BMW 430d xDrive Gran Coupé. Pod poměrně krkolomným názvem se díky jednoduchosti značení bavorské automobilky dá rozklíčovat kupé řady 4 s prodlouženou karoserií, párem dveří navíc a šestiválcovým naftovým motorem o objemu třech litrů, který svůj výkon posílá na všechna čtyři kola. Jak se nám tato kombinace zamlouvala se dozvíte na následujících řádcích.
BMW řady 4 Gran Coupé, konkrétně verzi 428i s pohonem všech kol, jsme v našem redakčním testu již měli. Auto až na detaily sklidilo pozitivní hodnocení, nicméně nechyběl postesk nad silnější a víceválcovou jednotkou, která by takovému vozu slušela. Tenhle dojem jsme si chtěli spravit asi nejvíce prodávanou verzí, tedy šestiválcovým vznětovým motorem, a dnes také stále oblíbenějším pohonem všechno čtyř kol xDrive.
Nebudu vás dlouho napínat, povedlo se. Vznětový řadový šestiválec s označením 30d má objem 2 993 cm3, jedno turbodmychadlo a v této verzi nabídne maximální výkon 258 koní (190 kW) a maximální hodnotu točivého momentu 560 Nm. To jsou parametry, které s pomocí pohonu všech kol xDrive a sportovní verze vynikající osmistupňové převodovky ZF nabídnou zrychlení z 0 na 100 km/h za sympatických 5,3 sekundy.
Ale to jsou pouze suchá čísla. Důležitý je fakt, že v této kombinace 4 Gran Coupé maže všechny naprosto všechny pochybnosti v našich hlavách. Můžete zapomenout na všechna zažitá klišé, že u BMW potřebujete zadní náhon a benzínový šestiválec. Na ježdění na denní bázi je tahle kombinace z mnoha důvodů daleko vhodnější. Ano, naftový šestiválec navenek nevykouzlí takový soundtrack jako jeho benzínový bratr, ale tím to asi končí.
Vzhledem ke konstrukci, počtu válců a výbornému odhlučnění budete potřebovat několik pohledů na otáčkoměr, abyste mohli s klidným srdcem konstatovat, že se vážně jedná o naftu. Navíc pod zátěží do interiéru proniká příjemný zvuk řadového šestiválce, který si svým způsobem budete i užívat a ne ho hanit. Vzhledem k vysoké hodnotě točivého momentu, která je navíc dostupná v širokém pásmu otáček (1 500 – 3 000 ot./min.), je jakékoliv pobídnutí plynovým pedálem otázka slušného zatlačení do sedaček. Motor je i díky tomu výborně spárovaný z převodovkou ZF, která už po několikáté opět potvrdila své kvality. Navíc mohu po dlouhé době konstatovat, že při kickdownu má vytočení u naftového agregátu svůj smysl. Převodovka je při sportovním režimu schopná řadit až na pětitisícové hranici a i tam ještě cítíte výkon, žádné uvadnutí typické pro většinu vznětových motorů.
Z hlediska výkonu je tedy vše v naprostém pořádku. Lehká obava z jízdního projevu přišla po prvním pohledu na krásná, ale 19 palcová kola z programu BMW Individual. Pneumatiky s nízkým profilem slibovaly výrazné upozornění na každou spáru v silnici. Ach ty předsudky. Námi testovaný kus disponoval adaptivním podvozek, který spolu s odezvou na pedál plynu a nastavením převodovky reagují na vaši volbu v rámci BMW Driving Experience Control. Tedy možnosti výběru ze čtyř jízdních režimů. Režim Comfort tak přináší svezení, které byste přisoudili snad 16“ obutí. Naopak při nejostřejším režimu celý vůz (a dost výrazně) ztuhne a podvozek vás až překvapivě informuje o všem, co se pod ním děje. Z hlediska jízdy jako celek vůz funguje výborně.
Pohon xDrive jsem neměl možnost vyzkoušet na površích s extrémně sníženou trakcí, ale na navlhlé silnici vám zprostředkuje výrazně lepší grip a také vám připomene, že řídíte BMW. Preference zadní nápravy je, při vypnuté stabilizaci, k naší spokojenosti znát. Jediným místem, kde se BMW 430d Gran Coupé trochu zapotí, jsou úzké a utažené zatáčky okresních silnic. Zde je cítit vyšší váha vozu a poměrně velké proporce. Nicméně i tady se pere statečně, jenom vám lehce naznačuje, že se lépe cítí na dálnicích a táhlých zatáčkách, na tuhle srandu jsou tady jiní.
Pomalu se dostávám k dalšímu bodu, který trochu ospravedlní (pro mě neobvyklou) chválu vznětového motoru, a tím je spotřeba. Při více než uspokojivé dynamice dokáže tohle prodloužené kupé jezdit se spotřebou, která se pohybuje na hranici 7 l/100 km. Jakmile budete výrazně využívat výkonového potenciálu, ukazuje hodnoty zhruba o dva litry vyšší. A to je zkrátka při těchto jízdních výkonech výborná spotřeba.
Automobil byl vybavený balíčkem Sport Line a kombinoval krásnou metalickou bílou barvu s černými doplňky. Vkusnou kombinaci na ještě hezčích kolech doplňoval na první pohled až vulgární, červený kožený interiér. Čím více kilometrů jsem však za volantem trávil, tím více jsem této kombinace přicházel na chuť. Interiér doplňoval tradičně výborný M sportovní volant s pádly pro manuální volbu převodových stupňů.
Výbava byla bohatá, a tak jsme si mohli užívat barevného head-up displeje, zadní couvací kamery a nebo systému hlídání jízdních pruhů. Systém iDrive ve své poslední verzi už vyladil mouchy, vyslyšel kritiku na verze předchozí, ale na jeho ovládání si stejně budete muset chvilku zvykat. Výborná je ale navigace, která i v praxi celkem hbitě přeplánuje vaši cestu na základě dostupných dat o hustotě provozu. Jedinou výtkou k interiéru tak bude poměrně složité nastupování a vystupování ze zadní řady sedadel. Sedíte poměrně nízko a zadní pár dveří nepatří k největším. Pozitivně vás ale překvapí zavazadelník, který má elektronicky ovládané víko a nabídne 480 litrů objemu.
Nad očekávání také vyznělo odhlučnění vozu, které je i přes přítomnost bezrámových oken na velmi dobré úrovni. A velmi dobře zvažte příplatek za adaptivní LED světlomety. Díky asistentu dálkových světel, který při většině situací dokáže svítit dálkovými světly v podstatě pořád a pouze vypíná segmenty, které by mohly oslňovat protijedoucí nebo ostatní vozy ve vašem směru, dosahuje opravdu výborného světelného výkonu, narozdíl od bixenonů.
BMW řady 4 Gran Coupé je vozem, který se snaží nalézt ty pověstné skulinky na trhu a v portfoliu automobilky. A přestože je kolem něj těsno (BMW řady 4, řady 3 Touring, 3 GT), daří se mu to docela dobře. Největším překvapením byl jízdní projev, který dokáže být komfortní, ale také uspokojivě sportovní. A to všechno při pocitu opravdu velké jistoty z poza volantu. S touto pohonnou jednotkou navíc ani nebudete miláčkem místního pumpaře.
Jak jsme u Němců zvyklí, překážkou může být cena, která raketově stoupá při zaškrtávání v dlouhém seznamu příplatkové výbavy. Tento kousek by vás vyšel na téměř 1 800 000 Kč, základní cena s benzínovým motorem startuje na 1 011 400 Kč.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,430d xDrive Gran Coupé
Motor:,řadový šestiválec
Objem válců:,2 993 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4 (xDrive)
Výkon:,190 kW/258 koní v 4 000 ot./min
Točivý moment:,560 Nm v 1 500 – 3 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,5.3 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,automatická osmistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.5 / 4.9 / 5.5
Délka:,4 638 mm
Šířka:,1 825 mm
Výška:,1 404 mm
Rozvor:,2 810 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 750 kg
Objem zavazadlového prostoru:,480 litrů
[/table]