BMW řady 4 Gran Coupé zaujme nejen jménem, ale zejména svým designem. Jde o čtyřdveřový sedan s vzezřením coupé. V testu jsme se podívali na zoubek provedení 428i xDrive s automatickou převodovkou ověnčené sportovně střiženým M-paketem.

test-bmw-428i-grancoupe-xdrive-p1

Vezmu to popořádku a společně se podíváme na design auta. Ten se bez větších debat prostě povedl. I když BMW řady 4 Gran Coupé vychází ze základu obyčejného trojkového sedanu, dokázali designéři vytvořit ve výsledku velmi povedený automobil. Zásluhu na tom sice má i zmiňovaný M-paket, jenž se stará o tu dravější část, ale i slušivá modrá barva. M-paket zahrnuje nový přední nárazník s většími otvory pro přívod vzduchu, nový zadní nárazník s difuzorem, dvojici chromovaných koncovek výfuku, ale také lesklou černou masku chladiče a další podobné vychytávky. Aby auto vypadalo dobře, muselo dostat také větší 18″ kola obouvají pneumatiky 225/40 R18 vpředu a 275/40 R18 vzadu. O elegantní část se naopak stará například ladná střecha vozu, která plynule přechází ve víko zavazadelníku. Pomyslnou třešničkou na dortu jsou už jen bezrámová okna dveří.

Ta kombinace dravosti a elegance je hodně patrná i v interiéru, který se podobá tomu v řade 3. Díky M-paketu je kombinace kůže a alcantary na skvěle tvarovaných sedačkách potěšením a perfektně padne do ruky i volant. Vzhledem k tomu, že námi testovaný kus měl kompletně černý interiér, padl na nás po zavření bezrámových dveřích trošku stísněný pocit, který ale po pár kilometrech přestanete vnímat. Co ovšem vnímat nepřestanete, jsou pedály vozu, které jsou trochu vyosené. Je to nejen nepraktické, ale hlavně trochu nepříjemné.

Oč tu ale jde nejvíc, to jsou jízdní vlastnosti téhle čtyřky. Pod kapotou bije benzínové přeplňované srdce o objemu 2,0 litru, které produkuje výkon 180 kW/240 koní a točivý moment 350 Nm. Ten přenáší osmistupňová automatická převodovka na všechna čtyři kola.

Právě převodovka si nás opravdu získala především pro svůj skvělý a bezchybný projev. Nejen její funkčnost, ale také třeba nastavení podvozku nebo posilovače řízení si můžete volit pomocí čtyř jízdních režimů ECO, Comfort, Sport a Sport+, kterým automobilka hromadně říká Driving Experience Control.

Přečtěte si také:  Nová Alpina B3 přichází. Ostré BMW řady 3 se 462 koňmi můžete mít i jako kombi

test-bmw-428i-grancoupe-xdrive-p2

ECO režim je ideální na klidnou a pohodovou jízdu, při které nejen že zkrotí otáčky, ale zbytečně vás nebude při popojíždění v kolonách dráždit zvuk linoucí se z motoru a koncovek výfuku. Je zaměřen na úsporný styl jízdy, přičemž kromě převodovky a reakce na sešlápnutí plynového pedálu, upravuje také účinnost topení a klimatizace. Navíc v případě režimu ECO si BMW připravilo další malou vychytávku, kterou je dnes moderní rekuperace energie. Jestli si právě říkáte, co a kam se rekuperuje, když nejde o hybrid ani elektromobil, pak vězte, že jde o dobíjení klasické baterky. Pokaždé, když brzdíte, vzniká kinetická energie. Až donedávna tato energie mizela nevyužita v podobě tepla. Systém rekuperace kinetické energie tento dlouho přehlížený potenciál využívá při setrvačné jízdě, kdy sundáte nohu z plynového pedálu, k výrobě elektrické energie. Tato elektřina se následně používá na dobíjení baterie. Systém chytrého řízení toků energií umožňuje, že alternátor nemusí běžet trvale, což snižuje zatížení motoru při akceleraci. Výsledkem je snížení spotřeby paliva a zvýšení výkonu. Jednoduché a chytré.

Jízdním režimem Comfort automobilka označuje „standartní“ nastavení auta. Právě s Comfortem pokaždé auto nastartujete máte možnost si užít maximálně pohodlný styl jízdy, ale ve štychu vás nenechá ani při předjíždění. Je to zlatá střední cesta.

Zajímavější to ale začne být po přepnutí do režimu SPORT nebo dokonce SPORT+. Z výfuků se ozve symfonie, otáčky povyskočí o něco výš, resp. si převodovka podřadí, a vám je jasné, že se pod kapotou probudilo to stádečko kobylek připravené vystřelit. A ono vystřelí. A s chutí, jenomže má tak trošku nepřesvědčivý finiš. První reakce motoru je skvělá a opravdu vás zatlačí do sedačky, ale to vše se děje jen kolem 3 500 ot./min. V tu chvíli je zvuk linoucí se z výfuků nejhezčí, a vy si tak můžete doslova vychutnat leckterou okresku. Ale kolem 4 000 ot./min se tah motoru přesune do té méně přesvědčivé roviny a jakoby se v tu chvíli ztratí ten původně skvělý pocit. Stále budete na dálnici i mimo ni patřit k těm rychlejším, o tom žádná, ale nebudete mít tu husí kůži, kterou byste původně možná čekali. Nejde o výkon, jen o ten pocit…

Přečtěte si také:  Policisty předjel rychlostí více než 200 km/h. Levné to mít nebude

test-bmw-428i-grancoupe-xdrive-p3

Nicméně skvělý pocit z jízdy vám dopřeje pohon všech kol xDrive, především jistotou v rychlejším průjezdu zatáčkou. Chvalozpěvy na pohon všech kol xDrive jistě budete pět i v zimě, až napadne první sníh, ale to jsme naštěstí (nebo možná bohužel? 🙂 ) zkoušet nemuseli. I když je mezi vámi jistě velké množství těch, kteří si BMW neumí představit s ničím jiným než s pohonem zadní nápravy, je možná čas vyzkoušet i něco jiného. BMW pohon všech kol vyladilo do posledního detailu a obzvlášť pokud auto hodláte využívat každý den po celý rok, je pohon všech kol přeci o něco bezpečnější. Ne každý si troufne v zimě vyrazit na nákup se „zadohrabem“

Když už budete mít pocit, že je té rychlosti moc a přeci jen byste se měli krotit, jsou tu ty skvělé brzdy. I když BMW nabízí i lepší (pro eMka…), ty v testované čtyřce jsou skvělé. Nejsou zbytečně ostré, ale mají přesvědčivý nástup. Dají se velmi dobře dávkovat a nemají tendenci ani při delší sportovní jízdě vadnout.

Navíc vám poskytne poměrně velký zavazadlový prostor, který se pochlubí 480 litry, takže strach o odvoz věcí své drahé mít nemusíte. Jen si dávejte pozor na ručičku ukazující stav paliva v nádrži. I když automobilka tvrdí něco o kombinované spotřebě 6.8 litru na 100 km, my jsme se pohybovali při střídání jízdních režimů a kombinaci město, okresky a dálnice kolem 10 litrů…

BMW 428i Gran Coupe xDrive je dobré auto, ale chybí mu ta dravost, energie a radost z jízdy jeho silnějších sourozenců, čtyřválec se prostě šestiválci v komfortu, sametovosti i výkonnové křivce rovnat nemůže. S automatickou převodovkou je z něj skvělý parťák při nudné jízdě do práce, ale na okreskách ho ve finále budete milovat stejně.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: 428i Gran Coupé
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 997 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: 4×4 xDrive
Výkon: 180 kW/245 koní v 5 000 – 6 500 ot./min
Točivý moment: 350 Nm v 1 250 – 4 800 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 6.8 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: automatická osmistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km): 8.8 / 5.6 / 6.8
Délka: 4 638 mm
Šířka: 1 825 mm
Výška: 1 404 mm
Rozvor: 2 810 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 670 kg
Objem zavazadlového prostoru: 480 litrů
Ceník: k nahlédnutí tady