Automobilka Tesla Motors se do širšího povědomí dostala především Modelem S, tedy velkým elektrickým liftbackem s dojezdem až kolem čtyř stovek kilometrů. Redakčním testem, respektive několika týdenním občasným ježděním, prošel vůz Tesla Model S P90D.
Automobilku Tesla Motors založil Američan Elon Musk už v roce 2003. První auto však z továrny vyjelo až o pět let později. Šlo o model Tesla Roadster, který stál na základech sportovního Lotusu Elise. Jeho cenovka byla kolem 100 tisíc dolarů, ale lidé v té době jeho podstatu asi ještě zcela nepochopili. Nešlo o žádný velký prodejní trhák. Tím se stal právě až Model S, který byl představen o další čtyři roky později, v roce 2012. Nabízí se v mnoha výkonových verzích a jeho cena začíná zhruba na 60 tisících dolarech za základní verzi 60 a stoupá až k 134 tisícům dolarů za P100D.
Ale co vlastně znamenají ta čísla a písmenka v označení modelů? Má to jasná pravidla. „P“ před názvem značí verzi „Performance„, „D“ to, že jsou poháněny obě nápravy a čísla značí zpravidla kapacitu baterií a s tím související výkon i dojezd. Čím vyšší číslo, tím jsou samozřejmě obě tyto hodnoty vyšší.
Testovaná Tesla Model S P90D nabízí výkon v přepočtu 568 kW/772 koní a točivý moment s brutální hodnotou 967 Nm (jde o součty hodnot předního i zadního elektromotoru). Elektromobily jsou navíc specifické tím, že jejich elektromotory mají k dispozici maximum točivého momentu už od nulových otáček, takže kdykoliv šlápnete na plyn, auto vystřelí. Doslova. Udávané zrychlení z 0 na 100 km/h jsou pouhé tři sekundy. Pokud by šlo o verzi s módem „Ludicrous„, který stojí 10 tisíc dolarů, akcelerace by se ještě o několik desetin sekundy zkrátila. Testované auto však mělo „pouze“ mód „Insane“.
S označením souvisí také dojezd, který je u testované verze podle technických údaju 407 km (podle amerických úřadů EPA), respektive 480 km (podle evropských úřadů NEDC). Jde o teoretický dojezd při plně nabitých bateriích, ovšem auto nedokáže počítat s tím, že pojedete kopcovitým terénem, kde samozřejmě při jízdě do kopce spotřebujete více energie než je průměr v dané jízdě, a nebo, že budete výrazně zrychlovat nebo pojedete velmi rychle. Čím více šlapete na plynový pedál, tím se dojezd zkracuje. Ostatně jako u jakéhokoliv jiného elektromobilu. Pokud s autem budete jezdit „normálně„, pod 350 kilometrů reálného dojezdu byste se u verze P90D dostat neměli.
Jenže, a to je právě problém všech elektromobilů. Musíte se přepnout do určitého jízdního módu a svoje cesty plánovat. S Teslou tedy o něco méně, než například s Nissanem Leaf, ale přesto ano. Dojezd je limitujícím faktorem a nestačí jen zajet na dálnici a během deseti minut pokračovat s plnou nádrží a vidinou dalších několik set kilometrů dál. S elektromobilem je potřeba cestu naplánovat, zjistit si, kde jsou dobíjecí stanice, jaké tam jsou a počítat s tím, že nabití nezabere několik minut, ale spíše hodiny. Můžete samozřejmě namítnout, že existují „rychlonabíječky“ nebo Tesla Supercharger.
Jenže ani tak to není nijak jednoduché. K nabíjení na rychlonabíječce budete potřebovat speciální adaptér na konektor CHAdeMO, který si musíte dokoupit, a který Tesla prodává za 450 dolarů. Nabití je pak u testované Tesly Model S P90D otázkou cca dvě a půl hodiny. Nabíjecích stanic CHAdeMO přibývá, takže to je poměrně dobré řešení. Tesla Supercharger je jednodušší, stačí přijet ke stojanu, zapojit vestavěný dobíjecí kabel a auto se nabíjí. Z prázdné do plné baterie to trvá přibližně hodinu. Jenže Tesla Supercharger je u nás zatím pouze jediný na dálnici D1 u Humpolce. O druhém se zatím jen již dlouho mluví, měl by být v Praze. Na západ od našich hranic je vše v pořádku, Tesla Supercharger lze nalézt cca každých 100 kilometrů. Dnes už v klidu dojedete i do Chorvatska, Tesla Supercharger je v Humpolci, Vídni, Grazu a i u Splitu. Jejich kompletní mapa je zde.
Nabízí se také běžné nabíjecí stanice, ale tam počítejte s několika hodinami, při konfiguraci nového auta si také nezapomeňte připlatit za 32A onboard charger, doba dobíjení se tím samozřejmě zkrátí. Teslu můžete nabíjet také z klasické domácí zásuvky, takový nabíjecí kabel k autu také dostanete, ale testovanou verzi P90D byste nabili z prázdna do plna až za DVA dny!
Za dobíjení na Tesla Superchargeru se nic neplatí, auto samo pozná, že je zapojena Tesla a spustí nabíjení. Auto jiné značky si tu nenabijete. Nabíjení na jiných nabíjecích stanicích je zpoplatněno a k aktivaci nabíječky je potřeba použít chip (nejčastěji), kartu a nebo mobilní telefon. Účtuje se buď měsíční paušál a nebo energie podle odběru. Mapa dobíjecích stanic se navíc neustále rozšiřuje, ačkoliv stále to není úplně ono…
Tesla Model S už není – ani na českých silnicích – ničím úplně exotickým, přesto stále poutá velkou pozornost. V tomhle autě budete neustále pod desítkami zvědavých očí. Budou si prohlížet nejen auto, ale i vás. Najel jsem s tímhle autem stovky kilometrů a ani jednou se mi nestalo, abych viděl nějaké pohoršení, se kterým se lze setkat v jiných podobně drahých autech. Spíše úsměv, palce nahoru a neustálé focení mobilními telefony při zastávkách na semaforech.
Tesla ale vlastně vypadá jako „běžné auto„, liší se jen několika drobnými detaily. Tím nejzásadnějším je samonosná hliníková karoserie. Působivé jsou také kliky, protože ty jsou obyčejně zcela schované, zasunuté ve dveřích. Po odemčení auta nebo když se k němu přiblížíte s klíčem (který vypadá jako zmenšený Tesla Model S), vyjedou. I tak se ale bezrámové dveře otevírají elektronicky, žádný mechanický zámek tu není.
To interiér je zcela jiná pohádka. Všemu dominuje obrovský 17″ monitor na středovém panelu, přes který se ovládá prakticky vše. Jediná dvě tlačítka jsou tu na otevření přihrádky před spolujezdcem a na výstražné blinkry. I ta jsou ale elektronická. Rozsvěcování světel, aktivace jízdních asistentů, tuhost posilovače řízení, výška podvozku, otevírání střešního okna, ladění rádia či úprava jeho hlasitosti, až po nastavování řidičova profilu, … A tak bych mohl pokračovat ještě pořádně dlouho. Na tomto displeji si ale můžete prohlédnout také veškeré manuály, návody a nebo informace o svém autě. Najdete tu všechno – výkony, hmotnosti, rozměry, … Jediné, co by vás mohlo rozesmutnit, je fakt, že auto nemluví Česky. Běžně používané jazyky tu ale najdete. Displej je horizontálně rozdělen na dvě hlavní na sobě nezávislé části, které lze přesouvat – resp. měnit horní a spodní a podobně, a nebo je zvětšit na jednu velkou přes celou obrazovku. Fantazii se meze nekladou.
Každý uživatel auta si tu může vytvořit svůj profil a do toho si uložit kompletní nastavení auta – aktivovat/deaktivovat všechny jízdní asistenty, nastavení sedaček a zrcátek, jiné nastavení auta. Dva uživatelé tak mohou mít auto zcela odlišné a místo toho, aby pak zdlouhavě vše znovu zapínali nebo vypínali, jen přepnou profil.
Pokud znáte vozy Mercedes-Benz, určitě poznáte páčku vpravo pod volantem. Tam, kde auta obyčejně mívají páčku na stěrače, má Mercedes-Benz, ale i Tesla Model S volič automatické převodovky. Tesla používá ovladač přímo z mercedesů a stejný původ má i panel ve dveřích, kterým se ovládají zpětná zrcátka a elektrická okna.
Tesla je neustále on-line, má vestavěnou SIM kartu. Kromě toho, že tak není potřeba jezdit do servisu na přehrání software řídících jednotek, protože aktualizace se nahraje on-line sama, tak také za každých okolností víte, co se s autem děje. Pomocí aplikace v mobilním telefonu si lze svojí Teslu přidat a pak se můžete dívat, kde je zaparkována, zda se nabíjí, kolik je dojezd, jestli jsou otevřena dveře nebo okna, případně auto odemknout/zamknout, zatroubit nebo zablikat světly. Je možné také aktivovat topení nebo chlazení a připravit si před jízdou v autě to správné klima a nebo můžete svoji Teslu na dálku „aktivovat“ a pak s ní lze i odjet. Klidně můžete být na dovolené na druhém konci světa, ale pokud chcete, můžete auto někomu odemknout, „nastartovat“ a ten s ním může dvě hodiny jezdit bez toho, aniž by od něj měl klíč. No, a nebo to za vás může udělat někdo jiný, protože hackeři jsou velmi šikovní, nějaká auta už zmizela… :(
Ale vás už určitě také zajímá, jak se s tímhle elektrickým superautem jezdí, že? Jeho rychlost je jedním slovem: Neskutečná! Stačí se dotknout plynového pedálu a elektromotory umístěné přímo na nápravách na to bryskně reagují. Okamžitě je cítit zátah. Není třeba čekat na žádné roztočení turbodmychadla nebo vytočení motoru do otáček, přísun točivého momentu je tam prostě hned. Díky pohonu všech kol není s přenosem síly na vozovku sebemenší problém a akcelerace na „Insane“ mód vám zatlačí oči daleko do hlavy. Jo, tohle je návykový…
Při jízdě je přitom ticho. Ozývá se jen „vzdálené pískání“, které můžete znát z tramvaje, je tady ale mnohem tišší. K tomu je slyšet vzduch, kterým karoserie s aerodynamickým součinitelem odporu vzduchu jen 0,24 projíždí, a valivý odpor pneumatik. To brutální zrychlení s tichem je zvláštní.
Tesla Model S je kusem auta, na délku měří 5 metrů, na šířku bez zrcátek dva metry. Ani hmotnost není z nejnižších. Testovaná Tesla Model S P90D váží 2,3 tuny, ale při jízdě to i díky nízkému těžišti (všechny baterie jsou v podlaze) a vzduchovému podvozku vlastně není poznat. Přesto to na žádné velké okreskové dovádění není, Tesla se nejlépe cítí na dálnici, kde lze také naplno využít „autopilot“. O tom, jak funguje, co umí a co mu naopak úplně nejde, jsem se nedávno rozepsal v jiném článku.
Ale tohle všechno něco stojí. I když je testované auto verzí před modernizací, počítejte, že za Tesla Model S P90D dáte podle aktuálního ceníku minimálně 106 800 €, za autopilot se připlácí 2 800 €, za adaptivní vzduchový podvozek zaplatíte 2 300 €, za větší on-board charger dáte 1 400 € a tak můžeme pokračovat. Všechny tyhle věci testovaná Tesla Model S P90D měla. Mimochodem, tohle auto si můžete koupit klidně z tepla domova. Stačí otevřít internetové stránky automobilky, nakonfigurovat si auto, zaplatit zálohu (zpravidla jeden až dva tisíce euro) a pak už jen čekat.
A nemusí to být jen Model S, automobilka aktuálně dodává první kusy SUV s názvem Model X a přijímá objednávky na menší Model 3. Elon Musk má ale spoustu jiných plánů, další nový projekt představí už 17. října.
Jenže po těch několika týdnech občasného ježdění a stovkách najetých kilometrů přemýšlím. Jde o neskutečně moderní kus techniky, auto budoucnosti. Tak budou auta brzy vypadat, tak budou asi i jezdit a tak bude automobilový svět fungovat. Když se bavím s lidmi, kteří si to auto koupili, přiznávají, že jiné už by nechtěli. Jo, vlastně se s Teslou dá docela normálně fungovat.