na palubní desce. To dokáže zvýšit intenzitu posilovače řízení, takže parkování bude hračka. Ocenil jsem také kouzelné tlačítko vypínající systém Start/Stop. A to nejen kvůli tomu, že funguje stále, tedy po vypnutí při jízdě se systém nezapne ani při dalším startu, ale také proto, že Start/Stop je u 500L Living opravdu pomalý.

A kvůli snížení spotřeby stejně není potřeba. Klidnou jízdou se lze dostat k pěti litrům na 100 kilometrů, běžná jízda spotřebu zvedne k šesti.

Fiat 500L Living je auto, které se svým pojetím a chováním hodí zejména do městských nebo příměstských uliček. Je pohodlné, ale nenajdete v něm ani náznak sportovnosti. On se vlastně ani nesnaží takový pocit ve vás vyvolat. Oceníte spáše tu spoustu místa na poměrně malém půdorysu a obrovský kufr. A na víkendy si můžete klidně koupit Abarth 500... 😉

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Fiat
Typ: 500L Living
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 598 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: přední kola
Výkon: 77 kW/105 koní při 3 700 ot./min
Točivý moment: 320 Nm při 1 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 11.8 s
Maximální rychlost: 181 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.4 / 3.9 / 4.5
Délka: 4 352 mm
Šířka: 1 784 mm
Výška: 1 667 mm
Rozvor: 2 612 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 395 kg
Objem zavazadlového prostoru: 560-638 / 1584-1708 l
Ceník: k nahlédnutí tady