Svezli jsme se elektrickými a plug-in hybridními BMW, jaká jsou?

Autor: Pavel Srp - 30. 6. 2017


BMW je automobilkou, která potěší všechny. Od řidičů, kteří miluji sportovní modely a rychlou jízdu, přes běžné řidiče až po ty, kteří myslí na životní prostředí a nebo jen chtějí jezdit na elektrickou energii. A právě na auta určená pro poslední skupinu zákazníků jsme se zaměřili při BMW iPerformance Roadshow 2017.

Vyrazili jsme na Slovakiaring, kde pro nás byla k seznamovacím jízdám připravena kompletní paleta vozidel BMW i a BMW iPerformance, tedy všechny elektromobily a plug-in hybridy, které jsou aktuálně v nabídce značky. Ty jsme si mohli vyzkoušet na uzavřeném polygonu, ale i na silnici v okolí.

Nabídka elektrifikovaných modelů je široká

BMW v současné chvíli nabízí sedm modelů, o jejichž pohon se může starat elektřina, z toho jeden výhradně elektrický v podobě BMW i3. Zbylých šest je plug-in hybridních, tedy takových, které pohání nejen (v případě BMW) benzinový motor, ale také elektromotor s bateriemi, jež lze nabíjet z externího zdroje (z běžné domácí zásuvky, z BMW i Wallboxu či dobíjecích stanic).

V rámci modelové řady BMW iPerformance se tak nabízejí plug-in hybridní verze pro řadu 2 Active Tourer (225xe), pro řadu 3 (330e), pro řadu 5 (530e), řadu 7 (740e) a pro X5 (X5 40e). Vrcholem nabídky BMW i je pak sportovní model i8.

BMW i8 nabízí jistotu, stabilitu a působivou dynamiku

Prvním autem, do kterého jsme v rámci BMW iPerformance Roadshow 2017 usedli, bylo plug-in hybridní a v posledních týdnech mediálně velmi oblíbené BMW i8. Ponechme teď stranou „policejní kauzu“, a pojďme se podívat na auto jako takové.

BMW i8 je autem, které zaujme na první pohled. Jeho futuristicky tvarovaná karoserie nabízí nepřeberné množství aerodynamických prvků jako jsou například otvory před zadními koly, integrované spoilery do zadních světel a podobně. Z každého úhlu pohledu vás upoutá něco zajímavého. Koeficient odporu vzduchu činí pouhých cx = 0,26.

Možná ještě zajímavější je samotná konstrukce auta. Základem je totiž karbonový monokok pro posádku, kolem něhož se nachází vše ostatní. I díky tomu je pohotovostní hmotnost jen 1490 kg a to i přesto, že ve středu vozu jsou uloženy lithium-iontové baterie.

O pohon se stará kombinace spalovacího motoru a elektromotorů. Za zadními sedadly je uložen turbodmychadlem přeplňovaný tříválec s objemem 1,5 litru, výkonem 170 kW/231 koní a točivým momentem 320 Nm. Tomu pomáhají dva elektromotory s 96 kW/131 koňmi a 250 Nm, z nichž jeden se nachází vpředu a pohání přední kola, ten druhý je naopak mezi spalovacím motorem a převodovkou. Celkový výkon BMW i8 je 266 kW/362 koní a točivý moment 570 Nm. Pokud byste si mysleli, že půjde o pomalé auto, pak vás technickými údaji vyvedu z omylu, protože zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou pouze 4.4 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Potěší zejména pružnost auta, protože 250 Nm z elektromotorů je k dispozici kdykoliv a reakce na pohyb plynovým pedálem je prakticky okamžitá.

BMW i8 jsme si vyzkoušeli na připravené trati zahrnující rychlý slalom, vyhýbací manévr, ale také zrychlení z místa a následné prudké brzdění.

Při slalomu a vyhýbacím manévru bylo cítit, jak je BMW i8 tuhé, karbonová konstrukce prakticky nepovolí jakýkoliv zkrut. Vše tak zbylo na podvozek a pneumatiky – obouvali jsme pneumatiky Bridgestone Potenza S001 – které se s přilnavostí a příkladnou ovladatelností auta vypořádaly velmi statečně. K velmi dobré ovladatelnost navíc přispívá i ideální rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 50 : 50.

BMW i3 je připraveno pro nástrahy měst

Naproti tomu elektromobil BMW i3 je autem docela jiným, ačkoliv z designového hlediska neméně zajímavým. O jeho pohon se stará výhradně elektromotor. Auto navíc před nedávnem dostalo větší baterie a tak nabízí bezemisní dojezd více než 200 km.

U BMW i3 jeho dynamika z nejnižších rychlostí, vždyť ve městě se bude na rozjezdech ze semaforů držet předchozí generace BMW M3, dynamika je stejná. Od 50 km/h sice začne znatelně ztrácet, ale takových rychlostí bude auto ve městě dosahovat spíše jen na průtazích a obchvatech. O pohon se stará elektromotor s výkonem 125 kW/170 koní a točivým momentem 250 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne i3 za 8,1 sekundy.

Tohle auto je vyrobeno ze zcela recyklovatelných materiálů a stejně jako BMW i8 má karbonovou konstrukci, tzv. Life modul, který je připevněn k hliníkovému rámu podvozku. BMW i3 váží bez přídavného REX motoru jen necelé 1,2 tuny.

Automobilka nazývá BMW i3 jako „one-pedal car“, v překladu „jednopedálové auto“. Co to znamená? O řazení se tu samozřejmě starat nemusíte, odpadá tak spojkový pedál, zbývá ale ještě brzdový a plynový pedál. Jenže při řízení se brzdového pedálu – samozřejmě budete-li dostatečně předvídat – prakticky nemusíte vůbec dotknout. Rekuperace kinetické energie je tu tak velká, že brzdit lze – samozřejmě s rozsvícenými brzdovými světly – i při pouhém uvolnění (nikoliv úplném sundání) plynového pedálu. Chce to cvik, ale rychle se na to zvyká. Podle dostupných informací se v jednom z vůbec největších dealerství značky BMW v České republice brzdové obležení na BMW i3 ještě nikdy neměnilo a to i přesto, že se auta v České republice prodávají již tři roky (mimochodem na Slovensku byl prodej BMW i zahájen teprve letos v dubnu).

V městské džungli potěší nejen dojezd více než 200 kilometrů, někteří zákazníci podle slov zástupců značky reálně najedou i 270 a více kilometrů, ale také obrovský rejd a malý poloměr otáčení, jenž činí 9,86 metru.

Plug-in hybridní BMW iPerformance vynikají tichem na palubě

BMW v současnosti nabízí pět plug-in hybridních modelů BMW iPerformance, jsou to 225xe plug-in hybrid, 330e plug-in hybrid, 740e plug-in hybrid, X5 xDrive40e plug-in hybrid a nejnověji také 530e plug-in hybrid.

BMW 225xe pohání benzinový tříválec o objemu 1,5 litru s výkonem 100 kW a točivým momentem 220 Nm a doplňuje ho elektromotor s 65 kW a točivým momentem 165 Nm. Celkový výkon pohonného ústrojí je 165 kW/224 koní a 385 Nm. To stačí ke zrychlení z 0 na 100 km/h za docela slušných 6.7 sekundy a maximální rychlost 202 km/h. Zajímavostí je, že v tomto případě roztáčí benzinový motor kola přední, zatímco elektromotor kola zadní, odtud právě ono „x“ v názvu odkazující na pohon všech kol.

Plug-in hybridní BMW 330e pohání dvoulitrový čtyřválec s výkonem 135 kW/184 koní a s točivým momentem 290 Nm, doplněným o elektromotor s 65 kW/88 koňmi a 250 Nm. Celkový výkon je 185 kW/252 koní a točivý moment 420 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 6.1 sekundy a maximální rychlost 225 km/h.

Ačkoliv BMW 530e používá prakticky stejný základ, jsou jeho parametry trochu jinak naladěné. Zatímco dvoulitrový benzinový čtyřválec nabídne stejný výkon 135 kW/184 koní, má vyšší točivý moment 320 Nm. Elektromotor má výkon 70 kW/95 koní a přináší maximální točivý moment 250 Nm. Díky celkovému výkonu 185 kW/252 koní a maximálnímu točivému momentu 420 Nm dokáže BMW 530e zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy a je schopné dosáhnout maximální rychlosti 235 km/h.

BMW 740e přidává více výkonu, ale jako benzinový pohon používá stále dvoulitrový zážehový čtyřválec. V tomto případě je ale naladěn na 190 kW/258 koní a nabídne točivý moment rovných 400 Nm. Spojen je s elektromotorem o výkonu 83 kW/113 koní a s točivým momentem 250 Nm. Výsledné parametry tak jsou 246 kW/326 koní a 500 Nm točivého momentu. A to BMW 740e stačí ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy, v případě verze 740Le je to 5,5 sekundy.

A konečně BMW X5 40e opět používá stejný základ jako BMW 740e, ale naladění je jiné. Základem je tedy také benzinový dvoulitr s výkonem 180 kW/245 koní a s točivým momentem 350 Nm, kterému pomáhá synchronní elektromotor s 83 kW/113 koní a točivým momentem 250 Nm. Celkově se tak v X5 40e můžeme těšit z 230 kW/313 koní a točivého momentu 450 Nm. To zajišťuje akceleraci z klidu na 100 km/h za 6.8 sekundy a maximální rychlost 210 km/h.

Maximální dojezd na elektřinu se v případě zcela nabitých baterií počítá na desítky kilometrů, přibližně v rozmezí 30-60 kilometrů v závislosti na konkrétním modelu, ale i schopností řidiče a okolních podmínkách. Například mrazivé počasí dokáže dojezd snížit i o čtvrtinu. Záruka na baterie je 7 let a nebo 100 000 km.

V krátkosti jsme se na pár minut a pár kilometrů posadili za volant tří modelů: 740e, 530e a X5 40e. Všechny modely mají společný klid na palubě, posádku neruší žádné nepříjemné zvuky. Při čistě elektrické jízdě je slyšet jen vzdálený typický zvuk elektromotoru, pokud se aktivuje spalovací motor, potěší, že jeho odhlučnění je opravdu prvotřídní. Snad jen v případě pětky se motor ozýval více v případě 100% sešlápnutí plynového pedálu a následné akceleraci ve vysokých otáčkách. Je to ale chování, které typický majitel podobného vozu bude provádět minimálně, zda-li někdy vůbec.

Nabídka elektrifikovaných modelů se bude rozšiřovat

BMW plánuje nabídku modelů, které bude kromě konvenčního spalovací motoru pohánět také elektromotor, rozšiřovat. V každé modelové řadě by měl být v blízké budoucnosti alespoň jeden takový model.

A buďme za to rádi, protože v nabídce značky si každý najde to své a i díky tomu mohou vznikat takové modely jako například dvanáctiválcové BMW M760Li a podobně!

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

Štítky: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru